Online marketing en SEO voor MKB bedrijven
Online marketing en SEO MKB

Online marketing en SEO voor MKB

Voor bedrijven in het midden- en klein bedrijf

11+ jaar

Online marketing ervaring

90+

Succesvolle samenwerkingen

470+

Nr. 1 posities in Google

SEO voor MKB

Uit onderzoek blijkt dat 83 procent van de Nederlandse mkb bedrijven het aantrekken van klanten als de grootste uitdaging voor het bedrijf ziet. Ook is bekend dat vrijwel iedereen (ruim 97% van alle internetgebruikers) bij het zoeken naar een product of dienst gebruik maakt van de online zoekmachines. Sterker nog: ongeveer de helft (47%) van alle smartphone gebruikers geeft aan een bedrijf of merk te negeren als het niet in de zoekresultaten naar boven komt. 1 + 1 = 2, als mkb'er wil je dus goed vindbaar zijn in de populairste zoekmachines: Yahoo, Bing én natuurlijk Google. Online marketing - en dan met name SEO - helpt je daarbij.

Belang van SEO voor MKB bedrijven

Als mkb'er hoef je heus geen enorm marketingbudget vrij te maken om te investeren in een peperdure tv-campage. Met zoekmachineoptimalisatie - Search Engine Optimization, ofwel SEO - optimaliseer je je website om hogere organische posities te bemachtigen in de zoekmachines. De organische posities op de Search Engine Results Page - de SERP - zijn gratis. Het 'enige' wat je moet doen: goedgekeurd worden door het algoritme van Google.


Door je website te optimaliseren op het vlak van techniek, content en autoriteit, stijg je in de zoekresultaten. En hoe hoger je in Google staat, hoe meer bezoekers je mag verwelkomen op je website. Want: de meeste gebruikers klikken door naar resultaten boven de vouw, dat zijn de resultaten waar ze niet voor hoeven te scrollen. Het kost aanvankelijk wat tijd en energie om topposities te bemachtigen, maar vervolgens betaal je - zoals bij advertenties in de zoekmachine - geen kosten per klik. En het kan je wel héél veel extra bezoekers op je website opleveren. Bovendien: alles wat je doet op SEO-vlak maakt je website alleen maar beter. Het is dus een duurzame investering. 

Benieuwd naar de resultaten voor onze klanten?

De 3 stappen van SEO voor MKB

SEO kan je heel wat opleveren. Het is dus slim om niet 'zomaar wat te doen'. Als je aan de slag gaat met optimalisatie, pak het dan meteen écht goed aan. Je volgt grofweg de volgende stappen:


1. Onderzoeken

2. Optimaliseren

3. Monitoren & bijsturen


Stap 1: Onderzoek

Voor je gaat optimaliseren, moet je enkele zaken op een rijtje hebben: wat is de identiteit van jouw bedrijf? Waarin onderscheid jij je van anderen? En wie is je klant? Door middel van een doelgroepanalyse en een zoekwoordenonderzoek vorm je een helder beeld van jouw doelgroep. Die gegevens gebruik je om jouw (potentiële) klanten veel gerichter aan te spreken op je website. Je weet namelijk met welke problemen ze worstelen, en hoe zij zoeken naar een oplossing. Bepaal je - zonder je te verdiepen in je doelgroep - zelf je zoekwoorden of keywords? Dan loop je het risico dat je kiest voor woorden die in de ogen van jouw klant te specialistisch zijn, zij zoeken mogelijk op een synoniem waar jij zelf nog niet op was gekomen.


Stap 2: SEO optimalisatie

Met de gegevens uit je vooronderzoek kan je aan de slag! Een belangrijk onderdeel van SEO is content. Raak jij de juiste snaar met doelgerichte communicatie? Dan trek je niet alleen meer bezoekers, maar meer klanten. Want conversie is voor jou als mkb-ondernemer natuurlijk zeker zo belangrijk als verkeer. Daarnaast moet de technische basis van je website in orde zijn; pagina's moeten bijvoorbeeld een 'schone' code hebben, slim geformuleerde metadata en een hoge pagespeed (op alle platforms - vooral ook mobiel - en in alle browsers). De derde pijler van SEO is linkbuilding: met verwijzingen naar én binnen je pagina bouw je autoriteit op. Verzamel kwalitatieve en relevante backlinks voor je linkprofiel. De zoekmachine ziet een link naar jouw website namelijk als een 'complimentje' van een andere site. Hoe meer complimentjes je krijgt hoe meer online autoriteit je opbouwt.


Stap 3: De voortgang bijhouden

Er zijn allerlei praktische tools om de statistieken van je website bij te houden. Google Analytics is daarvan de bekendste. Maak een nulmeting vóórdat je begint met optimaliseren; kijk ook eens op welke positie je in Google staat met de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Door je webstatistieken te monitoren, kun je eenvoudig, nauwkeurig en realtime zien wat je SEO-inspanningen opleveren. Op de zoekresultatenpagina én wat dat doet met je bezoekersaantallen. Met die gegevens zet je door wat werkt, en je schaaft of bouwt verder aan de zaken die nog niet zoveel effect hebben.


Lokale SEO voor MKB

Klanten uit de directe omgeving van (de fysieke locatie van) je bedrijf zijn vaak de grootste bron van inkomsten. Zeker voor lokaal opererende midden- en kleinbedrijven. Hier kun je op inspelen, door (ook) aan de slag te gaan met lokale SEO. Da's heel zinvol, omdat Google zich sinds de opkomst van de smartphone ook meer en meer op locatie focust. Welke zoekresultaten je te zien krijgt in Google, hangt tegenwoordig samen met jouw actuele fysieke locatie als 'zoeker'. Zorg in ieder geval dat je op je website duidelijk je adres vermeldt en dat je bedrijf aangemeld is bij Google Mijn Bedrijf en andere relevante (lokale) bedrijvengidsen. Ook met lokale content - zoals landingspagina's - kun je scoren.

SEO voor MKB uitbesteden?

SEO is voor jou als mkb ondernemer heel waardevol. Maar er komt ook heel wat bij kijken. Blijf je liever bij jouw eigen specialisme? Schakel dan een online marketing specialist in om je jouw SEO werkzaamheden uit handen te nemen. Ompro is gespecialiseerd in de werking van Google. Als SEO specialist gaan we graag aan de slag voor jouw bedrijf! Onze diensten onderscheiden zich als laagdrempelig, transparant en doelgericht. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Wil je samenwerken met Ompro?

Cookie erbij?