We vertrouwen al onze vragen toe aan Google. We baseren onze – meer en minder belangrijke – beslissingen op informatie die online zoekmachines ons aanreiken. Google wéét ook dat mensen vertrouwen op Google. En dat wil het bedrijf graag zo houden. Wil je serieuze stappen maken met zoekmachineoptimalisatie? Dan bouw je een goede band op met Google. Want een relatie met de zoekmachine is eigenlijk – net zoals dat voor iedere andere relatie geldt – gebaseerd op vertrouwen. In dit artikel laat ik je het belang van betrouwbaarheid zien. Daarnaast geef ik je 10 tijdloze tips. Volg je die op? Dan ga je gegarandeerd scoren in de zoekmachine!
Hoe vul ik mijn belastingformulier in? Wat is de snelste route naar mijn zakelijke afspraak? Welke serie moet ik nu weer bingen? Jij (of de organisatie waarvoor je werkt) hebt vast het antwoord op één of meer van dit soort vragen. En je wil natuurlijk dat de persoon die Google gebruikt het antwoord vindt. Bij jou. Jouw informatie moet dus vindbaar zijn in de zoekmachines.
En we weten allemaal dat de meeste mensen niet verder kijken dan de éérste pagina in de zoekresultaten. Wat zeg ik. Vaker zelfs niet verder dan het derde of vierde resultaat. Dus, hoe krijg je jouw content nou bovenaan in Google? Wat mij betreft is er één ding heel belangrijk: vertrouwen.
Betrouwbaarheid als ranking-factor
Betrouwbaarheid is één van de belangrijkste eigenschappen die je kunt hebben in het leven. Het is goud waard, in vriendschappen en relaties. Maar ook op zakelijk vlak. En online. Online zoekmachines streven namelijk altijd betrouwbare resultaten na. Google moet niet alleen weten dat jouw website voor de bezoeker dé aangewezen plek is om het relevantste antwoord vragen te vinden, maar moet jou – als afzender – ook een betrouwbare partij vinden. De factor ‘vertrouwen’ is dan ook verweven in heel veel bekende en bepalende ranking-factoren.
Trust takes years to build, seconds to break and forever to repair
Voor jou is het dus zaak om het ‘hart’ van Google te veroveren. Maar wat is de sleutel naar het vertrouwen van de zoekmachine? Net als aan iedere andere relatie, moet je aan die met Google werken. Vertrouwen opbouwen kost tijd. En als je niet uitkijkt, help je het in een oogwenk weer om zeep. Black hat SEO-technieken – zoals cloaking of het kopen van matige backlinks op schimmige websites – doen meer kwaad dan goed. Google trapt er niet (meer) in.
De zoekmachines worden steeds beter in het opsporen van mensen die zoeken naar dit soort shortcuts. Op de korte termijn stijg je misschien iets in de ranking, maar deze methodes zijn nooit toekomstbestendig. En dat is juist wat je wil: een strategie voor SEO die je vooruit helpt. En blijft helpen. Kortom, tijd en energie zijn een belangrijke voedingsbodem voor succes. Net zoals in het echte leven.
De 3 kerncomponenten van Google’s vertrouwen
En daarom moet je vertrouwen opbouwen. Allereerst van de klant. Dan win je uiteindelijk vanzelf ook Google voor je. En met sleutelposities in Google krijg je weer méér bezoekers. Weet je die ook te overtuigen? Dan bouw je een steeds sterkere reputatie op. En dat is goed voor je klant, voor de zoekmachine én voor jou.
Begrijp je het belang van vertrouwen? Dan begrijp je uiteindelijk vanzelf waarom bepaalde SEO-strategieën werken, en waarom bepaalde ‘trucjes’ juist tegen je zullen werken. Vertrouwen is de basis van zoekmachinemarketing. En dat bestaat grofweg uit drie pijlers:
1. Techniek: een betrouwbaar domein
Hoe langer je iemand kent, hoe meer vertrouwen je kunt opbouwen in een relatie. Zolang je in een relatie respectvol met elkaar om blijft gaan, bouwt vertrouwen natuurlijk op in de tijd. Zo werkt het eigenlijk ook bij zoekmachines. Zodra Google jouw website of pagina ‘leert kennen’ – dus op het moment dat je pagina geïndexeerd wordt – gaan jullie een relatie aan.
Je domein of pagina bouwt vanzelf vertrouwen op. En dat vertrouwen is mede gebaseerd op allerlei technische aspecten: is je URL veilig (HTTPS)? Is je code van je website efficiënt? Is je pagespeed in orde? Hierbij is het niet alleen van belang wat de status van je website is op het moment dat ‘ie geïndexeerd wordt, maar ook wat er daarna gebeurt – tijdens jullie ‘relatie’. Hou dus altijd de technische ontwikkelingen in de gaten, en ontwikkel mee met Google.
2. Inhoud: waardevolle content
De inhoud van je pagina is heel belangrijk. Plaats je regelmatig goed geschreven content, waar de zoeker écht wat aan heeft? Dan helpt je dat omhoog in de zoekresultaten. Het is daarbij van belang om voor jezelf goed scherp te hebben waar je voor staat én wat de bezoeker belangrijk vindt. Als je weet welke vragen er spelen bij jouw doelgroep, speel je daar makkelijker op in. Door hier (regelmatig) onderzoek naar te doen, blijf je – naast dynamisch – actueel, relevant én bovendien betrouwbaar voor jouw bezoeker (en potentiële klant).
