Page content

article content

7 conversie optimalisatie tips voor je website of webshop

Hoe kleine details het verschil kunnen maken…

Consumenten besteden steeds meer tijd online. Ze geven dan ook steeds meer en vaker geld uit op internet. Bovendien doet ook bijna iedereen aan online shoppen. Wie bestelt er nou niet een keer kleding online of boekt een vakantie op internet?

Ook speelt internet een rol in steeds meer branches. Zo gaan bijvoorbeeld steeds meer producten voor persoonlijke verzorging en het huishouden over de spreekwoordelijke (online) toonbank. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

Dat zijn uiteraard goede berichten als je online ambities hebt. Maar een groeiende markt neemt niet weg dat je achterover kunt leunen in je luie stoel, integendeel! Er ligt natuurlijk ook steeds meer concurrentie op de loer. Nog altijd blijft het aantal webshops in Nederland en daarbuiten groeien. In drie jaar tijd kwamen er zelfs 62% meer webwinkels bij.

In dit artikel geven we je graag 7 tips waarmee je meer resultaat uit je website of webshop kunt halen. Het zijn conversie optimalisatie tips voor het menu en de call-to-action. Maar voordat we hier dieper op in gaan, behandelen we de beginselen van conversie optimalisatie. Zo ben je snel klaar om meer te halen uit je online activiteiten.

De beginselen van conversie optimalisatie

Om te zorgen dat je online groeit, kun je werken aan het aantal conversies dat je haalt met je website. Dan ga je aan de slag met conversie optimalisatie (CRO). Allereerst is het goed om te weten dat de term ‘conversie’ kan slaan op verschillende acties.

Bedankt voor uw bestelling conversie

Een conversie kan bijvoorbeeld staan voor een bestelling, maar ook voor een inschrijving voor de nieuwsbrief. Daarnaast zijn er ook ondersteunde conversies. Deze maken de uiteindelijke conversie mogelijk.

Betekenis conversie – wat is conversie?

Wat voor jou een conversie is, is afhankelijk van in welke branche je actief bent en welk doel je voor ogen hebt. Heb je een webshop, dan is het logisch om onder conversie een aankoop te verstaan.

Een ondersteunende conversie kan dan een nieuwsbrief inschrijving zijn. Maar bedien je de zakelijke markt met een dienst waarbij persoonlijk contact belangrijk is, dan kan conversie slaan op een offerte aanvraag. De ondersteunende conversie kan dan in dat geval ook een nieuwsbrief inschrijving zijn.

Als je meer conversies wilt behalen, dan zal je kijken naar het conversiepercentage. Dat is het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoekers *100%. Dit getal is makkelijk te vergelijken met bijvoorbeeld conversiepercentages tussen verschillende pagina’s van de website of productgroepen.

Je kunt met conversiepercentages analyseren eigenlijk zo diep gaan als je wilt, zo lang het maar zin heeft. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar conversiepercentages tussen groepen bezoekers. Zijn de conversiepercentages significant verschillend van mensen die op een organisch resultaat of Adwords advertentie in Google klikken? Als dat zo is, dan doe je er goed aan om te kijken waar dat door komt en dat te verbeteren.

Laat oude denkbeelden los

Als je serieus aan de slag wilt met CRO, dan zal je afstand moeten nemen van bepaalde denkbeelden die je misschien wel hebt. Zo vertrouwen bijvoorbeeld veel mensen op hun onderbuikgevoel.

Tip 1. Regel 1 op het gebied van CRO is: vergeet je onderbuikgevoel!

Stel je voor dat het ochtend is en de dag begint zonnig. Als je het weerbericht niet hebt meegekregen, dan neem je waarschijnlijk aan dat het de rest van de dag ook wel lekker weer zal blijven. Hoe je dat weet? Dat komt door je onderbuikgevoel. Toch kan ons Nederlandse weer zomaar omslaan. Of je gooit een muntje op en je hebt het gevoel dat kop bovenop zal liggen. Zo kan ook zomaar ‘munt’ winnen.

