Is gastbloggen dood of niet?
in SEO

Is gastbloggen dood of niet?

Is gastbloggen dood of niet? Daar zijn de meningen over verdeeld… Wat ons betreft is gast bloggen zeker NIET dood!

Gastbloggen is voor veel website eigenaren de manier om backlinks te vergaren maar is dit wel de juiste manier? Werkt het nog wel zo en is het niet schadelijk voor de website reputatie in Google?

De aanleiding voor dit artikel is ontstaan door de vele commotie in SEO land, veroorzaakt door een blog van Matt Cutts (Webspam team, Google).

Het artikel genaamd The decay and fall of guest blogging for SEO (vertaald: het vervallen en onderuitgaan van gastbloggen voor SEO).

Voordat we gaan kijken of het nog zinvol is om te bloggen als gast op een ander blog gaan we de term gastbloggen eerst definiëren.

Wat is gastbloggen?

Wat is gastbloggenGastbloggen betreft het accepteren van artikelen van andere bloggers om deze gratis op je blog te plaatsen, of het schrijven van artikelen voor andere bloggers om deze gratis te publiceren op hun blog.

Gastbloggen bestaat al zolang als blogs bestaan maar is met name de laatste jaren populair geworden als link building methode als onderdeel van de SEO strategie. De toename ontstond doordat Google, contextuele links (links die verwerkt zijn in tekst) waardevoller achtte dan links uit een directory zonder enige content eromheen.

Nuancering

Zogenaamde “SEO deskundigen” discussieerden eindeloos over het eerder genoemde artikel omdat men bang was dat niemand meer mocht gastbloggen of dat je de website reputatie in gevaar kon brengen.

Wanneer we de titel van het artikel ontleden dan zijn met name de laatste twee woorden zeer belangrijk, namelijk: for SEO. Wat Matt eigenlijk zegt is dat “geforceerd” gastbloggen als onderdeel van je SEO strategie niet meer zal werken in de toekomst, dus niet “gastbloggen” op zichzelf. Daarnaast doelt Matt met name op lage kwaliteit gastblogs die geschreven en geplaatst zijn met een verkeerde intentie.

De intentie van gastbloggen

Wanneer je af en toe een gastblog schrijft en die op een ander blog plaatst dan is daar natuurlijk niets mis mee, het zal je website reputatie zelfs ten goede komen. Het komt vaker voor dat men gastblogt met een verkeerde intentie.

Bij gastbloggen kan onderscheidt worden gemaakt tussen gastbloggen met als doel:

  • (Back)links te vergaren
  • Waarde te delen en je netwerk uit te breiden.

Bloggen op andere websites met als doel contextuele backlinks te vergaren is wat mij betreft niet de juiste insteek. Wanneer men gastblogt om backlinks te vergaren dan zal dit in veel gevallen de kwaliteit van de content niet ten goede komen.waardevolle content

Google hecht veel waarde aan de kwaliteit van de content, sociale signalen en interactie in de vorm van reacties en op basis daarvan is Google prima in staat om lage kwaliteit gastblogs (low quality guestblogs) op te merken. Google kan dergelijke low quality guestblogs opmerken als link spamming met als gevolg dat het artikel of zelfs de hele website getroffen kan worden door Google Penguin.

Gastbloggen vergt creativiteit

Gastbloggen vergt ook een beetje creativiteit. Enige tijd geleden werd er contact met me opgenomen door Christian Slagter van Slagtermedia.nl of ik openstond voor een interview. Dit interview is vervolgens op zijn blog geplaatst, hier de link naar het interview. Persoonlijk vind ik dit een leuke en creatieve manier van gastbloggen. Het mes snijdt in deze situatie aan twee kanten:

  • Ik kan mezelf introduceren op zijn blog en voor zijn publiek, daarnaast levert het exposure en extra bezoekers op.
  • Hij heeft unieke content en omdat het een leuk interview was deelde ik het via mijn (sociale) netwerk waardoor zijn blog ook exposure en extra bezoekers krijgt.

Wel of niet?

Gastbloggen is niet dood en zorgt mits je het met de juiste intentie doet, niet voor reputatie schade. Google plaatst zelf ook gastblogs op hun blog, zo werd onlangs nog een gastblog gepubliceerd op het officiële Google Analytics blog. Het doel van gastbloggen moet het delen van waarde zijn en niet vergaren van backlinks.

Ik ben benieuwd hoe jij denkt over gastbloggen? Het zou leuk zijn als je dat hieronder wilt laten weten…

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
arrow_drop_up arrow_drop_down