De belangrijkste SEO factor.... tevredenheid
in SEO

De belangrijkste SEO factor.... tevredenheid

Google beoordeeld websites op basis van honderden, zo niet duizenden factoren. Zoekmachine optimalisatie wordt daardoor een complex vak.

Als je deze factoren samenvat kom je uit op de belangrijkste SEO factor, namelijk de tevredenheid van bezoekers op je website. Dit blijkt uit onderzoek van de specialisten van ons SEO bureau.

Google let tegenwoordig meer en meer op de tevredenheid van bezoekers.

De tevredenheid kan onder meer vastgesteld worden aan de hand van het aantal natuurlijke links dat een site heeft opgebouwd. Waardevolle content wordt door bezoekers namelijk als vanzelf verspreid, omdat er interessante informatie wordt geboden.

Stel de bezoeker tevreden en de website zal vanzelf hoger in de zoekresultaten tevoorschijn komen. Nu zijn er verschillende manieren om bezoekers tevreden te stellen en dat kan onder meer door een diversiteit aan content aan te bieden.

Zoekmachines meten tevredenheid

Naast het aantal externe links die op natuurlijke wijze zijn ontstaan en door de zoekmachine gemeten kunnen worden, zijn er nog andere manieren voor Google om de tevredenheid te meten.

Een gebruiker van de zoekmachine die een zoekwoord heeft ingevoerd en daarna op een zoekresultaat klikt en niet terugkeert, wordt gezien als een tevreden bezoeker. De zoekopdracht is dan blijkbaar succesvol geweest.

Als een gebruiker een link uit de zoekresultaten aanklikt op basis van een zoekopdracht, maar al snel terugkeert naar de zoekmachine en een ander resultaat aanklikt of een andere zoekopdracht invoert, kan gezien worden als een ontevreden gebruiker.

Vergroot de tevredenheid van bezoekers

Om tegemoet te komen aan de belangrijkste SEO factor van tevredenheid zijn er diverse mogelijkheden beschikbaar. Zo wordt er door gebruikers van de zoekmachine steeds meer lokaal gezocht.

Er kan tegemoet worden gekomen aan deze groep van gebruikers door de website lokaal voor de zoekmachine te optimaliseren.

Maak daarvoor onder meer gebruik van Google Plus, waar je een lokale pagina kunt aanmaken en eenvoudig informatie kunt delen. Je bedrijf kan eveneens worden opgenomen in Google Maps.

Tevredenheid meten

De tevredenheid van bezoekers kan gemeten worden op de website zelf door van Google´s optie “customer satisfaction surveys for website owners” gebruik te maken.

De bezoekers krijgen dan een aantal vragen voorgelegd, waaruit de mate van tevredenheid naar voren komt bij het beantwoorden.

De feedback die na een bezoek aan de website gegeven wordt kan uiteraard gebruikt worden om verbetering aan te brengen. Bijvoorbeeld door informatie eenvoudig toegankelijk te maken zonder dat bezoekers zich eerst moeten registreren.

Websitesnelheid verhogen

Ook de laadtijd van je website kan aangepakt worden als bezoekers daar niet tevreden over zijn. Wanneer bezoekers te lang moeten wachten totdat een webpagina geopend is, is de kans zeer groot dat de bezoeker wegklikt en verder zoekt.

Waardevolle links naar externe bronnen

Het aanbieden van links naar relevante bronnen wordt door bezoekers gewaardeerd, waar de bezoeker echt wat aan heeft.

Het is overigens altijd aan te raden om je te richten op de tevredenheid van bezoekers en niet op de tevredenheid van de robots, die de website bezoeken. Google kijkt als belangrijkste SEO factor namelijk naar de tevredenheid van personen, die je website hebben bezocht.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
arrow_drop_up arrow_drop_down