arrow_drop_up arrow_drop_down
Online leadgeneratie

Online leadgeneratie

Online leads generen met digital marketing

Online leadgeneratie

Om nieuwe klanten te werven, zul je eerst nieuwe leads moeten genereren. Online leadgeneratie is dé moderne manier om dit te bewerkstelligen. Benieuwd hoe je dat doet? De specialisten van Ompro leggen het je graag uit. Lees snel verder hoe wij nieuwe leads voor jouw onderneming realiseren door middel van van onze doelgerichte en effectieve aanpak.


Wat is online leadgeneratie?

Online leadgeneratie draait niet om het realiseren van directe online verkopen, maar om het verzamelen van contactgegevens van potentiële nieuwe klanten. Dit is bijvoorbeeld interessant voor business-to-business, producten of diensten met een lang aankooptraject, bij maatwerk producten en bij diensten met een abonnementsvorm. 


Jouw bedrijf biedt een bepaald product of een bepaalde dienst aan en je hebt een doelgroep voor ogen die hier mogelijk in geïnteresseerd is. Dit kan een grote algemene groep zijn, of een zeer specifieke lijst van mensen met een bepaalde functie werkzaam bij bepaalde bedrijven. Door deze groep actief te benaderen, of zichtbaar te zijn op het moment dat mensen uit deze groep zelf naar jouw product of dienst op zoek gaan, kun je onder de aandacht komen bij de doelgroep die jij voor ogen hebt. Door vervolgens contactgegevens los te krijgen, worden deze anonieme mensen zichtbaar en ligt de weg open voor sales.

Waarom online leads genereren?

Online leadgeneratie heeft een hoop voordelen ten opzichte van traditionele vormen van leadgeneratie, zoals telefonische acquisitie of ouderwets netwerken. We noemen de belangrijkste:


  • Eenmalige investering levert langdurig resultaat op
  • Weinig marketing waste door afbakening en doelgerichte targeting
  • Minimaliseer tijdverspilling door automatisering
  • Minimale kosten doordat alles online plaatsvindt
  • Sympathieke vorm van klantenwerving doordat eerste contact aan de klantzijde ligt
  • Mogelijkheid om objectief te meten, continu te testen wat wel en niet werkt en directe optimalisatie waar nodig

Waar je verkopers bij telefonische acquisitie en op netwerkevenementen veel tijd kwijt zijn om steeds weer hun verhaal te vertellen en meer mensen spreken die niet geïnteresseerd zijn dan wel, is online leadgeneratie een stuk efficiënter. Bij online leads genereren hoef je namelijk maar één keer je verhaal vertellen en deelt je doelgroep (als je het goed doet) hun contactgegevens maar al te graag met je.

Succesvol online leads genereren?

Essentieel voor B2B leadgeneratie: traffic & conversie

Op papier is het online genereren van leads helemaal niet zo moeilijk. Online leadgeneratie bestaat uit slechts twee essentiële onderdelen: traffic en conversie. De één kan echter niet zonder de ander en om succesvol te zijn zul je beide onderdelen perfect moeten beheersen.


Traffic

Online leadgeneratie begint bij traffic. Met traffic bedoelen we relevante websitebezoekers die op zoek zijn naar de oplossing voor een probleem waar jij ze bij kunt helpen. Of bezoekers die specifiek op zoek zijn naar het type product of dienstverlening dat jij aanbiedt.


Om traffic te generen kunnen we (een mix van) verschillende kanalen inzetten. Een aantal voorbeelden:


Zoekmachine optimalisatie (SEO) - Door jouw website te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je dat jouw webpagina’s hoog in de gratis zoekresultaten van Google getoond worden wanneer jouw doelgroep op zoek gaat naar jouw product, dienst of informatie daar rondom.


Linkbuilding - Al flink geïnvesteerd in SEO, maar blijft Google jouw concurrenten boven jou plaatsen? Waarschijnlijk heeft jouw website dan te weinig autoriteit. Door actief links te genereren richting jouw website, zullen je posities stijgen.