Je onderbuikgevoel is, zoals het zelf al zegt, nergens anders op gebaseerd dan op je gevoel. Meningen of aannames doen er niet toe. De feiten kunnen aantonen dat juist het tegenovergestelde waar is. Dit kun je met een A/B test nagaan.

Het principe bij CRO is dat je een aanpassing op je website doorvoert, als je pas zeker weet dat het een verbetering is. Daarentegen kun je natuurlijk wel altijd een technische verbetering doorvoeren, zoals een foutmelding oplossen of de voorraad accuraat weergeven. Technische aanpassingen kunnen niet anders dan zorgen voor betere resultaten.

Tip 2. Kijk niet naar wat mooi is, maar wat werkt

Je zou misschien denken dat een mooi design en goed resultaat hand in hand gaan. Toch hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Het is zelfs een fout die vaak gemaakt wordt, zo zien we bij Ompro. Design is subjectief: wat persoon A mooi vindt en waarvan hij overtuigd is dat het conversie verhogend werkt, kan het persoon B helemaal niet aanspreken.

Je kan wel een nieuwe website laten bouwen met de hoop dat die zorgt voor resultaat, maar dit is allesbehalve een gegeven. Een nieuwe website is hoogstens een mooi startpunt vanuit daaruit te beginnen met optimaliseren. Een website hebben is een middel, geen doel op zich. Bedenk je dat verbeteren een proces is waaraan continu moet worden gewerkt.

Een carrousel (afbeeldingen die steeds verschuiven in beeld) wordt bijvoorbeeld maar al te vaak op een website gezet, omdat het mooi wordt gevonden. Het krijgt menigmaal zelfs een prominente plek, zoals op de homepagina. Toch zijn specialisten in conversieland en daarbuiten (zoals bij SEO) het er al een paar jaar over eens dat ze slecht zijn voor je conversie. Het is een van de grootste SEO missers.

Sliders slecht voor SEO en conversie

Bezoekers vinden het vervelend dat er steeds iets verspringt, waardoor ze het gevoel hebben dat ze geen controle hebben over de website. Bovendien zien ze het als banner waar ze nauwelijks aandacht aan besteden. Kijk dus vanuit het perspectief van de klant. Dat brengt ons gelijk bij de volgende tip.

Tip 3. Natuurlijk zette je de klant al centraal, maar stap nu eens echt in zijn schoenen

Je weet wie je klanten zijn. Je weet in welke leeftijdsgroep ze zitten en wat de verhouding man/vrouw is. Toch moet je bij CRO nog een extra stap zetten. In de schoenen van de consument, wel te verstaan. Bij CRO gaat het vooral om online verleiden, waarbij je goed moet weten waarom iemand bij jou koopt en wat zijn twijfels zijn.

Met deze kennis kun je op je website subtiele informatie geven, die iemand over de drempel heen kunnen helpen. Dan is de klant blij, omdat hij een keuze heeft kunnen maken. Jij bent dan natuurlijk ook blij, want jij kunt weer een conversie erbij noteren. Zo kun je bijvoorbeeld in een cruciale stap van het bestelproces vermelden dat retourneren altijd gratis is.

Of is er misschien iets onduidelijk op de website? Kijk ook naar hoe gebruikers omgaan met je mobiele website. Elementen die op desktop goed werken, kunnen zomaar obstakels zijn op mobiel.

Denk bijvoorbeeld aan een verschillende afbeeldingen van één product op een productpagina. Die kunnen op desktop gewoon weergegeven worden als kleine foto’s, waar de bezoeker simpelweg gewoon op kan klikken. Op mobiel kan er slechts één foto weergegeven worden, waarbij het lastig navigeren kan zijn naar de andere foto’s.

Tip 4. Verzamel medestanders

We zeiden het al even eerder: conversie verbeteren is een proces en geen eenmalig project. Er zijn namelijk zoveel punten om te testen, want je wil niet van je onderbuikgevoel uit gaan. Webshops van formaat zijn al A/B testen aan het uitvoeren. Daarbij zet je twee varianten tegen elkaar als experiment en je kijkt welke leidt tot het meest resultaat. Dit is een doorlopend proces.

