Goede artikelen schrijf je voor bezoekers en niet voor de zoekmachines. Dit geld tevens ook voor de titel, description, interne links en tussenkoppen. Waarom dit belangrijk is ga ik hieronder uitleggen.
Zoekmachines, ik neem maar even Google als voorbeeld hebben een aantal basisprincipes die in essentie hoogstwaarschijnlijk nooit zullen veranderen. Google is contant bezig om de algoritmes zo aan te passen dat degene die zoekt met een bepaald zoekwoord het best mogelijke resultaat te zien krijgt.
Anders geformuleerd: Jij zoekt de oplossing voor een probleem of je wil iets weten, Google biedt vervolgens de oplossing of hetgeen je wilt weten.
Waarom niet schrijven voor de zoekmachines?
Wanneer je een artikel of blogpost te krampachtig gaat optimaliseren loop je het risico dat het de leesbaarheid van de tekst verminderd. Vaak hebben schrijvers dan de intentie om op deze manier hoger in Google te komen maar ze bereiken vaak het tegenovergestelde.
Naast dat Google dit zal opmerken als spammen of over-optimalisatie zal ook de conversie in de zoekresultaten van Google omlaag gaan. Zie onderstaand voorbeeld van een over-geoptimaliseerde title tag.
“Afvallen, snel afvallen, kilo’s afvallen nu met deze tips”
Potentiële bezoekers zullen de title tag en de description tag zien in de zoekresultaten en lezen als onlogisch en/of vreemd. Het artikel zal met een dergelijke titel niet hoger komen in de zoekmachines en het aantal bezoekers dat op het artikel in de resultaten zal klikken zal ook lager zijn. Hieronder een voorbeeld van een juiste title en desciption tag:
De volgorde van schrijven die ik hanteer:
– Schrijf en stop niet (het is makkelijker om achteraf te verwijderen dan bij te schrijven)
– Bewerk het artikel tot het goed loopt en de inhoud de titel dekt
– Maak het artikel leesbaarder door middel van tussenkoppen en andere opmaak
– Verrijk je content met afbeeldingen, video’s, pdf’s etc.
– Optimaliseer het artikel pas als hij helemaal klaar is maar overdrijf niet
Mijn advies: Schrijf voor bezoekers en niet “alleen” voor de zoekmachines. Dan komen de goede resultaten vanzelf.
In een ander artikel leg ik uit hoe je een artikel kunt optimaliseren voor de zoekmachines.
Just my 2 cents