Deze 10 SEO tips voor webwinkels en webshops kun je gebruiken om je site hoger in de resultaten van de zoekmachine te krijgen. Dat levert je meer bezoekers op en zorgt voor een hogere conversie.
Niet alle webwinkels en webshops hebben een unieke inhoud en daarom is het verstandig om meer aandacht te besteden aan de zoekmachine optimalisatie. Je kunt je daarmee namelijk onderscheiden van je concurrenten.
Maak een unieke productomschrijving
Het ligt voor de hand om bij de verkoop van producten de beschrijving van de fabrikant te gebruiken, maar dan is er geen sprake van unieke content. De zoekmachine hecht daar echter wel waarde aan en met een unieke productomschrijving kun jij je daarmee onderscheiden ten opzichte van je concurrenten.
Optimaliseer de afbeeldingen
De afbeeldingen van producten zijn niet alleen belangrijk voor je bezoekers om een indruk te krijgen van het product, maar ook voor de zoekmachines. Zo kun je elke afbeelding een unieke alt-tekst meegeven met de benoeming van het product en merknaam.
Stimuleer klanten een beoordeling te geven
Je kunt klanten stimuleren om een beoordeling te geven over een gekocht product. Dat wordt door de zoekmachine gezien als user generated content en daarmee scoor je in de zoekmachines. Bovendien kunnen potentiële klanten naar aanleiding van de beoordelingen besluiten om ook het product te kopen.
Maak gebruik van eenvoudige urls
Het is belangrijk om eenvoudige urls te gebruiken voor zowel de categoriepagina’s als de productpagina’s. Maak daarbij uiteraard gebruik van een trefwoord of combinatie van zoekwoorden.
Gebruik een unieke titel voor elke webpagina
Bij het optimaliseren van je webwinkel of webshop is het belangrijk om elke webpagina van een unieke titel te voorzien. De meta title is namelijk zichtbaar in de zoekmachine en het eerste wat gebruikers te zien krijgen.
Maak een meta description voor elke webpagina
Op het gebied van SEO speelt de meta description een belangrijke rol. In de beschrijving kun je een korte toelichting geven op het product en uiteraard het product en merk benoemen. Je kunt ook direct een call to action in de beschrijving opnemen, want dat spoort mensen aan je site te bezoeken.
Intern linken
Een goede interne link structuur is de basis van een goede website. Op deze manier kan de waarde van de webwinkel verdeeld worden over alle pagina’s. Daarnaast kunnen bezoekers zich verder verdiepen als men dat wil, hiermee wordt de gebruiksvriendelijkheid vergroot. Interne links zijn voor zowel de zoekmachines als voor de bezoekers zeer belangrijk.
Zorg er echter wel voor dat de interne links worden geoptimaliseerd en dat er een anker tekst en title tag worden toegevoegd.
Beperk het aantal klikken voor gebruikers
De homepage van een webwinkel of webshop is belangrijk, maar de zoekmachine kijkt ook naar de webpagina’s met producten en op welke wijze deze aan de homepage verbonden zijn. Het is aan te raden om de productpagina’s dan ook niet te ver van de homepage verwijderd te laten zijn om het aantal klikken in dat opzicht te beperken.
Zorg voor waardevolle backlinks
De zoekmachine kijkt ook naar backlinks om je positie te bepalen voor de zoekmachine. Zorg er voor dat je waardevolle backlinks krijgt via een natuurlijke weg door te gastbloggen, interessante content aan te bieden en actief bezig te zijn op social media. Je kunt bijvoorbeeld acties aankondigen, die een like kunnen krijgen of gedeeld worden.
Maak landingspagina’s
Je kunt landingspagina’s maken die niet alleen goed zijn voor de zoekmachine, maar ook je potentiële klanten kunnen overtuigen om het product bij jouw webwinkel of webshop aan te schaffen. Maak bijvoorbeeld landingspagina’s per merk of per product als het productaanbod beperkt is.
Als je bovenstaande SEO tips ter harte neemt, dan zul je zien dat je webshop of webwinkel een betere positie in de zoekmachine krijgt. Daardoor krijg je weer meer bezoekers, wat weer tot een hogere omzet leidt.
SEO uitbesteden aan Ompro kan voor veel bedrijven ook een goede oplossing, dan weet je zeker dat de SEO door een specialist uitgevoerd wordt!