arrow_drop_up arrow_drop_down
21 juni 2013 

10.000 Facebook likes kopen voor €300?

Facebook likes, Google+1 of Twitter volgers kopen wordt tegenwoordig veel gedaan om de social media populariteit te vergroten en daarmee hoger in de zoekmachines te komen. Maar hoe schadelijk is dit?

Het is echter maar de vraag of het kopen van populariteit op social media op de lange termijn resultaat oplevert of zelfs negatief kan uitpakken.

Als je een website hebt en goede content creëert, dan zie je graag dat de informatie gedeeld wordt via de social mediakanalen. Je kunt in je omgeving mensen aanzetten om te liken en de inhoud te delen, maar als dat te weinig gebeurt, dan kun je geneigd zijn om sociale media aandacht te kopen.

Het is mogelijk om voor de verschillende social media kanalen aandacht te kopen, maar je moet je daarbij wel altijd afvragen of het ook zin heeft op de lange termijn, wat je ermee wilt bereiken en of het ook negatieve consequenties kan hebben.

Je kunt op alle mogelijke manieren social media aandacht kopen van Facebook likes tot repins op Pinterest en van YouTube kanaal subcribers tot Google plussers.

Er zijn bedrijven die gebruikmaken van deze opties, maar de kans is groot dat deze bedrijven niet alleen door de mand vallen bij de zoekmachine, maar ook bij de bezoekers.

Likes, Plusjes en Volgers kopen voor een prikkie?

Er zijn bedrijven die voor bijvoorbeeld een bedrag van 40 euro zorgen dat je 500 Facebook likes krijgt en 10.000 likes voor een bedrag van 300 euro.

Je krijgt dan echter meestal geen echte fans, maar fake fans die je een like geven.

Deze fans of likes zijn vaak gegeneerd door computers en vaak heb je een dag later al het aantal likes die je besteld had. Niet echt geloofwaardig om binnen één dag 10.000 likes te ontvangen zonder dat daar enige aanleiding voor is.

Veel van deze zogenaamd fake likes komen van mensen/computers uit India en Rusland. Daar heb je natuurlijk weinig aan als de website zich richt op de Nederlands markt.

facebook likes kopen

De kosten voor likes, plusjes, volgers en pinners verschilt per bedrijf en daarmee ook de kwaliteit van de gekochte populariteit.

LinkedIn connecties en of aanbevelingen kopen

‘Only invite people you know and trust’ is waar het sociale netwerk LinkedIn zich op richt. Er bestaat een mogelijk om LinkedIn connections te kopen, maar er wordt een streng beleid gehanteerd, zodat je het risico loopt dat je profiel wordt verwijderd. Het is dus zeker niet verstandig om LinkeIn connecties of aanbevelingen te kopen.

Bovendien is het maar de vraag wat je hebt aan 1.000 extra connecties op LinkedIn, die je niet kent en waar je geen enkele persoonlijke en zakelijke band mee hebt.

YouTube likes, kanaal subscribers, reacties kopen

Als je een video op YouTube zet, wil je natuurlijk graag dat zoveel mogelijk mensen het filmpje bekijken en een positieve reactie achterlaten. Het aantal views is van belang en het voordeel is dat de viewers ook je kanaal kunnen gaan volgen.

YouTube is een dienst van Google en dat betekent dat je ook hier een risico neemt als je in één keer grote aantallen likes of kanaal subscribers koopt. Houd daar dus rekening mee als je het er wel op wilt wagen.

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Seats & Sofas is een van de bedrijven in Nederland die in korte tijd enorm veel likes wist te krijgen. In totaal kreeg het bedrijf meer dan 115.000 likes op Facebook uit vooral het buitenland.

Emerce deed echter nader onderzoek en kwam erachter dat er geen sprake was van interactie met gebruikers.

Alle ophef over de gekochte likes door Seats & Sofas heeft er in 2012 toe geleid dat het bedrijf het Facebook account gesloten heeft. Op Facebook werd Seats & Sofas een van de meest populaire Nederlandse merken door het aantal likes, maar in de praktijk weet iedereen wel dat de meubelverkoper niet het meest populaire merk is.

De Risico’s

Waar veel mensen niet aan denken bij het kopen van social media aandacht is, dat het vreemd kan overkomen op bezoekers die 10.000 likes bij Facebook ziet staan en bijvoorbeeld slechts 125 volgers bij Twitter.

