Hoe deel je een website in met een gebruiksvriendelijke structuur? (SEO)
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2013 
in SEO

Hoe deel je een website in met een gebruiksvriendelijke structuur? (SEO)

Het indelen van een gebruiksvriendelijke website structuur is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Het optimaliseren van de site structuur is niet alleen belangrijk voor het hoog scoren in zoekmachines maar ook voor het gebruiksgemak van de bezoekers.

Zoekmachines zoals Google zijn gek op een platte site structuur. Hoe dieper de structuur van een site of blog wordt des te minder waarde er toegekend zal worden aan dieper liggende pagina’s.

Daarnaast zorgt een platte structuur ervoor dat bezoekers zo min mogelijk hoeven door te klikken, daarom werkt het optimaliseren van de website structuur conversie verhogend.

Website structuur waar jou site hoog mee zal scoren in Google

We nemen in dit artikel deze website als voorbeeld. Op de afbeelding hieronder zie je de drie niveaus of lagen van Ompro.nl. Het is een vrij platte site indeling, ik raad je ook niet aan om diepere niveaus toe te voegen zoals bijvoorbeeld niveau 4 of 5.

optimale website structuur

De homepage is niveau 1 en is gericht op één kort zoekwoord (short tail), namelijk zoekmachine marketing. De zoekterm  op niveau 1 is vaak een term met veel concurrentie en veel zoekopdrachten. Gemiddeld wordt hier enkele tienduizenden keren per maand op gezocht.

Vervolgens bereiken we niveau 2 die je kunt vinden aan de rechterkant van deze pagina. Niveau 2 is ingedeeld in zogenaamde hoofdcategorieën en dit zijn voornamelijk (mid tail) zoekwoorden. ‘De zoekwoorden op niveau 2 hebben een vaak gemiddeld tot hoge concurrentie en het aantal zoekopdrachten ligt vaak wat lager dan bij niveau 1.

Pagina’s op niveau 2 zijn vaak overzicht pagina’s met opsommingen en links naar dieper gelegen artikelen. Het aantal zoekopdrachten per maand varieert meestal tussen de twee en tienduizend.

Tot slot komen we op het diepste niveau, niveau 3. Dit zijn de zogenaamde artikelen die op langere zoekwoorden gericht zijn (long tail). Longtail zoekwoorden hebben vaak veel minder zoekopdrachten (enkele honderden per maand) dan de keywords op niveau 2 maar hebben weinig concurrentie.

Een website scoort dus veel sneller voor langere zoekwoorden dan voor kortere daarnaast is de conversie op deze pagina’s hoger. Laatst heb ik nog een artikel geschreven waarom je je content strategie op longtail zoekwoorden moet richten.

Tot slot

Wanneer je de bovengenoemde website structuur nog niet toepast voor je website raad ik je aan om snel stappen te zetten.  Je zult merken dat pagina’s sneller geïndexeerd worden door Google en dat ze beter zullen ranken. Dan rest nog dat het belangrijk is dat je de juiste interne link structuur gebruikt om de verschillende niveaus met elkaar te verbinden.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?