Page content

De quick wins van iedere website! (SEO)

article content

De quick wins van iedere website! (SEO)

De mens is van nature ongeduldig en wil snel resultaat zien. Helaas werkt dit bij zoekmachine optimalisatie niet altijd zo…

De meeste SEO handelingen resulteren vaak niet in directe resultaten zoals bijvoorbeeld een toename in het bezoekersaantallen of stijging in Google maar ze zijn slechts een klein onderdeel van het geheel.

Dit artikel gaat over de quick wins van iedere website!

Als je meer bezoekers wilt of op relevantere zoekwoorden gevonden wil worden met de website dan is het eerste wat vaak gebeurt het creëren van meer content. Uiteraard is dit een goed ding maar het duurt vaak enige tijd voordat nieuwe content gaat scoren in Google. Daarnaast weet niemand zeker of die nieuwe pagina überhaupt goed gaat ranken in de zoekmachines…

Waarom zou je niet de pagina’s die al “redelijk” scoren in zoekmachines, beter optimaliseren zodat ze nog hoger in Google komen. De pagina’s scoren al redelijk hoog in Google uit zichzelf dus wellicht kunnen ze nog beter gaan scoren.

De winst van de 8e positie naar bijvoorbeeld de 4e of 5e positie maakt al een wereld van verschil laat staan als het lukt om in de top drie te komen. Zoekmachine optimalisatie aan de hand van statistieken wordt ook wel reactieve SEO genoemd.

Het verschil tussen de top 10 en de top 5

Wanneer een artikel in de top 10 van Google scoort, daarmee bedoelen we in dit stuk positie 6 t/m 10, is dat al uitstekend. De hoeveelheid traffic die een pagina in de top 10 krijgt is afhankelijk van een aantal factoren zoals bijvoorbeeld het zoekvolume en de aantrekkelijkheid van het zoekresultaat (titel en description). Maar wat als je de website in de top 5 van Google krijgt?

positioneringswaarde zoekresultaten in Google

Volgens onderzoek van Chitika over de positioneringswaarde van de zoekresultaten in Google kwam naar voren dat een positie in de top 5 maar  liefst 75% van de kliks krijgt op de 1e pagina van Google, tegenover 25% voor een top 10 notering. Dit is uiteraard niets nieuws maar het mag duidelijk zijn dat het verschil tussen een notering in de top 5 en top 10 gigantisch is.

Als het lukt om een website van de top 10 naar de top 5 in Google te krijgen dan is de kans drie keer zo groot dat er op het zoekresultaat wordt geklikt.

Wel moet hierbij vermeld worden dat over het algemeen geldt dat hoe hoger de notering in Google komt des te lastiger het wordt. Het is eenvoudiger om van de 5e naar de 4e resultatenpagina te gaan dan van 2e naar de 1e.

Praktijkvoorbeeld op Ompro.nl

Bij Ompro.nl monitoren we iedere twee weken wat de huidige posities in Google zijn en voor welke pagina’s. We hebben er bewust voor gekozen om dit niet vaker te doen omdat posities in de zoekresultaten dagelijks fluctueren. Door periodes van twee weken in acht te nemen worden hevige fluctuaties gecompenseerd en krijg je een representatiever beeld van de posities.

In maart 2014 stond Ompro.nl voor het zoekwoord “Google plus tips” op een gemiddelde positie van 7,2. Vervolgens zijn we naar de pagina gaan kijken wat eventuele verbeterpunten waren. Het ging om deze (categorie) pagina over Google plus tips.

In dit geval was het toevallig een categoriepagina maar dit maakt voor het principe niet uit. We hebben de pagina eind maart geoptimaliseerd en vervolgens zijn we in april gaan kijken wat de optimalisatie voor invloed heeft gehad op de positie van de pagina in Google voor dat betreffende zoekwoord.

stijging Ompro google resultaten

Zoals te zien is in de bovenstaande afbeelding is de geoptimaliseerde pagina gestegen van een gemiddelde positie van 7,2 naar 2,5.

Wat ook opvallend is dat de Click-Through ratio (CTR) aanzienlijk hoger wordt bij een stijging in de zoekresultaten. Het aantal kliks (bezoekers) is dus vele malen hoger uit nagenoeg hetzelfde aantal vertoningen. Dit bewijst tevens dat het wel degelijk verschil maakt of een website in de top 10 of in de top 5 staat.

Hoe hebben we de pagina geoptimaliseerd?

In dit geval betrof het een categorie pagina en deze scoren over het algemeen beter dan losse artikelen. Wellicht zal je het niet geloven maar het enige dat we veranderd hebben op de pagina meta title. We hebben het betreffende zoekwoord verwerkt in de meta title. Het zoekwoord kwam al voor in de meta description en in de inleidende tekst van de categorie daarom scoorde we al “per ongeluk” op het zoekwoord “Google plus tips”.

We zijn van mening dat dit nogmaals de kracht van de meta title bevestigd. De meta title is één van de belangrijkste SEO factoren op een webpagina, vergelijk het met de titel van een hoofdstuk in een boek. In dit geval ging het om een categorie pagina maar hetzelfde principe werkt ook voor artikelpagina’s.