In eerste instantie lijkt het Facebook bericht het vertrouwen te wekken, wat weer wordt ondermijnd door het aantal volgers.

Dat geldt ook als je een tijdje 10.000 likes hebt gehad en het aantal daalt ineens naar een paar honderd likes omdat het merendeel van de accounts naar enige tijd gemarkeerd zijn als fake door Facebook. Bij de gebruikers van social mediakanalen zal dat in elk geval geen vertrouwen wekken.

Sociale media aandacht kopen kan op korte termijn een positieve invloed hebben op SEO, maar als er veelvuldig gebruik van gemaakt wordt, dan zal Google daarop algoritmes aanpassen en een update realiseren. Populariteit kopen is namelijk te beschouwen als een typische black hat seo techniek.

De social mediakanalen zijn zichzelf ook bewust van fake likes, volgers en plusjes en ondernemen daar dan ook actie op.

Zo richt Facebook zich bijvoorbeeld op het verwijderen van fake likes en maakt daarbij gebruik van het algoritme Edgerank. Dat heeft betrekking op de interactie van gebruikers en de balans die daaruit voortkomt.

Heb je bijvoorbeeld 10.000 volgers, maar vindt er weinig tot geen interactie plaats met de andere gebruikers, dan bepaalt het algoritme Edgerank dat je content als minder relevant wordt beschouwd.

Wat dan wel te doen?

Er lijkt op de lange termijn in elk geval geen toegevoegde waarde te zijn bij het kopen van social media aandacht. Elke vorm van interactie zal in dat geval ontbreken net als de betrokkenheid van je volgers, likkers of plussers. Zo verscheen onlangs dit artikel nog: hoe sociaal is een Like nog?

Het beste wat je kunt doen is zelf actief aan de slag gaan om waardevolle content te creëren voor je bezoekers.

Om toch voldoende social media aandacht te krijgen, dien je te zorgen voor een goede en doordachte social media strategie. Deze social media strategie dient gericht te zijn op de kanalen waar jou doelgroep actief is, dit kan een combinatie zijn van meerdere sociale netwerken maar het kan er ook best één of twee zijn.

Dan rest nog, hard en gestaag werken aan je website levert op de lange termijn meer succes. Zoekmachines kijken voornamelijk naar hetgeen waar het om gaat: Welke waarde biedt jou website voor de bezoekers?

Thomas

Door

Thomas

op 27 August 2013

Beste, Ongetwijfeld dat dit soort aankopen eerder negatieve gevolgen kunnen hebben. Het kan natuurlijk eenvoudig worden nagegaan via een of ander algoritme dat opeens veel bezoekers de website hebben bezocht uit een andere regio. Maar wat nu als iemand bezoekers/views/likes etc koopt voor zijn concurrenten, met als gevolg dat die er nadeel van zou ondervinden? Wat is jouw visie daarop?

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 28 August 2013

Beste Thomas, Interessante vraag... Het sociale netwerk Facebook gebruikt al sinds enige tijd het zogenaamde: Edgerank. Facebook Edgerank is een algoritme dat kijkt hoe waardevol bepaalde content (Facebookposts) is. Content wordt beoordeeld op basis van het aantal views, likes en shares en wellicht nog vele andere factoren. Edgerank kijkt naar de waarde van de geposte posts en kan zo beoordelen hoe waardevol een Facebookprofiel is. Het kopen van “slechte” social media aandacht voor een concurrent, wordt door zowel de sociale netwerken als zoekmachines opgemerkt. Mocht dit nog niet het geval zijn dan volgt dit op korte termijn…. (dit is probleem is bekend) Toch heeft zich al eens een soortgelijk probleem voorgedaan met het kopen van “slechte backlinks” voor concurrenten, in de hoop dat men de goede reputatie zou verliezen en zou dalen in Google. Hiervoor ontwikkelde Google het zogenaamde “Disavow Links” (vertaald: links afwijzen). Dit kun je vinden in de Google webmaster Tools en hiermee kun je backlinks uitsluiten. De backlinks blijven dan wel bestaan maar worden niet meer meegenomen in de beoordeling van je website. Als ik alles samenvat, dan zijn zowel de sociale netwerken als de zoekmachines bewust van dit probleem en er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Daarnaast zijn dergelijke aanvallen van concurrenten niet of nauwelijks te voorkomen…..

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?