Hiervoor moet je per test wel genoeg verkeer hebben op je website, anders krijg je geen betrouwbare resultaten. Webshops zoals bol.com, Zalando, Wehkamp en Coolblue zijn zo groot, dat ze eigenlijk continu A/B testen (en waarschijnlijk ook meerdere tegelijk) laten lopen. Grote kans dus dat je een proefpersoon bent als je de volgende keer bij een van deze webwinkels shopt 😉

De volgende stap is om iedereen binnen de organisatie daarvan te overtuigen. Ook moet je hen vertellen over het belang van CRO. Velen zullen bij ‘online groeien’ namelijk vooral denken aan meer bezoekers trekken door bijvoorbeeld hoog ranken in Google met Adwords of goede organische posities.

CRO kan bij hetzelfde aantal bezoekers meer omzet genereren. Het zal je verbazen hoeveel mensen nog op de ‘traditionele’ manier denken, maar dat staat conversie optimalisatie in de weg. Als je geen medestanders verzamelt, zal je weinig ruimte krijgen om te werken aan CRO.

Conversie optimalisatie tips voor het menu

Inderdaad, het menu heeft ook invloed op het conversiepercentage van je website. Dit is hoe je het ten goede kunt inzetten:

Tip 5. Geef met je menu duidelijk aan wat je te bieden hebt

Wie kent er niet de volgende doorgewinterde items in een menu: ‘over ons’, ‘producten’, ‘diensten’ of ‘collectie’? Mocht je ze zelf gebruiken, probeer ze dan zo snel mogelijk te vervangen door een beter alternatief. Het is namelijk zonde als je je verbergt achter vage termen. Je helpt er tenslotte niemand mee:

  • Het is niet gebruiksvriendelijk.
    • Wat denkt de bezoeker te zien nadat hij heeft geklikt op ‘producten’? Hij kan dat hooguit gokken. Er is ook een reëel kans dat hij na zijn klik verder moet zoeken en zich een weg probeert te banen in de structuur van de website.
  • Het is killing voor je vindbaarheid in Google.
    • De benamingen van menu items zijn belangrijk om gevonden te worden in Google. Tenzij je doelgroep serieus zal gaan googelen naar ‘producten’, zal je er goed aan doen om de benamingen zo te kiezen, dat het woorden zijn die slaan op je aanbod, woorden zijn die je doelgroep gebruikt en waarmee je gevonden wilt worden.

Maak dus duidelijk wat je te bieden hebt en wijs bezoekers de weg. Als je dit in je achterhoofd houdt, zal het je zelf ook gelijk opvallen als je een website tegenkomt nog vage termen gebruikt. Dan ervaar je gelijk hoe een bezoeker zich voelt: hij weet niet waar hij moet klikken en zoekt wat rond. Of hij klikt natuurlijk gewoon weg.

Toch blijf je vaak te maken houden met items als ‘over ons’, ‘contact’ en ‘blog’. Wat moet je daar dan mee?

  • Over ons
    • Als je werkt aan een kleinere website van een relatief onbekende organisatie, dan doe je er goed aan om dit item toch op te nemen in het menu. Je zou wel kunnen overwegen om ‘ons’ te vervangen door de naam van de organisatie. Dit is zoekmachine-vriendelijker. Mensen die in Google zoeken naar informatie over het bedrijf, zullen waarschijnlijk de bedrijfsnaam tikken in de zoekterm. De pagina is dan beter vindbaar voor hen.
  • Contact
    • Hoewel het een vage term is, is het wel een belangrijk item. We weten namelijk dat veel mensen op internet surfen om simpelweg contactgegevens te vinden. Of om de klantenservice te bereiken. Je kunt het dus gewoon opnemen in je menu. Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om de belangrijkste contactgegevens te vermelden in de header (zoals het telefoonnummer en een link naar de Facebook chat). In dat geval zou je het item ‘contact’ kunnen opnemen in een submenu of op een andere prominente plek (zoals Coolblue).