Wat kun je nog meer aanpassen om pagina’s beter te laten scoren?

Om pagina’s verder te optimaliseren raden we aan om in ieder geval te kijken naar de metatags, titel, heading tags, afbeeldingen en interne links. Voor meer informatie hoe je een artikel verder kunt optimaliseren raden we aan om deze SEO checklist door te nemen.

Naast het optimaliseren van een pagina, is het natuurlijk ook mogelijk om oude/bestaande artikelen uit te breiden of te verbeteren. Als artikelen regelmatig geüpdate worden, blijven ze actueel en is het voor zowel de bezoekers als voor de zoekmachines een goede zaak. Regelmatig updaten vergroot de kans op een stijging in de zoekresultaten van Google.

Allemaal heel leuk maar hoe weet ik nou welke pagina’s op mijn website al redelijk scoren op zichzelf?

Hoe weet ik welke pagina’s goed scoren?

zoekopdrachten in Google webmaster tools

Zoals al eerder gezegd gaan we kijken naar de pagina´s die al redelijk goed scoren op zichzelf.

Om te weten welke pagina’s al redelijk scoren gebruiken we in dit voorbeeld Google Webmaster Tools, er zijn uiteraard ook alternatieven of andere website statistiek programma’s.

Ga naar het tabblad “zoekverkeer” en vervolgens klik op “zoekopdrachten”. Daarna verschijnt een overzicht waarbij te zien is op welke zoekwoorden de website gevonden is.

In de meest rechtse kolom zie je het label “Gem positie”. Deze kolom geeft de gemiddelde positie van een website voor een bepaald zoekwoord aan. Door op de tekst “Gem. positie” te klikken kun je de posities sorteren van laag naar hoog en van hoog naar laag.

Vervolgens noteer je de zoekwoorden (of download de tabel) die een gemiddelde positie hebben tussen de 5 en 10. Om te weten te komen welke pagina voor die positie op dat zoekwoord scoort dien je te klikken op het betreffende zoekwoord in de kolom “zoekopdracht”. Onder het kopje “pagina” zie je de URL waar het over gaat.

De gemiddelde posities die worden vermeld in het hulpprogramma voor webmasters zijn gemiddelde posities dus deze kun afwijken van de positie van de dag zelf. Wil je weten op welke positie de betreffende pagina staat op die dag, Google dan even (incognito) op het zoekwoord.

Zodra bekend is welke pagina op welk zoekwoord scoort is het zaak is het doel om de pagina beter te laten gaan scoren. De stijging van een positie 8 naar 4, kan al een wereld  van verschil maken. Om de pagina hoger in Google te laten scoren dient de pagina geoptimaliseerd te worden.

Aan de slag! en kom nog hoger in Google

In dit artikel hebben we dus een quick win techniek voor jouw website besproken. Onderneem actie! Kijk welke webpagina’s al redelijk scoren en probeer ze nog beter te laten scoren door ze te optimaliseren. Met deze methode haal je snellere resultaten dan met het creëren van nieuwe pagina’s en tevens verbeter je website reputatie en Author rank.

Comment Section

7 reacties op “De quick wins van iedere website! (SEO)


Door Bloggelientje op 8 mei 2014

Super artikel! En bedankt dat jullie ook uitleggen hoe je het aanpakt. Ik ga hier beslist mee aan de slag.


Door Eelco Henderichs op 8 mei 2014

Hoi Mark,

Deel je mening dat je met regelmaat moet kijken naar de bestaande artikelen en mogelijkheden om deze te verbeteren. Misschien een handige toevoeging is het gebruik van Google Analytics hiervoor. Uiteraard moet je actie ondernemen om de gegevens van GWT in GA te krijgen, maar dit geeft wel wat extra mogelijkheden. Het koppelen van deze twee is vrij eenvoudig.

In Google Analytics heb je veel meer analyse mogelijkheden dan GWT (open deur, i know). Zo kan je geavanceerde filters gebruiken om een betere dwarsdoorsnede te krijgen en eenvoudig verschillende tijdsintervallen vergelijken. Om er maar een paar te noemen.


Door Mark van Tuel op 8 mei 2014

Eelco, bedankt voor je aanvulling en het klopt absoluut! De bedoeling van dit artikel was om laagdrempelig te houden en niet te diep in te gaan op analyses 😉


Door Bloggelientje op 8 mei 2014

Ik ben er inmiddels mee bezig geweest en heb twee vraagjes met het risico dat ik een enorme Noob lijk:

Begrijp ik goed dat hoe hoe lager je gemiddelde positie is, hoe beter? Dus 1 is beter dan 10?
En ik heb bijvoorbeeld 700, niet 7.

Weet je hoe dat kan?

groetjes van een Noob.


Door Annejuuk op 27 mei 2014

Hoi Mark

Het gaat al stukken beter mijn site wordt al veel beter gevonden. ik blijf bezig met verbeteren. dank!


Door Seph op 17 april 2015

Googlede op SEO quick wins om te kijken wat er tevoorschijn zou komen…niemand minder dan Mark van Tuel natuurlijk. Hoe kan het ook anders xD


Plaats een reactie


*