De Google Hummingbird update is de nieuwste algoritme update van Google.
Na de Panda, Venice en Penguin updates heeft de nieuwe update voornamelijk betrekking op het beter leren begrijpen van exacte zoektermen die door de gebruiker worden ingevoerd.
Met iedere update tracht Google betere resultaten te tonen aan de gebruikers. Bij de Hummingbird update ligt de nadruk op relevantie en probeert Google de meeste relevante zoekresultaten te vertonen op de resultatenpagina.
Tot op heden was het lastig voor de zoekmachine om te begrijpen wat je als gebruiker exact bedoelt met het ingevoerde zoekwoord of zoekwoordcombinatie. De Hummingbird update brengt daar verandering in.
Relevantie van zoekresultaten
Er wordt door Google veel aandacht besteed aan de relevantie van zoekresultaten en het nieuwe algoritme heeft dan ook een grote invloed gekregen op de zoekopdrachten.
Het begrijpen van verbanden, doorgronden van complexe zoekopdrachten, locatiegerichtheid en het gebruik van Google Plus vormen de basis van het nieuwe algoritme.
Als je bijvoorbeeld van plan bent om een advocaat in te schakelen en zoekt op het zoekwoord ‘advocaat’, dan heb je het liefst dat je een overzicht getoond krijgt met advocaten in je eigen omgeving.
Vóór de invoering van de update werden er dan websites getoond, die een landingspagina hadden en geoptimaliseerd waren voor dit betreffende zoekwoord, ongeacht of deze dicht bij je eigen locatie is gevestigd.
In de bovenstaande afbeelding heb ik een print screen gemaakt van de zoekresultaten wanneer ik zoek op het zoekwoord ‘advocaat’. Ik voer de zoekopdracht uit vanuit ‘s-Hertogenbosch.
De term waarop ik zoek is algemeen en niet specifiek maar Google ziet dat ik zoek vanuit ‘s-Hertogenbosch en past op basis daarvan de zoekresultaten aan.
Google gaat er dus vanuit dat ik niet op zoek ben naar een advocaat in bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam. Er wordt dus op basis van het nieuwe algoritme een interpretatie gemaakt van het woord dichtstbijzijnde.
Wat opvallend is in dit voorbeeld is dat zowel Maton advocaten als Banning advocaten in de title tag nog het woord ‘home’ of ‘homepage’ gebruiken, al met al een duidelijk signaal dat deze websites niet of matig zijn geoptimaliseerd.
Wat ze wel goed doen is het vermelden van de vestiging locatie (goed voor de lokale SEO) in de title en description tag zodat ze daardoor scoren als iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘advocaat den bosch’.
Het doel van de Hummingbird update is dat er door de bovengenoemde zoekopdracht begrepen wordt dat de gebruiker van de zoekmachine op zoek is naar een advocaat of advocatenkantoor die in de eigen omgeving zijn gevestigd.
Overigens is het nieuwe algoritme niet in alle talen al actief en werkt het dus vooral bij Engelstalige zoekopdrachten. De update Hummingbird zal dan ook geleidelijk aan worden uitgerold.
Hummingbird Update, jouw website en SEO
In principe heeft de Google Hummingbird update niet direct invloed op de posities van jouw website. (mits je een juiste SEO strategie voert)
De update is vooral gericht op het verbeteren van de ervaring van de gebruikers van de zoekmachine, maar je kunt er wat betreft zoekmachine optimalisatie natuurlijk altijd je voordeel mee doen.
Met de update is er niets veranderd aan de missie van Google, zij ontwikkelen nog altijd door om mensen te voorzien van de meeste relevante en waardevolle informatie.
Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
Dus voor zover jouw website multimediale, relevante en waardevolle informatie biedt voor de bezoekers dan heb je niets te vrezen voor deze update en updates in de toekomst.
Leg dus liever de focus op het creëren van een super waardevolle website die naadloos aansluit en voorziet in de behoeften van jouw bezoekers dan op het constant rekening houden met Google en de Google updates, dan zit je altijd goed.
Ik ben benieuwd in hoeverre Google Hummingbird jouw website posities heeft beïnvloed, zie jij al veranderingen?
Je kunt dit hieronder bij de reacties laten weten!