De website optimalisatie cyclus

De website optimalisatie cyclus is een proces dat begint met het analyseren van problemen en het wordt gevolgd door vijf opvolgende stappen.

Het is overigens wel een continu proces, website optimalisatie eindigt nooit en er zal constant getest moeten worden om hogere conversies te behalen.

De cyclus bestaat uit de volgende 6 stappen:

Problemen analyseren – Oplossingen zoeken – Prioriteit stellen – Ontwerpen – Testen – Implementeren.

Problemen analyseren

Een probleemanalyse kan op verschillende manieren gemaakt worden, zoals aan de hand van een statistiekenanalyse.

Daaruit kan bijvoorbeeld blijken dat een groot aantal bezoekers je site meteen verlaten na binnenkomst op een specifieke pagina. Of een bezoeker blijft lang op de site, maar zonder verder een actie te ondernemen.

Er wordt dan gekeken naar de reden daarachter, zodat het probleem kan worden vastgesteld. Als dat is gebeurd dan kan voor het betreffende probleem een oplossing worden bezocht.

Oplossingen zoeken

Na het analyseren van problemen kan er een oplossing gezocht worden. Als een bezoeker bijvoorbeeld geen actie onderneemt, kan het zijn dat een webpagina niet aanzet tot actie.

Daar kan verandering in worden aangebracht door bijvoorbeeld een duidelijke call-to-action op te nemen.

Verlaten bezoekers direct de website, dan wordt er of niet aangeboden wat werd gezocht of de website is te onduidelijk of er wordt onvoldoende interessante informatie en content geboden.

Een zoekwoorden analyse en verbeteren van content kan daarvoor een oplossing bieden.

Uiteraard moet er gekeken worden naar de optimale indeling website om de structuur van de site zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. Het moet voor bezoekers eenvoudig zijn om te navigeren.

Prioriteit stellen

Tijdens de website optimalisatie cyclus is het van belang om prioriteiten te stellen door een doel te bepalen. Moeten bezoekers langer blijven op de site of is het de bedoeling dat er een hogere conversie wordt gerealiseerd?

Denk bij het stellen van prioriteiten ook aan de bezoekers van je site, want daar draait het tenslotte allemaal om. Vraag bijvoorbeeld aan klanten welke verbeterpunten zij graag zouden zien.

Ontwerpen

Het ontwerpen van oplossingen is een volgende stap, waarbij de website technisch aangepast kan worden, er een betere structuur kan worden aangebracht en eventueel het design een andere uitstraling kan krijgen,

Testen

Het testen van de aangebrachte wijzigingen is uiteraard een belangrijk punt, want dan kan blijken of het daadwerkelijk succesvol is. Daarbij kan er een gebruikerstest worden gedaan, waarbij de testpersoon bijvoorbeeld de vrijheid krijgt om op de site te surfen.

Het is ook mogelijk om het testen te laten doen door een persoon die specifieke opdrachten krijgt, die op de site moeten worden uitgevoerd. Na afloop kan de test geëvalueerd worden.

Implementeren

Als de resultaten van de testen bekend zijn geworden, dan is de laatste fase aangebroken en kunnen de oplossingen en ontwerpen geïmplementeerd worden.

Als deze fase eenmaal met succes is afgerond kan de website optimalisatie cyclus weer van vooraf aan beginnen. Er zijn namelijk altijd nog meer verbeterpunten te realiseren.

Heb je nog meer vragen naar aanleiding van dit blog? Neem dan contact op met een van de specialisten van ons SEO bedrijf.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact