Sinds vorige week zijn er een aantal enorme veranderingen doorgevoerd in de zoekresultaten van Google. Waardoor SEO nu nóg belangrijker is.
Door de aanpassingen zullen topposities in Google Adwords duurder worden, waardoor het voor veel bedrijven niet meer rendabel (lees: te duur) zal zijn om nog te adverteren.
En dat is niet het enige probleem…
De organische zoekresultaten staan nu ook verder naar beneden waardoor een top 3 positie nóg belangrijker is.
In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je deze problemen kunt tekkelen en hoe je er je voordeel mee kunt doen.
Wat heeft Google aangepast aan de zoekresultaten?
- Boven de organische zoekresultaten laat Google 4 Adwords advertenties zien (SEA). Voorheen waren dat er 3.
- In de rechter kolom worden geen tekstadvertenties meer weergegeven. Alleen nog Google shopping of Google Knowledge Graph informatie.
Gevolgen voor zoekmachine adverteerders (SEA)
Doordat het aantal tekstadvertenties (voor desktops) aanzienlijk is verminderd zal de veiling strijd losbarsten. Als je nog enigszins bezoekers wilt krijgen via Adwords, dan zul je echt moeten streven naar een plaatsing in het 1e advertentieblok van 4 advertenties.
Op die posities zal de marktwerking de prijs opdrijven, zoals vaak gebeurt bij een schaarste. Als je advertentie lager komt, dus onder de organische zoekresultaten, dan is het doorklik percentage ofwel de CTR vermoedelijk lager dan voorheen. Dit heeft voornamelijk invloed op websites.
Voor webwinkels die adverteren in Google verandert er niet veel, aangezien de Google Shopping Ads in de rechter kolom worden vertoond.
Het is echter nog te vroeg om conclusies te trekken. De tijd zal uitwijzen hoe dit zich zal gaan ontwikkelen. We hebben in het verleden al vaker gezien dat Google na een uitgebreide pilot fase alsnog terugging naar de oude situatie. Wat wel zeker is dat Google altijd naar mogelijkheden kijkt om de omzet te verhogen. Die extra omzet zal door iemand moeten worden betaald… Waarschijnlijk door de adverteerders.
Gevolgen voor zoekmachine optimalisatie (SEO)
De komst van het advertentieblok van 4 zorgt ervoor dat de organische zoekresultaten verder naar beneden komen te staan. Het wordt dus nóg belangrijker om in de top 3 van Google te komen. Sta je onderaan de 1e pagina, dan wordt het een lastig verhaal en zal er minder geklikt worden op jouw zoekresultaat dan voorheen.
Hoe speel ik in op deze ontwikkeling?
Nu de CPC van Google Adwords waarschijnlijk wordt opgedreven door een schaarste, zal je of meer moeten investeren in SEA of nadrukkelijker moeten inzetten op SEO. Door de lagere positie van de organische zoekresultaten is een positie in de top 3 belangrijker dan voorheen.
Ongeacht hoe dit zich zal ontwikkelen raden wij je aan om je meer te gaan richten op SEO. Zoekmachine optimalisatie heeft namelijk een van de hoogste R.O.I.’s van alle online marketing strategieën.
Hulp nodig met SEO?
Op Ompro.nl kun je enorm veel informatie vinden omtrent SEO. Ik kan me voorstellen dat je SEO lastig vindt, er geen tijd voor hebt of sneller stappen wilt maken. Dan raad ik je aan om eens contact op te nemen met ons.