Het belang van de lokale vindbaarheid voor conversie

Het belang van de lokale vindbaarheid voor conversie

Voor lokale bedrijven is het natuurlijk enorm belangrijk om in de grootste zoekmachine ter wereld goed gevonden te worden.

Binnen Google zijn er verschillende mogelijkheden om gevonden te worden.

Dit kan door middel van organische zoekopdrachten, Google adverteren maar ook via je Google Mijn Bedrijf profiel.

In dit artikel ga ik graag wat dieper in op het verbeteren van de lokale vindbaarheid door middel van Google Mijn Bedrijf en de waarde van Google mijn bedrijf voor je conversie.

Weergave bij lokale zoekopdrachten

Google wordt tegenwoordig bijna overal gebruikt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat meer dan 50% van de mensen die op zoek zijn naar een product eerst online gaat zoeken. Een bedrijf dat daar bovenaan de zoekresultaten komt te staan heeft natuurlijk een voordeel tegenover de ander.

Als voorbeeld heb ik hierbij de zoekterm ‘Bioscoop Den Bosch’ genomen. Voor mij lekker toepasselijk en ik weet exact welke bioscopen er in deze regio te vinden zijn.

Google Mijn Bedrijf profiel

Wanneer je vanavond eens lekker naar de film wilt gaan maar niet weet welke bioscopen in de regio van Den Bosch te vinden zijn zoek je natuurlijk eerst even op Google naar een van de bioscopen in de buurt. Een logische zoekterm is dan ook ‘Bioscoop Den Bosch’.

Naast de normale organische zoekresultaten en de betaalde advertenties die je te zien krijgt, krijg je ook een Google Maps weergave (Zie rechts) met daarin aangegeven welke bioscopen er in de buurt van Den Bosch te vinden zijn.

Ook krijg je een overzicht van deze bedrijven links naast de Google Map te zien met direct zeer relevante informatie voor de zoeker.

Zoeken en vinden

Direct na het intypen van je zoekopdracht krijg je deze informatie te zien. En voor je het weet heb je een scala aan informatie die jou kan helpen om je doel te bereiken: het vinden van een geschikte bioscoop bij jou in de buurt.

Het verhogen van de conversie

Het is natuurlijk belangrijk om met je website bovenaan in Google te komen op deze zoektermen wanneer jij hierop gevonden wilt worden.

Nog beter is het dus als je twee maal wordt getoond: eenmaal met je website en daarboven nog met je Google mijn bedrijf pagina.

Doordat direct je contactgegevens en adresgegevens worden getoond verhoog jij de kans dat mensen je zullen bellen of simpelweg bij je binnen zullen stappen.

Zoeken op bedrijfsnaam + Stad

Google Mijn Bedrijf gaat zelfs nog een stapje verder. Wanneer jij zoekt op de bedrijfsnaam vind jij de website en eventueel andere pagina’s maar tevens vind jij de weergave van het Google Mijn Bedrijf profiel rechts naast de URL’s.

In een opslag geeft Google de zoeker precies wat ze nodig hebben, van openingstijden, locatie (Met Google Maps weergave), adresgegevens en contactgegevens.

Ook worden eventuele recensies van klanten getoond, wat weer vertrouwen wekt en je conversie nog verder zal doen stijgen.

Weergave bedrijfsnaam in Google mijn bedrijfs

Google mijn bedrijf instellen

Helaas is Google redelijk onduidelijk over de voorwaarden waaraan een pagina moet voldoen alvorens de pagina binnen Google getoond wordt.

Enkel een lokaal Google mijn bedrijfsprofiel aanmaken is niet altijd voldoende. Zo moet de naam van je pagina overeenkomen met je bedrijfsnaam en bieden recensies een grotere kans om weergegeven te worden.

Het gebruik van zoektermen in je naam binnen het Google mijn bedrijfsprofiel is zeker niet verboden (Vb: JT Den Bosch Bioscoop – JT Den Bosch).

Toch lijkt het erop dat Google liever ziet dat enkel je bedrijfsnaam wordt getoond. Uit gesprekken met diverse specialisten op dit gebied bleek dat zelfs zij het geheim nog niet ontrafeld hebben.

Ook starten met Google mijn bedrijf

In mijn ogen sta je als lokale ondernemer niet sterk online zonder Google mijn bedrijfspagina en een lokale vermelding. In die zin loop je dus achter je concurrenten aan (Die het waarschijnlijk wel hebben).

Ik wil alle bedrijven adviseren om te starten met een Google mijn bedrijfspagina en deze volledig geoptimaliseerd in te richten. Houd dus rekening met:

  • De bedrijfsnaam (Evt. zoekterm in bedrijfsnaam gebruiken)
  • Beschrijving van bedrijf
  • Gebruik van links richting je website en socialemediakanalen
  • Regelmatig publiceren van posts op Google+ om zo interactie te creëren
  • Ontvangen van recensies van klanten (Ja, je kunt hier gewoon netjes om vragen)
  • Het toevoegen van interessante mensen aan je kringen binnen Google+

Al deze factoren samen maken of breken je Google Mijn Bedrijf-weergave binnen de zoekresultaten van Google. Heel veel succes!

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust hieronder 😉

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact