De beste SEO tips op een rijtje!

Deze 24 SEO tips vertegenwoordigen ca. 90% van het vak zoekmachine optimalisatie.

Dit artikel geeft een opsomming van de meest effectieve tips en strategieën voor jouw website om hoog in Google te scoren.

Er zijn ontzettend veel tips maar hier zijn de tips opgesomd die daadwerkelijk zorgen voor snelle resultaten maar die ook op de langere termijn blijven werken.

De hoofdgedachte van SEO is betrekkelijk eenvoudig: Biedt waardevolle informatie aan de bezoekers en houdt ze tevreden.

Als dit de instelling is kan er vrijwel niets misgaan en hoef je ook niet bang te zijn voor penalties, Panda’s, Penguin’s, Hummingbird en andere updates die Google invoert om een betere zoekmachine te worden.

Naast de onderstaande tips raad ik je ook aan om dit gratis ebook te downloaden: 7 Direct toepasbare SEO tips.

De 24 SEO tips

Optimaliseer de title tag

De title tag is de blauwe link die zichtbaar is in de zoekmachine resultaten wanneer men zoekt op een bepaald zoekwoord.

De title tag kun je optimaliseren door het belangrijkste zoekwoord zo ver mogelijk naar voren te plaatsen. Hoe verder het zoekwoord vooraan staat des te meer waarde hieraan wordt toegekend door de zoekmachine.

Je kan ook het belangrijkste keyword vooraan plaatsen met daarna een scheidingsstreepje | en gevolgd door de pagina titel of naam van je website of bedrijf.

Zorg ervoor dat je title tag niet meer dan 60 karakters bevat en natuurlijk overkomt zonder herhaling van keywords. De title tag moet voor elke webpagina uniek zijn. Zo kan de zoekmachine beter vaststellen wat het onderwerp is.

Houdt de titel echter wel goed leesbaar voor de bezoeker omdat deze wordt getoond in de zoekresultaten. Test ook regelmatig de titels op conversie.

Dit kun je doen door in Google Analytics te kijken wat de click-through ratio (CTR) is voor zoekopdrachten die bezoekers hebben ingevoerd.

Je komt hier via Verkeersbronnen -> zoekmachine optimalisatie -> zoekopdrachten. Wanneer het aantal vertoningen hoog is, het zoekwoord staat bijvoorbeeld in de top 3 van Google maar het aantal kliks is laag, dan kun je proberen om de title tag te optimaliseren om zo de conversie te verhogen.

title description tag

Optimaliseer de description tag

De description tag is zichtbaar in de zoekresultaten en om bezoekers op je website te krijgen is het belangrijk dat je een aansprekende meta description gebruikt.

Het moet duidelijk zijn voor de bezoeker waar je website over gaat en wat er verwacht kan worden. Ook kun je in de description tag een call to action opnemen.

Het belangrijkste zoekwoord kan in het begin van de tekst van maximaal 150 karakters worden opgenomen. Optimaliseer elke webpagina door deze van een unieke meta description te voorzien.

Voor meer info over het optimaliseren van de title en description tag kun je dit gratis ebook downloaden. (Tip 2)

Gebruik koppen en tussenkoppen voor opmaak (Heading tags)

Het gebruik van koppen en tussenkopjes in de tekst op je webpagina is niet alleen prettig voor bezoekers, maar ook voor de zoekmachine.

Bezoekers scannen de tekst eenvoudig als je headers gebruikt, zoals (H1, H2 en H3) en de zoekmachine neemt aan dat deze koppen en subkoppen belangrijke informatie over het onderwerp van de tekst bevatten.

heading tags

De kopjes en tussenkopjes moeten voorzien worden van een van de heading tags, want anders herkent een zoekmachine als Google het niet als zodanig.

Gebruik het belangrijkste zoekwoord in de tussenkopjes en het liefst vooraan, want daar wordt meer waarde aan toegekend. In veel CMS en opensource systemen zoals bijvoorbeeld WordPress is deze functie standaard.

Naast het gebruik van koppen en tussenkoppen is het ook verstandig gebruik te maken van vetgedrukte tekst (bold) en andere mogelijkheden die de tekst beter leesbaar maken. Een goed opgemaakte tekst is voor zowel de bezoekers als voor de zoekmachines zeer belangrijk.

Zoekmachine vriendelijke urls

Het toepassen van zoekmachine vriendelijke urls vergroot de vindbaarheid voor de zoekmachines. Uit de url moet blijken waar de webpagina over gaat en dat kun je bereiken door het belangrijke zoekwoord in de url op te nemen.

Wat bedoelen we niet met een zoekmachine vriendelijke url.

https://www.ompro.nl/page=12.html

Wat bedoelen we wel met een zoekmachine vriendelijke url.

https://ompro.nl/zoekmachine-optimalisatie/24-seo-tips/

zoekmachine vriendelijke url

Net zoals bij de title en description tag geld hier, hoe verder het belangrijkste zoekwoord vooraan staat des te meer waarde eraan wordt toegekend. In veel gevallen is de title tag en de slug hetzelfde of een vereenvoudiging ervan.

Begin een blogbericht met een afbeelding

Als je een blogbericht begint met een afbeelding dan nodig je sneller uit tot lezen en bovendien is het ook positief op het gebied van SEO.

Dan moet je echter wel met een aantal aspecten rekening houden, zoals het toekennen van een bestandsnaam met het zoekwoord en een passende titel verzinnen. Daarnaast moet je de afbeelding een relevante alt tag en title tag meegeven.

begin artikel met een afbeelding

Optimaliseer afbeeldingen

Afbeeldingen hebben voor de bezoekers van je website een meerwaarde, maar de zoekmachine ziet de inhoud van afbeeldingen niet.

Daar moet je de afbeeldingen optimaliseren, zoals door een alt tag en title tag toe met daarin het keyword te voegen. De afbeelding kan verder geoptimaliseerd worden door een goede bestandsnaam te kiezen.

Dat kun je doen door de afbeelding in één of twee woorden voorzien van een koppelteken te benoemen. De bestandsgrootte kun je beperken door afbeeldingen te comprimeren.

Verrijk je content met diverse media

Als je de content op je website verrijkt met media als video, audio, pdf of infographics dan heeft dat een positieve invloed op zowel de tevredenheid van de bezoekers als op SEO.

multimediaal video audio afbeeldingen

De zoekmachine krijgt dan namelijk een beter beeld van de inhoud als de gebruikte media aansluiten bij het onderwerp op je pagina.

Bovendien profiteer je met een diversiteit aan media direct van het voordeel dat bezoekers langer op je website blijven. Probeer de bezoeker waarde te bieden.

Keyword density

Het is tegenwoordig minder belangrijk om vast te houden aan een strikte keyword density, maar het is nog wel van belang. Het gaat steeds meer om de inhoud en de leesbaarheid ervan dan om te focussen op herhaling van het zoekwoord.

Een tekst die volgepropt is met keywords zal door de zoekmachine niet gewaardeerd worden en evenmin door de bezoekers.

keyword spamming

Gebruik bijvoorbeeld synoniemen van het zoekwoord en plaats het keyword op strategische plekken in je tekst, zoals vooraan in het artikel, in het midden en aan het einde, want daar wordt door de zoekmachine veel waarde aan toegekend.

Schrijf content voor je bezoekers

Content schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers, want jij wilt tenslotte graag bezoekers aantrekken, maar ook vasthouden.

Door puur voor de zoekmachines te schrijven schiet je het doel voorbij. Natuurlijk kun je rekening houden met de zoekmachines door een tekst rond een keyword op te bouwen, maar stop de tekst niet vol met zoekwoorden.

Interessante content wordt vanzelf beloond doordat er bijvoorbeeld een externe link wordt gecreëerd door een bezoeker of dat de informatie wordt gedeeld op social media.

Ook dat wordt gewaardeerd door Google. Plaats het belangrijkste zoekwoord in elk geval aan het begin van de tekst.

Rich snippets

Rich snippets heeft betrekking op de Google zoekresultaten waar extra informatie aan is toegevoegd.

In de zoekresultaten zie je normaal gesproken een titel, url en beschrijving, maar een rich snippet kan uit andere variaties bestaan, zoals uit reviews, events, producten, recepten, mensen, video’s en auteurs. Yoast heeft een goede tutorial geschreven over rich snippets.

Google Authorship is een feature en onderdeel van rich snippets, waarbij je profielfoto wordt getoond in combinatie met een link naar je profiel op Google +.

Via je profiel op Google + kun je websites toevoegen via het kopje Bijdrager en gebruik je de tag: rel = “author” die je gebruikt in de

google authorship

Rich snippets hebben in mijn ogen vele voordelen. Naast dat een snippet een hogere CTR heeft dan een standaard zoekresultaat heeft het ook SEO technisch invloed.

Google probeert steeds meer het sociale aspect te verwerken in het algoritme. Wanneer een website goede reviews heeft dan is het aannemelijker dat deze website beter scoort dan een website met slechtere reviews. De invloed van rich snippets op SEO zal in de toekomst toenemen.

Als je wil kijken of de snippets op de juiste manier vertoond worden in Google dan kun je de snippet testing tool gebruiken.

Intern linken en optimaliseren

Intern linken binnen je website is een ideale manier om de kracht en autoriteit van je website te verspreiden over je webpagina´s. Je kunt de interne links optimaliseren door een goede anchor tekst met het belangrijke zoekwoord te kiezen en een title attribute toe te kennen.

interne link structuur

De wegpagina´s waar je via de interne link op uitkomt, krijgt dan meer waarde op het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden.

Een ander voordeel van intern linken is dat je website zo meer samenhang krijgt en bezoekers zich kunnen verdiepen. Voor meer info hierover lees tip 4 en 5 van het gratis eBook.

Externe links zijn vooral van waarde voor de zoekmachine optimalisatie als er sprake is van kwalitatief goede backlinks. Dat zijn bijvoorbeeld links op relevante websites, maar ook links op websites die een goede reputatie hebben.

Verder kun je kwalitatief goede backlinks realiseren door aan artikelmarketing te doen en door je website van uitstekende content te voorzien, zodat anderen vanzelf naar je gaan linken.

Ook gastbloggen kan bijdragen aan het creëren van meer externe links.

Het verkrijgen van backlinks blijft voor velen een lastige en tijdrovende taak maar wanneer je waarde biedt aan de bezoeker komen backlinks, Tweets, Likes en +1’s vanzelf.

Focus je liever op het creëren van goede en waardevolle informatie en je zal merken dat backlinks vanzelf komen.

Stimuleer social media

Social media is van belang voor de zoekmachine optimalisatie en daarom is het van belang actief te zijn op sociale netwerken.

Je kunt social media onder meer stimuleren door daar ruimte voor te maken op je websites en buttons te plaatsen. We zouden het natuurlijk super vinden als je dit artikel wilt liken, tweeten of plussen via de buttons hieronder…

De informatie kan dan direct door je bezoekers gedeeld worden op Facebook, Twitter en Google +. De links die op social media gedeeld worden hebben impact op de ranking van je website of een bepaalde webpagina. Wees ook zelf actief op social media door regelmatig berichten te plaatsen en te reageren.

Long tail content strategie

De long tail strategie kun je gebruiken om hoger in de zoekmachine te komen, waarbij je gebruikmaakt van langere zoekwoord combinaties.

Daarmee scoor je niet alleen hoger in de zoekmachine als daar specifiek op gezocht wordt, maar de kans dat je website wordt bezocht is eveneens groter. Daar komt nog bij dat de bezoeker op jouw website waarschijnlijk kan vinden wat gezocht werd.

longtail zoekopdrachten in google

Wanneer de content strategie gericht is op langere zoekwoorden scoor je hier sneller voor in Google omdat er minder concurrentie is.

Daarnaast is de conversie voor dergelijk artikelen vaak stukken hoger omdat het vaak gaat om gerichte vragen of problemen.

Maak hoofdcategorieën en optimaliseer deze

Het is belangrijk om hoofdcategorieën te gebruiken, omdat de zichtbare structuur van je website daarmee duidelijker wordt voor de zoekmachine.

Uiteraard is het maken van een onderscheid tussen bepaalde categorieën ook gebruiksvriendelijk voor je bezoekers.

De bezoekers kunnen zo sneller vinden wat ze zoeken. Een hoofdcategorie kan uiteraard meerdere subcategorieën bevatten, die elk ook weer geoptimaliseerd dienen te worden.

Optimale SEO website structuur

De optimale website structuur voor de zoekmachine optimalisatie bestaat maximaal uit drie lagen.

optimale website structuur

Het is bekend dat zoekmachines zoals Google een zogenoemde platte structuur waarderen en dat er minder waardering is voor pagina´s die dieper gelegen zijn.

Je kunt een website structuur gebruiken, waarbij je op de homepage als niveau 1 hoofdcategorieën onderscheidt als niveau 2 en waar vervolgens weer een subpagina aan toe wordt gekend als niveau 3.

Update regelmatig

Regelmatig je website updaten door deze van nieuwe content te voorzien of door media toe te voegen en nieuwsberichten te plaatsen trekt de aandacht van de zoekmachines.

Nieuwe artikelen op je website worden snel geïndexeerd waardoor je vaak snel al bezoekers krijgt.

Zeker als je regelmatig je website update. Natuurlijk is het ook voor je bezoekers interessanter om weer te komen als zij weten dat er regelmatig wat nieuws te vinden is op je website.

Video´s optimaliseren

Aangezien de zoekmachine de inhoud van je video niet kan zien, is het belangrijk om het video bestand te optimaliseren. Dat doe je door metadata toe te voegen, zoals een titel, keyword en omschrijving op te geven.

video seo

Geef de bestandsnaam ook een duidelijke omschrijving van de inhoud van je video mee en plaats meerdere video´s op aparte webpagina´s.

De webpagina zelf kun je vervolgens ook optimaliseren om de video op bepaalde zoekwoorden te laten vinden. Als je zoektermen wilt optimaliseren voor je video dan kun je daarvoor Youtube insight gebruiken.

Spam niet, keep it real!

Spammen helpt je niet op lange termijn niet aan een hoge positie in de zoekmachine. Besteed daarom vooral aandacht op het laten ontstaan van natuurlijke links door actief te zijn op social media, interessante content te plaatsen en een gastblog te schrijven.

Spam wordt door niemand gewenst en uiteindelijk levert het je niet het resultaat op dat je voor ogen hebt met het optimaliseren van je website.

Voorkom ook een te hoge keyword density, plaats geen spam reacties en vermijd slechte links.

Optimaliseer reactief

Je bent constant bezig om je website te optimaliseren en dat kun je reactief doen door van statistieken gebruik te maken.

Aan de hand van Google Analytics wordt veel duidelijk over bezoekers, bezoekersaantallen, verkeersbronnen en effecten van social media.

Al deze informatie kun je gebruiken om te zien welke webpagina´s nog beter geoptimaliseerd kunnen worden. Na het optimaliseren kun je nagaan of je inspanningen vruchten hebben afgeworpen of dat je een andere strategie moet toepassen.

Google Plus (+1)

Het is zeker aan te raden om Google plus te gebruiken, want Google heeft daarmee de aanval ingezet op Facebook.

De kans is groot dat Google plus in de toekomst een grotere directe invloed zal krijgen op de rankings van websites in Google. Onlangs schreef ik nog dit artikel: 5 redenen waarom je bedrijf Google Plus +1 zou moeten gebruiken.

google plus dashboard

Dat is namelijk heel aannemelijk omdat Google plus afkomstig is van Google zelf en deze zoekmachine stelt het eigen product uiteraard voorop.

Bovendien is het een sociaal netwerk dat je meerdere mogelijkheden biedt om rechtstreeks in contact met je klanten te komen. Zie ook tip 10 over rich snippets.

Vraag regelmatig wat ze willen weten

Je kunt regelmatig vragen stellen om erachter te komen wat de wensen zijn en dat kun je op verschillende manieren doen.

Een heel simpel voorbeeld is gebruik te maken van een lijst met Q&A ofwel een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden bieden.

Daarmee kom je vooraf al tegemoet aan de vragen. Andere mogelijkheden zijn het reageren op posts of e-mails.

Krijg je veel vragen binnen over een bepaald onderwerp dan kun je daar bijvoorbeeld een webinar over organiseren.

Gebruik sitemaps en meld deze aan

Zoekmachines zoeken vaak naar sitemaps, die door hen als een inhoudsopgave van de website wordt gebruikt. Er zijn ook sitemaps mogelijk die zichtbaar en klikbaar zijn voor de bezoeker, maar dat zijn in feite gewone webpagina´s in de vorm van een HTML sitemap.

Hierop is de structuur van je website zichtbaar met links naar de verschillende pagina´s.

xml sitemap

Een XML sitemap is echter speciaal voor de zoekmachines bedoeld, die de verschillende pagina´s daarmee op een eenvoudige manier kan indexeren.

Sitemaps verbeteren de vindbaarheid van je website. Je kunt de sitemap.xml zelf bij zoekmachines aanmelden via de Google webmastertool en de BING webmastertool.

Diversiteit is de key

Diversiteit is de key naar het succes om je website hoog in de zoekmachines te laten scoren. Je kunt met het optimaliseren beginnen door stap voor stap te werk te gaan en zorgen dat je het goed doet in plaats van alle seo strategieën tegelijk maar met half werk toe te passen.

Plaats artikelen ondersteund met video’s, audio, pdf etc. etc. Daarnaast stimuleer je social media en probeer je interactie te creëren met de bezoekers.

Kortom wees divers in alles wat je doet om je website beter te maken. Mocht je hierbij geholpen willen worden door een specialist? Neem dan contact met ons SEO bedrijf op.

Heb jij nog goede SEO tips? Deel ze dan hieronder.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.
Door

Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

op 18 Apr 2015

Beste Mark, Hartelijk dank voor uw interessante artikel! Ik ga het gelijk zelf uit testen op mijn website. Groet, Lucas Meas

Bart Spruit
Door

Bart Spruit

op 11 Feb 2016

Bedankt voor de handige tips Mark

Nard
Door

Nard

op 21 Aug 2016

Ik ben nu al een paar jaar bezig met SEO. Maar dit is echt de beste 'Lijst' die ik in al die jaren ben tegengekomen !

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact