Cookie erbij?

Page content

Teleurgesteld…. ondanks een positie op de eerste pagina in Google?

article content

Teleurgesteld…. ondanks een positie op de eerste pagina in Google?

Je werkt er maanden lang naartoe. Je optimaliseert, je past aan, verbetert, maakt het nog beter, tot dat je dan eindelijk… het summum bereikt.

Jouw doel! Op de eerste pagina in Google komen.

Sterker nog, je behaalt de top 3 van Google voor die ene zeer beconcurreerde zoekterm!

Vaak denk je vooraf dat een top notering in Google je veel nieuwe bezoekers gaat opleveren. Uiteindelijk hoop je dat dit nieuwe klanten worden. Maar…. dat is niet altijd het geval.

Dit is de denkwijze die veel van ons hebben. En daarom wil je even uit de droom helpen!

Niet iedere top notering levert je de “juiste” bezoekers op. Of je kwalitatieve bezoekers krijgt, hangt af van een aantal factoren. De belangrijkste is: de juiste zoekwoord keuze.

Er is altijd aanleiding

Toen ik mijn blog startte eind 2013, heb ik een artikel geschreven over Google Plus. Het sociale netwerk van Google.

Google Plus was destijds veelbelovend, dus het leek me goed om daar een blog over te schrijven.

En dan met name over de redenen waarom je Google+ bedrijfsmatig zou moeten gebruiken. Het artikel ging al snel hoog in Google scoren en werd een bezoekersmagneet.

Het artikel was in 2014 het meest gelezen artikel op Ompro.nl

De webpagina kwam op de eerste resultaten pagina voor de zoekterm “Google Plus”. Vervolgens de top 5 en uiteindelijk in de top 3 van Google. Kat in het bakkie, zou je zeggen 😉

Enorm veel zoekopdrachten maar ook veel concurrentie

De zoekterm “Google Plus” is namelijk een term waar veel op gezocht wordt en waar de concurrentie ook behoorlijk is. Met andere woorden, er wordt vaak op de term gezocht, maar er zijn ook veel websites die bewust of onbewust scoren voor die zoekterm.

Voor mij was het destijds ook niet het doel om in de top 3 te komen voor die zoekwoord combinatie. Als het gebeurt is het mooi meegenomen uiteraard!

Volgens de Google Zoekwoordplanner wordt op die term 27.100 keer per maand gezocht. Inmiddels weten we dat we dit getal met een korrel zout moeten nemen.

Google zoekwoordplanner zoekopdracht

Maar het geeft wel een goede indicatie van de populariteit.

Om even terug te komen op die teleurstelling. Je begrijpt ook wel, dat het helemaal geen teleurstelling is als je voor een populaire zoekterm op de 1e pagina van Google komt.

Maar hoe relevant zijn die bezoekers nou? Zijn de bezoekers die via deze zoekterm komen te converteren naar klanten? Dat is een ander verhaal 😉

Specifiek, specifieker, specifiekst

Beetje flauw misschien, maar o zo belangrijk.

Op dit blog leer ik ondernemers in begrijpelijke taal meer over zoekmachine optimalisatie. Hoe jij als ondernemer betrekkelijk eenvoudig zelf je website kunt optimaliseren en hoog in Google kunt komen.

Bij het Google Plus artikel heb ik nooit nagedacht over de zoekintentie van mensen die zochten op de term: “Google Plus”. Wat mensen willen weten of doen als ze de term intypen in de zoekmachine.

Willen ze bijvoorbeeld: Inloggen in hun Google+ account, maar zijn ze te lui om de url in te typen? Een account aanmaken? Weten wat het is of wat het inhoudt?

De betekenis van de zoekterm is veelzijdig en té algemeen. Verre van specifiek, althans voor mij 😉

Als je zou scoren voor de term “Google Plus campagne laten opzetten” dan is dat veel specifieker. Het is niet meer oriënterend maar de zoeker weet dat hij zijn Google+ campagne wil uitbesteden.

Hoe specifieker een zoekterm namelijk is, hoe beter je de webpagina daarvoor kan inrichten en kan laten aansluiten bij de vraag van de zoeker.

Meer weten over deze slimme tactiek om bovenaan in Google te komen?

Wat kun je leren van speciaalzaken?

In A1 winkelstraten, locaties waar de huurprijzen het hoogst zijn en waar vaak ook de meeste passanten langskomen. Neem nou als voorbeeld de bekende Kalverstraat in Amsterdam. Daar lopen op een gemiddelde zaterdag ruim 70.000 mensen doorheen.

In de top winkelstraten zitten voornamelijk winkels met algemene producten en grote ketens die het moeten hebben van de massa of daar zitten voor het aanzien.

Het is je vast wel eens opgevallen dat er praktisch geen speciaalzaken gevestigd zijn op top locaties. Enig idee waarom?

Jep, de hoge huurprijs! Laten we eerlijk zijn, de meeste speciaalzaken zouden zich daar graag vestigen maar kunnen zich dit niet veroorloven.

Speciaalzaak instrumenten

En waarom zouden ze?

De huren zijn torenhoog, het aantal passanten is gigantisch en de vraag is hoeveel van die massa uiteindelijk geïnteresseerd is in een specifiek product.

Er zullen zeker passanten zijn die geïnteresseerd zijn maar dit staat niet in verhouding tot de hoge huur. Als eigenaar van een speciaalzaak zou je schieten met hagel.