Hema conversie contact

Afbeelding 1: Het menu van Hema klapt zich links uit, waarin geen item ‘contact’ voorkomt. ‘Onze klantenservice’ krijgt wel een prominente plek.

  • Home
    • Eigenlijk is dit menu item een beetje achterhaald. Ga maar wat professionele websites af: hoe vaak kom je het nu nog tegen? Nog maar nauwelijks. Vandaag de dag zijn zoveel mensen gewend om op internet hun weg te zoeken, dat ze de home knop niet meer nodig hebben. Wat wel belangrijk is, is dat het logo linksboven verwijst naar de homepagina. Mensen verwachten dat dit zo is. Zo niet, dan kun je laaghangend fruit plukken om je website weer een stuk gebruiksvriendelijker te maken.
  • Blog
    • Hoe positioneert je organisatie zich en in welke branche ben je actief? In welke mate wil je mensen inspireren, informeren en loyaal maken? Dit zijn belangrijke doelen van een blog. Als je organisatie deze doelen nastreeft, dan is het belangrijk om je blog ook in het menu op te nemen.
  • Veelgestelde vragen
    • Welk soort product verkoop je? Is dat een zogenaamd ‘high involvement’ of ‘low involvement’ product? Bij high involvement is de koper erg begaan met zijn aankoop. Bijvoorbeeld omdat het duur is, of omdat het lang moet meegaan (zoals een bankstel of merkkleding). Bij een low involvement product loopt de koper weinig risico (zoals een boek of shampoo). Als het product niet bevalt, kan hij makkelijk overstappen op een alternatief. Ook zijn er lagere kosten mee gemoeid. Je kunt je voorstellen dat kopers van een high involvement product er langer over doen om tot een aankoop over te gaan dan kopers van een low involvement product. Zo is het voor de ene koper belangrijker om de veelgestelde ‘wat als’ vragen door te nemen dan voor de andere. Dit is dan ook voor invloed op de plek die je ‘FAQ’ geeft. Als het niet in je menu opneemt, zet het dan in de footer.
  • Portfolio
    • Hieronder kun je ook referenties verstaan. Je kunt ze op allerlei pagina’s plaatsen. Als potentiële klanten waarschijnlijk hiernaar op zoek zijn, plaats ze dan zeker in het menu!

Conversie optimalisatie tips voor de call-to-action

Een ander punt dat van groot belang is voor het resultaat dat je uit een website of webshop haalt, is de call-to-action (CTA). Het is de knop die mensen oproept tot actie, zoals ‘bestel’.

Het liefst wil je op elke pagina een CTA hebben staan, zodat je bezoekers in een logische flow kunt meenemen naar een volgende stap. Hebben ze een blog gelezen? Dan willen ze misschien ook wel op de hoogte blijven van toekomstige blogs met behulp van een nieuwsbrief. Bij de blog kun je dus een CTA plaatsen om in te schrijven daarvoor. Maar voordat mensen op de CTA klikken, hebben ze altijd twijfels. Zoals de volgende:

  • Hoeveel zijn de verzendkosten?
  • Is dit wel een betrouwbare partij?
  • Wat als het product of dienst niet bevalt?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Tip 6. Plaats een geruststellende boodschap dicht bij de CTA

Potentiële kopers moeten altijd een bepaalde drempel over voordat ze tot een aankoop overgaan. Het is daarom gebruiksvriendelijk (en conversieverhogend 😊 ) om een geruststellende boodschap te plaatsen bij de CTA. Het liefst zo dichtbij mogelijk. Grote online speler Wehkamp doet dit bijvoorbeeld ook:

Wehkamp conversie optimalisatie CTA

Afbeelding 2: Wehkamp plaatst dicht bij de CTA een boodschap die bezoekers een geruststelt, waardoor ze eerder geneigd zijn om op ‘klik en bestel’ te klikken.

Je zet hier het liefst een boodschap die zo relevant mogelijk is voor je bezoeker. Ook zet je daar het liefst een boodschap neer die ook een uniek verkoopargument (USP) is, zodat het extra overtuigend is. Coolblue vermeldt bijvoorbeeld wanneer het geleverd wordt:

geruststellen bezoekers CRO Coolblue

Afbeelding 3: Coolblue stelt haar bezoekers gerust, om de kans van het klikken op de CTA te vergroten.

Verdiep je goed in bezoekers, zodat je weet wanneer welke vragen spelen. Op een detailpagina kun je een andere boodschap communiceren dan wanneer de bezoeker al op de betaalpagina is.

Op de detailpagina van een bankstel kun je bijvoorbeeld vermelden dat het afgeleverd wordt tot in de woonkamer en dat het ook ‘zitklaar’ wordt gemaakt. Op de pagina waarop iemand zijn gegevens moet invullen om vervolgens te betalen, kun je vermelden dat zijn gegevens 100% veilig zijn en dat ze niet worden gedeeld met derden.

Wees trouwens voorzichtig met negatieve woorden. Dan werkt de boodschap waarschijnlijk averechts, omdat die dan namelijk een negatieve associatie oproept bij bezoekers. Plaats dus geen boodschap bij de CTA zoals de volgende bij een CTA om je in te schijven voor de nieuwsbrief: “we zullen je nooit spammen”. Dan zullen zelfs minder mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

Tip 7. Zet de CTA op essentiële plekken

Goed, je weet nu dat eigenlijk elke webpagina een CTA moet hebben. Zo zet je bezoekers aan tot actie en laat je ze niet in het ongewis achter. De volgende stap is: welke plek geef je de CTA op de pagina?

De eerste, en belangrijkste, plek van een CTA is boven de vouw. Dat wil zeggen: op het scherm dat iemand ziet voordat hij naar beneden scrolt op desktop, mobiel of tablet. Wel of geen zichtbare CTA heeft grote invloed op het gedrag van de bezoeker. Vrijwel alle grote webshops hebben een CTA boven de vouw op desktop. Op mobiel laat het nog wel eens te wensen over…

call to action Zalando desktop mobiel

Afbeelding 4: Hoe een detailpagina met de CTA van Zalando eruit ziet op desktop ten opzichte van mobiel

Daarnaast dien je de CTA ook onderaan de pagina te plaatsen. Bezoekers die daar zijn, hebben naar beneden gescrold en zijn geïnteresseerd. Ze zijn dus ‘warm’ en hier wil je wat mee doen. Als het een lange pagina is, kun je de CTA ook gerust halverwege plaatsen.

Dan kun je bezoekers die een beetje geïnteresseerd zijn, ook opvangen. Verder is het belangrijk om de CTA op een prominente plek te zetten, dus waar de bezoekers ook daadwerkelijk kijken.

Ga voor meer resultaat

Nu is het aan jou! In deze blog hebben we je 7 tips gegeven waarmee je aan de slag kunt gaan met conversie optimalisatie. Zo kun je de concurrentie de baas zijn en haal je het meest uit het verkeer op je website.

Het is even wat informatie om doorheen te spitten, maar je kunt er dan ook het conversiepercentage flink mee verbeteren. Onthoud wel dat je altijd zelf moet kijken wat er voor jouw website werkt. Wat voor de ene webshop werkt, hoeft niet goed te zijn voor een andere.

Ons blog over conversie optimalisatie zou zijn thema teniet doen als we zelf niet zouden afsluiten met een CTA 😉  Los daarvan, willen we je graag helpen met conversie optimalisatie.

Wil je gewoon een keer sparren, iets vragen of een ervaring delen? Dan staat onze deur open. Of hieronder is ruimte om te reageren. Succes!

Comment Section

0 reacties op “7 conversie optimalisatie tips voor je website of webshop

Plaats een reactie


*