Deze 5 Facebook tips voor bedrijven kunnen wordt gebruikt om een betere interactie met de doelgroep te realiseren en een band met de klant op te bouwen.
Vaak richten bedrijven te veel de aandacht op het promoten van de eigen diensten en producten, waarbij er sprake is van eenrichtingsverkeer.
Een goede Facebook strategie kan je bedrijf helpen om een betere klantenbinding te krijgen met bestaande klanten en om nieuwe klanten te werven.
Zorg voor een duidelijk profiel
Het is belangrijk om op de bedrijfspagina een duidelijk profiel neer te zetten. Daarbij is het aan te raden om ook een afbeelding van het bedrijfsprofiel te plaatsen om als visitekaartje te dienen.
Het is ook handig om een welkomstpagina te maken voor bezoekers die voor de eerste keer op de bedrijfspagina terechtkomen.
Daar kan beschreven worden wat het bedrijf doet en wat de klanten ervan kunnen verwachten.
Zorg voor interactie
Facebook is een uitstekend social mediakanaal om de interactie met de doelgroep aan te gaan.
Klanten kunnen bijvoorbeeld een vraag stellen of een probleem voorleggen, waar op gereageerd kan worden.
Om zelf voor interactie te zorgen kan er zo nu en dan gebruik worden gemaakt van het plaatsen van een bericht die in vraagvorm wordt geplaatst. Op die manier nodig je mensen uit om te reageren.
Neem je doelgroep serieus
Het is belangrijk om je doelgroep serieus te nemen en daadwerkelijk antwoord te geven als er een vraag wordt gesteld.
Wordt het nagelaten om een vraag of klacht te beantwoorden, dan kan de klant wel eens verloren gaan en krijgen andere contacten een slechte indruk van het bedrijf.
Het kanaal is namelijk bij uitstek geschikt om vragen en klachten van klanten op een snelle manier te beantwoorden of op te lossen.
Ook als er negatieve ervaringen worden geschreven door een klant is het belangrijk om daar op te reageren. Zo voelt de klant zich in elk geval serieus genomen.
Overdrijf niet met berichten
Het social mediakanaal moet niet gebruikt worden om als spamplaats te dienen en alle contacten de hele dag door met berichten te overladen.
Overdrijf dus niet met berichten, maar zorg wel dat er sprake is van een zekere regelmaat.
Het kan ook handig zijn om een patroon in het plaatsen van berichten aan te brengen, zoals het uitbrengen van een video op een specifieke dag in de week of het promoten van een aanbieding aan het begin van de week.
Plaats interessante content
Het is natuurlijk belangrijk dat de contacten interessante content voorgeschoteld krijgen en dat kan bereikt worden door af te wisselen.
De ene keer kan er een tekstbericht geplaatst worden en een andere keer kun je een link met een video plaatsen van bijvoorbeeld een product of instructie.
Naast teksten en video’s kunnen uiteraard ook afbeeldingen geplaatst worden.
Daarnaast kan er ook klantinformatie verzameld worden door bijvoorbeeld een poll op te stellen, waar op gereageerd kan worden.
Maak gebruik van bovenstaande 5 Facebook tips om tot een betere interactie met de doelgroep te komen door actief te zijn en een diversiteit aan content te delen.