Speciaalzaken vestigen zich op een specifiekere locaties, vaak C locaties. Locaties met minder passanten maar waar klanten gericht naartoe komen.

Algemeen versus specifiek

Laten we dit principe nu eens doortrekken naar zoektermen.

Waarbij we de vergelijking maken tussen algemene zoektermen (grote ketens op A1 locaties) en specifieke zoektermen (speciaalzaken op C locaties).

Bij algemene termen spreek je de massa aan en is de zoekintentie oriënterend.

Bij specifieke termen spreek je een gerichter publiek aan en is de zoekintentie specifiek.

Je kent waarschijnlijk ook het marketing gezegde: “Wanneer je praat tegen iedereen, praat je eigenlijk tegen niemand.”

Denk dus niet alleen na over je doelgroep, maar denk ook na welke zoekwoorden jouw doelgroep eventueel gebruikt.

De betekenis van zoektermen

In het geval van het Google Plus artikel had ik in eerste instantie niet de intentie om te gaan scoren voor die zoekwoord combinatie.

Toch is het belangrijk dat je goed nadenkt over de betekenis en zoekintentie van bepaalde zoektermen.

Hoe langer een zoekwoord combinatie des te beter je de webpagina kunt laten aansluiten op de wensen van de gebruiker.

Kies dus niet zomaar lukraak wat zoektermen maar denk er serieus over na!

Wat kun jij als ondernemer hiervan leren?

Denk niet alleen na over de betekenis van zoektermen maar ook over het soort bezoekers dat je wilt.

Ik schreef een artikel over Google Plus wat in eerste instantie niet direct te maken heeft met zoekmachine optimalisatie of de services die ik aanbied en wat ook niet direct klanten zal opleveren.

Kies dus niet zomaar een zoekterm waar veel op gezocht wordt. Maar denk goed na over hoe je die bezoeker, die via dat zoekwoord komt, kunt converteren in bijvoorbeeld een lezer of klant.

Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Comment Section

10 reacties op “Teleurgesteld…. ondanks een positie op de eerste pagina in Google?


Door Bob van Biezen op 14 januari 2015

Waardevolle les, denk dat veel mensen zich hier in herkennen.



Door Jannes Jonkers op 14 januari 2015

De spijker op de kop, het is ook mijn idee dat je met zoekwoorden kanten moet vinden voor je winkeltje en niet alleen maar hoog in Google. Ben momenteel bezig mijn winkeltje te promoten via een van je concurrenten, maar zij willen alleen maar hoog in Google met zoekwoorden die niet de lading dekken van mijn winkeltje.


Door Mark van Tuel op 15 januari 2015

Dit gebeurt helaas te vaak Jannes. Je hebt er meer aan om 10 zeer gerichte bezoekers te hebben dan 50 niet gerichte. Daarnaast scoor je voor gerichte zoektermen (vaak langere combinaties) over het algemeen sneller omdat er minder concurrentie is.


Door Jeroen op 20 januari 2015

Bekend probleem. Heb zelf in 2010 ooit een site gemaakt voor enkele keywords met veel zoekvolume en niet al te veel concurrentie om enkele zaken uit te testen. Op zijn piek had de site 15.000 unieke bezoekers per maand. Enige verdienmodel wat google adwords want alle andere pogingen om er geld uit te trekken faalden keer op keer. Daarna de site verkocht voor een paar honderd euro om er nog iets van de schade goed te maken.

In 2011 was ik uit interesse nogmaals wezen kijken wat de ander ermee had gedaan. Helemaal niets en dus ik dacht dat ik een goed besluit had genomen om afscheid er van te nemen. Tot het moment dat ik de site wilde verlaten en een exit pop up voor mijn kiezen kreeg om meer info via de mail te krijgen.

Wat ik verkeerd had gedaan was net als in dit artikel staat te kijken naar de zoekintentie van de bezoekers. Maar vooral was ik vergeten na te gaan in welk stadium de bezoeker was. Het waren vooral bezoekers met een behoefte aan informatie en geen enkele commerciele interesse. Of zoals ik beter kan zeggen nog geen commerciele interesse. Als ik het iets slimmer had aangepakt had ik door de inzet van emailmarketing wel omzet kunnen genereren. Mijn koper had dit beter door en heeft waarschijnlijk zijn aankoopbedrag van de site meerdere malen terugverdiend.


Door Mark van Tuel op 20 januari 2015

Leuk om te lezen Jeroen! Al doende leert men 😉 Dit is een veel gemaakte “SEO fout”.


Door Jessie op 25 maart 2017

Herkenbaar, ik had een artikel over de ‘3 musthaves voor een goede call-to-action’. Nu schijnen veel mensen te willen weten wat je absoluut moet komen bij de… Action 🙂 Dus ook van die niet-bedoelde bezoekers. Groeten Jessie


Door Ektor Tsolodimos op 20 januari 2015

Jouw vergelijking met winkelstraten en A/B/C locaties & met hagel schieten/massa aantrekken vs. specialistische zaken: erg sterke vergelijking. Handig om klanten te overtuigen van waarom niet alle zoekwoorden die interessant lijken, dat ook zijn.



Door Mark van Tuel op 23 februari 2015

Dat is een mooie oplossing maar voor veel corporate websites is dit geen optie in verband met hun policy.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.