Zoekmachine advertenties  (SEA) - Boven de gratis resultaten toont Google zoekadvertenties. Door deze advertenties slim in te kopen, genereer je relevant verkeer richting jouw website.


Zoekmachine advertenties  (SEA) - Boven de gratis resultaten toont Google zoekadvertenties. Door deze advertenties slim in te kopen, genereer je relevant verkeer richting jouw website.


Social media marketing - Door slimme targeting en creatieve content bereik je jouw doelgroep. Deel links naar je website met je reeds opgebouwde achterban en bereik nieuwe potentiële klanten met doelgerichte advertenties.

E-mail marketing - Deel je nieuwe content met je e-maillijst. Blijf top of mind bij prospects en laat zien dat jij kennis van zaken hebt en daardoor de juiste partij bent om zaken mee te doen.


E-mail marketing - Deel je nieuwe content met je e-maillijst. Blijf top of mind bij prospects en laat zien dat jij kennis van zaken hebt en daardoor de juiste partij bent om zaken mee te doen.


Conversie

Als je je traffic op orde hebt en potentiële nieuwe klanten jouw website weten te vinden, is het tijd om deze anonieme bezoekers te converteren naar leads. Dat doe je door middel van een conversie-middel.


Een conversie middel is niets meer dan een manier waarop bezoekers hun contactgegevens achter kunnen laten. Dit kan met een simpel bel-me-terug verzoek of contactformulier zijn, maar kan ook creatiever en effectiever worden ingestoken. 


Effectieve conversie-middelen werken als een ruilmiddel: het bedrijf ontvangt contactgegevens en in ruil krijgt de bezoeker een stuk waardevolle content of informatie. 


Voorbeelden zijn:

  • E-book
  • Whitepaper
  • Online tool zoals een prijscalculator of andere rekentool
  • Gratis scan of teaser van de dienstverlening
  • Vrijblijvend (telefonisch) adviesgesprek
  • Webinar
  • Template
  • Checklist
  • Kortingsbon
  • Samples aanvragen

Bij het ontwikkelen van een effectief conversie-middel, is het verstandig om datgene aan te bieden waar jouw doelgroep het meest benieuwd naar is. Is de prijs, de kwaliteit, het vertrouwen of iets anders belangrijk tijdens het beslissingsproces? Speel daar dan op in met jouw conversie-middel. Maar kijk ook naar je eigen waarden: ben je bijvoorbeeld een prijsvechter, laat dan zien hoe goedkoop jij bent met een handige rekentool.

Hulp nodig bij online leadgeneratie?

Het genereren van leads in 7 stappen

Wil je doelgericht aan de slag met online leadgeneratie voor jouw business? Volg dan onderstaand stappenplan.


Stap 1: Analyseer huidige situatie

De eerste stap is om de huidige situatie onder de loep nemen. Wat doe je al aan (online) leadgeneratie? Wat werkt wel en wat werkt minder? Via welke bronnen komen veel mensen naar de website? Bereik je veel mensen op social media of heb je een groot e-mailbestand? 


Door kritisch naar Google Analytics, Search Console, je Ads account en je social media kanalen te kijken, kun je achterhalen wat voor jou goed werkt en wat minder. Door je sterke punten te vergroten en je zwakke punten te verbeteren of te elimineren, zul je snel ontdekken waar je kansen liggen.


Doe ook kwalitatief onderzoek en ga na wat redenen zijn om wel of juist niet met jou in zee te gaan. Ga hiervoor het gesprek aan met klanten, leads die besloten hebben geen klant te worden en vraag je verkopers om input. Verzamel de argumenten en tegenwerpingen en gebruik ze in de volgende stappen.


Stap 2: Bepaal doelstellingen

De volgende stap is om je doelstellingen in kaart te brengen. Wat wil je bereiken met online leadgeneratie? Een tip is om doelstellingen SMART te maken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Wat gaan we doen, wanneer gaan we dat doen, hoe gaan we dit meten en is het haalbaar? 


Let bij het bepalen van je doelstelling ook op je conversieratio's. Wil je bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten en wordt één op de vijf contactaanvragen uiteindelijk klant, dan heb je 50 leads nodig voor 10 nieuwe klanten. Converteert één op de vijftig bezoekers, dan heb je dus 2500 bezoekers nodig voor 10 nieuwe klanten.


Stap 3: Bepaal doelgroep

Wie wil je bereiken? Door al snel je doelgroep goed in kaart te brengen en af te bakenen, schep je een hoop duidelijkheid voor je complete online leadgeneratie proces en zelfs je algehele online strategie.


Zo weet je namelijk tegen wie je praat in je webteksten, wat deze persoon belangrijk vindt in het beslissingsproces, welke woorden hij of zij gebruikt in zijn online zoektocht en welke kanalen populair zijn.


Stap 4: Bepaal online kanalen

Aan de hand van de analyse van je huidige situatie, een concurrentie-onderzoek, een zoekwoorden onderzoek om te bepalen of SEO en/of SEA zinvol zijn en wellicht de ervaring van een online marketing bureau bepaal je welke (mix van) online kanalen voor jou de meest relevante traffic zullen opleveren.


Een tip is om de focus te leggen op één of enkele kanalen en daar vol op in te zetten. Doe je van alles een beetje, dan doe je eigenlijk over net niks en zullen je inspanningen niet succesvol zijn.


Stap 5: Bedenk conversie middelen

Heb je bepaald hoe je traffic gaat genereren, bedenk dan een conversie-middel om deze bezoekers te verleiden hun contactgegevens achter te laten. 


Kruip in de huid van je potentiële nieuwe klant en vraag jezelf af welke content je hem of haar kunt bieden om te ruilen voor zijn of haar contactgegevens. Leer van de concurrenten en probeer een nóg beter conversie middel te maken dan zij aanbieden. Wees creatief!


Stap 6: Uitvoering

Nu je weet hoe je bezoekers gaat genereren en deze bezoekers vervolgens gaat converteren is het tijd voor actie. Voer de werkzaamheden uit of besteed het werk uit aan een specialist.


Stap 7: Optimalisatie

Als je campagne enkele maanden loopt en je hebt genoeg data verzameld, is het tijd voor optimalisatie. Welke kanalen werken goed en welke niet? Welke pagina’s halen veel bezoekers op, maar converteren niet? Bij welke pagina’s is het andersom? Schenk extra budget, tijd en aandacht aan de kanalen die wél werken en verbeter of elimineer kanalen die niet het gewenste resultaat opleveren.


Kijk daarnaast ook op microniveau naar de verschillende kanalen die je inzet. Welke keywords werken goed voor SEO en SEA? Welke social media berichten of advertenties doen het goed en zorgen voor veel websitebezoek? Analyseer en neem mee voor je volgende campagne en/of optimaliseer je huidige campagnes.

Meer leads genereren?

Wil je ook meer online leads genereren? Online marketing bureau Ompro werkt ruim 11 jaar elke dag aan online marketing en leadgeneratie. Voor onze klanten verhogen we het aantal websitebezoekers in het eerste half jaar met 125%, het aantal leads met 85% en verlagen we de kosten per acquisitie met 35%. Zo realiseren wij in vrijwel elke samenwerking een positieve ROI.


Wil je jouw online leadgeneratie uitbesteden bij een ervaren bureau? Wil je meer bezoekers, meer conversies, meer leads genereren, meer aanvragen, een grote naamsbekendheid en uiteindelijk meer klanten? Neem dan contact met ons op!

Ja, ik wil graag mijn online leadgeneratie uitbesteden!

Cookie erbij?