Optimalisatie van lokale landingspagina’s [infographic]

Optimalisatie van lokale landingspagina’s [infographic]

Vrijwel iedere website heeft landingspagina’s die SEO geoptimaliseerd voor bewust gekozen zoekwoorden waarvoor men wil scoren in de zoekmachines.

Een landingspagina heeft wat mij betreft twee doelen, enerzijds om te zorgen dat de pagina hoog in Google scoort en anderzijds om de bezoeker die op de landingspagina komt een actie te laten uitvoeren. (b.v. het aanvragen van informatie of inschrijven op een nieuwsbrief)

Lokale zoekmachine optimalisatie (SEO) wordt steeds belangrijker omdat het aantal zoekopdrachten dat verricht wordt steeds vaker van lokale aard is.

De infographic op Niftymarketing.com laat zien op welke elementen een landingspagina moet bevatten om een hoge positie te krijgen bij het gebruik van lokale zoekopdrachten.

Adres, telefoonnummer en Google Maps

Belangrijke elementen die betrekking op de optimalisatie op lokaal niveau zijn onder meer het aangeven van de locatie, waarbij er naast de adresgegevens ook een telefoonnummer kan worden opgenomen.

92 procent maakt gebruik van adresgegevens en 59 procent vermeldt daarbij ook een telefoonnummer. Google Maps wordt in 39 procent gebruikt, maar is wel een echte aanrader doordat zo visueel in beeld wordt gebracht op welke locatie het bedrijf zich bevindt.

Call to action

Een call to action plaatsen op een lokale landingspagina is belangrijk, want daardoor wordt de bezoeker aangezet om actie te ondernemen. 38 procent maakt gebruik van een call to action en 49 procent maakt daarbij gebruik van een contactformulier.

Ervaringen van klanten

Op de lokale pagina kan een ervaring van een klant worden opgenomen. Dat biedt informatie over het product of dienst en wekt bovendien bij de bezoekers van de webpagina vertrouwen.

Informatie over het product of dienst

Een groot deel van de pagina kan benut worden om informatie over het aangeboden product of te verlenen dienst te verstrekken. Daarbij kunnen de belangrijkste zoekwoorden in de tekst worden opgenomen. De ervaring van de klant kan in dat opzicht bijvoorbeeld naast de tekst worden vermeld.

Foto van het personeel

Een foto van het gezicht achter het bedrijf en het team van medewerkers geeft een persoonlijk karakter. Het is zeker op lokaal niveau van belang dat er een band wordt opgebouwd met de doelgroep en dat een goed begin daarvoor is het plaatsen van een foto op de landingspagina.

Verder zijn er nog een aantal elementen waarmee rekening kan worden gehouden, zoals het opnemen van het belangrijkste zoekwoord in de url. Het keyword kan verder worden opgenomen in de title tag. 85 procent gebruikt overigens de bedrijfsnaam in de url en 77 procent neemt de bedrijfsnaam eveneens op in de title tag.

De optimalisatie van lokale landingspagina’s kan met bovenstaande informatie uitgevoerd worden, waarna de resultaten kunnen worden gemeten en er indien nodig nog verbeteringen kunnen worden aangebracht.

de optimale lokale landingspagina infographic

 

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Margriet van Houdt
Door

Margriet van Houdt

op 29 Apr 2015

Hallo Mark, Super infographic, dank je wel! Een vraagje: wat doe je nu als je als bedrijf meerdere locaties hebt van waaruit je je klanten bedient? Voor elke lokatie een landingpage? Zo ja en ook zo nee: waar zet je deze landingpage(s) in je navigatiestructuur neer? Ik hoor graag van je! Groetjes, Margriet Work Your Website

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 30 Apr 2015

Hoi Margriet, Je zou voor iedere lokatie een aparte landingspagina kunnen maken maar zorg er dan wel voor dat het een waardevolle pagina is voor bezoekers. Let er wel op dat de content op iedere pagina uniek is en de juiste NAW gegevens van de locatie bevat. De navigatie kun je in de footer zetten als link maar ook als vestigingen. Vestigingen: Amsterdam + NAW gegevens. Utrecht + NAW gegevens. etc. Wil je nog beter lokaal vindbaar worden dan raad ik je ook aan om te werken met semantische markups. Dit is een relatief nieuw systeem (database principe) dat door Google gebruikt wordt om de inhoud van een website beter te begrijpen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je verschillende filialen hebt en die markeer je dan semantisch. Het klinkt allemaal vrij ingewikkeld maar het valt reuze mee ;-)

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact