Vrijwel iedere website heeft landingspagina’s die SEO geoptimaliseerd voor bewust gekozen zoekwoorden waarvoor men wil scoren in de zoekmachines.
Een landingspagina heeft wat mij betreft twee doelen, enerzijds om te zorgen dat de pagina hoog in Google scoort en anderzijds om de bezoeker die op de landingspagina komt een actie te laten uitvoeren. (b.v. het aanvragen van informatie of inschrijven op een nieuwsbrief)
Lokale zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt steeds belangrijker omdat het aantal zoekopdrachten dat verricht wordt steeds vaker van lokale aard is.
De infographic op Niftymarketing.com laat zien op welke elementen een landingspagina moet bevatten om een hoge positie te krijgen bij het gebruik van lokale zoekopdrachten.
Adres, telefoonnummer en Google Maps
Belangrijke elementen die betrekking op de optimalisatie op lokaal niveau zijn onder meer het aangeven van de locatie, waarbij er naast de adresgegevens ook een telefoonnummer kan worden opgenomen.
92 procent maakt gebruik van adresgegevens en 59 procent vermeldt daarbij ook een telefoonnummer. Google Maps wordt in 39 procent gebruikt, maar is wel een echte aanrader doordat zo visueel in beeld wordt gebracht op welke locatie het bedrijf zich bevindt.
Call to action
Een call to action plaatsen op een lokale landingspagina is belangrijk, want daardoor wordt de bezoeker aangezet om actie te ondernemen. 38 procent maakt gebruik van een call to action en 49 procent maakt daarbij gebruik van een contactformulier.
Ervaringen van klanten
Op de lokale pagina kan een ervaring van een klant worden opgenomen. Dat biedt informatie over het product of dienst en wekt bovendien bij de bezoekers van de webpagina vertrouwen.
Informatie over het product of dienst
Een groot deel van de pagina kan benut worden om informatie over het aangeboden product of te verlenen dienst te verstrekken. Daarbij kunnen de belangrijkste zoekwoorden in de tekst worden opgenomen. De ervaring van de klant kan in dat opzicht bijvoorbeeld naast de tekst worden vermeld.
Foto van het personeel
Een foto van het gezicht achter het bedrijf en het team van medewerkers geeft een persoonlijk karakter. Het is zeker op lokaal niveau van belang dat er een band wordt opgebouwd met de doelgroep en dat een goed begin daarvoor is het plaatsen van een foto op de landingspagina.
Verder zijn er nog een aantal elementen waarmee rekening kan worden gehouden, zoals het opnemen van het belangrijkste zoekwoord in de url. Het keyword kan verder worden opgenomen in de title tag. 85 procent gebruikt overigens de bedrijfsnaam in de url en 77 procent neemt de bedrijfsnaam eveneens op in de title tag.
De optimalisatie van lokale landingspagina’s kan met bovenstaande informatie uitgevoerd worden, waarna de resultaten kunnen worden gemeten en er indien nodig nog verbeteringen kunnen worden aangebracht.
Margriet van Houdt
op 29 Apr 2015Mark van Tuel
op 30 Apr 2015