Online marketing en SEO voor Coaches
Online marketing en SEO voor coaches

Online marketing en SEO voor coaches

Voor business coaches, re-integratie coaches, loopbaancoaches, life coaches etc.

10+ jaar

Ervaring

80+

Tevreden klanten

+6400

Whitepaper downloads

Online marketing en SEO voor coaches

Steeds meer mensen kunnen wel wat hulp of begeleiding gebruiken. Bij allerlei verschillende zaken. In Nederland zijn er daarom een heleboel coaches actief; business-coaches, re-integratie-coaches en loopbaancoaches, maar ook mindfulness trainers en life-coaches. Veel coaches, trainers of therapeuten zijn zelfstandige professionals. Je bent dan in je eentje verantwoordelijk voor acquisitie én uitvoering. Om nieuwe klanten te werven kun je als coach enorm profiteren van online marketing.


In het digitale tijdperk van vandaag de dag is er voor een coach weinig belangrijker dan online aanwezig zijn. Natuurlijk laat je je gezicht regelmatig zien op netwerkbijeenkomsten, en bouw je langzaam maar zeker een betrouwbaar lokaal klantenbestand op dankzij mond-tot-mondreclame. Maar als je nagaat dat 47% van de smartphonegebruikers een merk of dienst negeert als het niet naar boven komt in een online zoekopdracht, kun je het belang van online marketing ook niet ontkennen. En daarbij maakt het niet uit hoe getalenteerd je bent…

Ben er voor je (potentiële) cliënt

Het is de essentie van je vak als coach: er zijn voor je cliënt. En dat betekent niet alleen dat je op de afgesproken tijd de thee klaar hebt staan en een luisterend oor biedt. Nee: ook online moet je er gewoon zijn. Voor de cliënten die nog niet het genoegen hebben gehad je persoonlijk te ontmoeten. Zorg dus voor een nette, professionele website die in tekst en beeld duidelijk maakt wat je doet, en hoe je dat doet. Een goede website:


  • Maakt jou als coach zichtbaar in Google - vooral als je 'm daartoe geoptimaliseerd hebt (SEO)
  • Vertelt jouw verhaal - daarmee overtuig je je bezoekers van jouw expertise
  • Brengt ervaringen van tevreden klanten in beeld
  • Heeft een heldere call-to-action (CTA): hij spoort aan contact op te nemen of een afspraak te maken 

Met zoekmachineoptimalisatie - SEO - optimaliseer je je website om hoog getoond te worden in Google. Dit is waarom SEO cruciaal is voor coaches:


1. SEO vergroot je geloofwaardigheid

Als je website hoog rankt in de zoekresultaten van Google, oogt je bedrijf vanzelf professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder. En gezien jouw hele vak draait om vertrouwen, relaties en reputaties, is SEO dus een must voor jou als coach.


2. SEO leidt meer verkeer naar je website

Verplaats jezelf in de schoenen van je potentiële cliënt. Als jij zelf een coach zocht, wat zou je dan doen? Googlen! Je typt "life-coach Den Bosch" in Google, bekijkt de eerste paar resultaten en kiest de persoon of organisatie die bij je past. Als jouw website tot één van die eerste resultaten behoort, mag je op veel meer clicks en bezoekers rekenen.


3. Je hebt geen groot budget nodig voor SEO

In tegenstelling tot (online) adverteren kost zoekmachineoptimalisatie geen geld, terwijl de opbrengsten aardig kunnen oplopen. Jouw enige investering: wat tijd om je website SEO-proof te maken en mooie, kwalitatieve content te maken, doorspekt met slimme keywords. Gebruik je ervaring om artikelen te schrijven over tips of trends in jouw werkveld. 

Als je website hoog rankt in de zoekresultaten van Google, oogt je bedrijf vanzelf professioneler, geloofwaardiger en betrouwbaarder. En gezien jouw hele vak draait om vertrouwen, relaties en reputaties, is SEO dus een must voor jou als coach.

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

Ken je doelgroep

Voor je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk om te weten op wie je je richt als coach. Met welke problemen heeft je doelgroep te maken? Zitten je cliënten zakelijk in de knoop, of worstelen ze met persoonlijke issues? En hoe gebruiken zij Google om een antwoord te vinden op hun vragen? Met data uit een doelgroepanalyse en een zoekwoordenonderzoek kun je veel gerichter optimaliseren - mét een groter effect van je online marketing inspanningen.


Bouw aan je (online) imago

Deel je expertise door middel van een gastblog op een relevante website. Goed voor je linkprofiel (ook zo'n belangrijke pijler van SEO) én het toont je vaardigheden en betrokkenheid. Of vraag enthousiaste (oud-)cliënten of studenten om een recensie te schrijven. Als je een coachingstraject ingaat, is het namelijk heel interessant van andere mensen te horen wat ze aan je begeleiding of training gehad hebben. Het zit namelijk in de aard van de mens om bevestiging te zoeken bij andere mensen.


Bedien je doelgroep op zijn/haar wenken

Met SEO knok je jezelf naar de topposities in Google, waardoor meer bezoekers naar je website zullen doorklikken. Maar wat dan? Geef je bezoekers een warm onthaal! Jouw potentiële klant moet zich veilig bij je voelen. Écht uitgenodigd worden om contact met je op te nemen. Zorg daarom voor een mooi vormgegeven website, die snel werkt én het antwoord biedt op de vragen van de bezoeker. In scherpe, informatieve en actuele blogposts deel je je expertise én bouw je aan je (online) imago. Met handige analysetools zoals Google Analytics meet je het verkeer naar je website. Zo kun je voortdurend blijven monitoren of je SEO-efforts hun vruchten afwerpen!

Online marketing en SEO uitbesteden

Tijd is een schaars goed. En die kostbare tijd spendeer jij misschien liever met je cliënten dan met Google. Dat snapt Ompro als geen ander. Zoek je een betrouwbare partij die met jou of zelfs voor jou aan de slag gaat met jouw SEO en online marketing? Neem gerust eens contact met ons op.

Wil je samenwerken met Ompro?