Online marketing en SEO voor accountantskantoren

Online marketing en SEO voor accountants

Voor accountantskantoren, accountants en fiscalisten

11+ jaar

Online marketing ervaring

90+

Succesvolle samenwerkingen

470+

Nr. 1 posities in Google

Online marketing en SEO voor accountantskantoren

Voor ruim de helft van de accountantskantoren in Nederland is de uitbreiding van het klantenbestand de belangrijkste zakelijke uitdaging. Accountants vinden het vaak lastig om nieuwe klanten te vinden. Als een bedrijf eenmaal een accountant heeft, dan stapt het namelijk niet snel over. Toch is er altijd winst te behalen. En online marketing kan daar een belangrijke rol bij spelen.


Doe onderzoek. Naar jezelf - daarbij bepaal je jouw belangrijkste USP's (unique selling points). Naar je (belangrijkste) doelgroep - en probeer daarbij helder te krijgen met welke problemen je doelgroep worstelt én hoe internet gebruikt wordt om een oplossing te zoeken. En naar de concurrentie - zodat je weet waar kansen en bedreigingen liggen. Dit zijn vrij basic marketingprincipes, maar die gelden zéker ook online!

Content marketing voor jouw accountantskantoor

In de financieel-administratieve dienstverlening wordt online marketing ingezet met drie doelen:


  • Een goed imago creëren en behouden
  • Expertise overbrengen
  • Het bereik vergroten

Er is één heel belangrijk middel dat je - voor al deze doelen - op weg helpt: content. Vooral unieke, kwalitatieve content, specifiek geschreven met (de vragen van) de doelgroep voor ogen, die je bezoeker écht helpt. Over het algemeen zijn veel bedrijven vooral bezig met zichzelf, en te weinig met de klant.


Online vertellen ze wat ze zelf willen vertellen, in plaats van wat klanten willen lezen. Daarin kun jij je met jouw accountantskantoor dus onderscheiden. Als jouw accountants en fiscalisten scherp hebben welke vragen leven bij jouw (potentiële) klant, en daar - in de taal van de lezer! - een duidelijk antwoord op formuleren, kun je daarmee scoren. 


Dat kan 'gewoon' op je eigen website, op sterke categoriepagina's of in blogartikelen. Je toont er als accountantskantoor je expertise mee, op een manier die fijn voelt voor je klant én dergelijke teksten zijn - als je het slim aanpakt - beter afgestemd op het (online) zoekgedrag van jouw doelgroep. 

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

Zorg dat je content vindbaar is

Je hebt als finanieel-administratief dienstverlener het beste voor met de klant. Maar het liefst wil je wel dat klanten de antwoorden op al hun vragen bij jouw kantoor vinden. En jouw accountants en fiscalisten - specialisten! - voortaan om advies vragen. 


Maak jouw mooie content dus vindbaar. Daar komt zoekmachineoptimalisatie (ofwel SEO) om de hoek kijken. En daar valt van alles onder. Je gebruikt het eerdergenoemde doelgroep- en zoekwoordenonderzoek om je belangrijkste keywords te bepalen. 


Laat die op een natuurlijke manier terugkomen in je teksten, kopjes, URL's. De robots van Google 'lezen' je teksten, en beoordelen op basis daarvan het onderwerp (én de relevantie) van je website. Daarnaast moet de technische basis van je website in orde zijn; pagina's moeten bijvoorbeeld een 'schone' code hebben en snel laden. 


De derde pijler van SEO is linkbuilding: met verwijzingen naar én binnen je pagina bouw je autoriteit op. Verzamel kwalitatieve en relevante backlinks. De zoekmachine ziet een link naar jouw website namelijk als een 'complimentje' van een andere site. Hoe meer complimentjes je krijgt - vooral als die van betrouwbare websites af komen - hoe beter je linkprofiel wordt. 


Tip: schrijf inhoudelijk sterke én begrijpelijke blogartikelen. Voor je eigen website óf als 'gastblog' voor een relevante andere pagina. Mensen delen graag kwalitatieve content.


Dus:

  • De technische basis van je website moet goed zijn
  • Je moet goede content aanbieden, met de juiste zoekwoorden daarin verwerkt
  • Bouw aan je linkprofiel door middel van linkbuilding: zorg dat relevante websites naar jouw website verwijzen

Online marketing of SEO van je accountantskantoor uitbesteden?

Accountancy, auditing, controlling, fiscale en juridische zaken… Dat zijn al aardig wat specialisaties waar je als accountantskantoor rekening mee moet houden. Komt online marketing daar ook nog bij? Of besteed je je online marketingactiviteiten liever uit aan een expert? 


Voor een online marketing specialist zijn zaken als zoekwoordenonderzoek, SEO, linkbuilding en contentcreatie dagelijkse kost. Ompro staat voor je klaar. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.

Wil je samenwerken met Ompro?