3. Autoriteit: een natuurlijk linkprofiel
Zoekmachines zien een link van een andere site naar jouw site als een soort ‘complimentje’. De verwijzende website wil met een link zeggen dat bezoekers op jouw pagina waardevolle informatie zullen vinden. Hoe meer van dit soort ‘complimentjes’ jouw website krijgt, hoe beter zoekmachines jouw website gaan waarderen.
Daarbij is niet alleen de hoeveelheid links van belang, ook de kwaliteit van de backlink is belangrijk. Google kijkt naar de reputatie van de webpagina die naar jouw website linkt. Een backlink van een link-directory of startpagina is over het algemeen minder waard dan een verwijzing vanuit een specialistisch blog uit jouw branche. Met een natuurlijk, gevarieerd linkprofiel bouw je autoriteit op.
10 tijdloze tips voor zoekmachinemarketing
Google werkt met een algoritme, een (ingewikkelde en voor velen mysterieuze) formule die de ranking van de zoekresultaten bepaalt. Google sleutelt doorlopend aan dit algoritme. Maar bepaalde aandachtspunten zijn eigenlijk redelijk tijdloos binnen SEO. Hou je rekening met de volgende 10 tijdloze tips? Dan ga je gegarandeerd scoren op de SERP. Aan de bak!
1. Websitesnelheid
Mensen houden niet van wachten. Google ook niet. Zorg daarom dat je website snel laadt. Waar je ook bent, en welk apparaat je ook gebruikt. Er zijn verschillende tools om de snelheid van je website te meten, zoals Google’s Page Speed-tool. Met die gegevens kun je aan de slag! Of niet. Als het niet nodig is, is het niet nodig.
2. User experience
Google biedt – naast de relevantste zoekresultaten – graag een fijne ervaring. Creëer jij een fijne beleving voor de bezoekers van jouw website? Dan zullen je bezoekers dit waarderen én Google ook. Snelheid is ook hier weer belangrijk, maar ook of je bezoeker een prettig gevoel krijgt bij het bezoeken van je pagina. En hoe makkelijk mensen de gewenste informatie op je site kunnen vinden.
Het is fijn als bezoekers je site vinden via de zoekmachine, maar je wil ze dan eigenlijk ook houden. En dat ze converteren. Maak navigatie dus eenvoudig en beperk bijvoorbeeld gebruik van advertenties boven de vouw.
3. Autoriteit van je domein
Autoriteit – of reputatie – is één van de 3 kerncomponenten van Google’s vertrouwen. Heel belangrijk dus. Die autoriteit wordt voornamelijk bepaald door je linkprofiel. De zoekmachine bekijkt hoeveel sites er naar jouw pagina verwijzen én ook naar de kwaliteit van de websites die naar je doorlinken. Kies voor een langetermijnstrategie, want autoriteit bouw je niet in één dag. Met een gevarieerd en natuurlijk opgebouwd linkprofiel boek je de beste resultaten.
4. Kwalitatieve content
De kwaliteit van je content is erg belangrijk. Die moet uniek zijn. En bovendien goed, foutloos geschreven. Google prikt er zo doorheen als je met je tekst alleen maar wil scoren op een keyword, dus dan kun je net zo goed je best doen je bezoekers écht te helpen met je content. Investeer dus in goede content.
Laat je daarbij niet teveel leiden door lengte. Als jij je boodschap krachtig kunt verpakken in 600 woorden, dan is dat prima. Heb je 2000 woorden nodig om iets écht goed uit te leggen? Ook goed. Bied je tekst dan wel aan in ‘hapklare brokken’, door ‘m helder in te delen in korte alinea’s met prikkelende kopjes. Rek je een boodschap van 600 woorden tot 2000? Dan haken de meeste lezers af, want je lezer wil liever niet méér moeite doen dan nodig. En iemand die je website verlaten heeft, converteert niet. En da’s een gemiste kans voor jou of je bedrijf.
Kortom: schrijf voor je lezer, en niet voor de zoekmachine. Oh ja, ben vooral ook niet bang om met goede content je bedrijfsgeheimen prijs te geven. Het delen van informatie zorgt er heus niet voor dat iemand het allemaal zelf maar gaat doen of juist naar de concurrent gaat. Integendeel. Met die kwaliteit laat je ook de bezoeker zien dat jij de allerbeste bent.
5. Focus op zoekwoorden
Zoekwoorden, of keywords, zijn belangrijk. Dat zijn ze altijd geweest, en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Zoekmachines bepalen aan de hand van woorden waar een tekst over gaat. Overdrijf niet. Met keyword stuffing kwam je een paar jaar geleden misschien nog weg, nu kan het echt niet meer. Een tekst wordt er sowieso niet leesbaarder van en in het vorige punt zag je al dat ook dat heel belangrijk is.
Dus: schrijf natuurlijk, voor de lezer. Laat je zoekwoorden op slimme manieren terugkomen, bijvoorbeeld – naast natuurlijk in de bodytekst – ook in de titel, meta description en de URL. Goed om te weten: Google heeft de laatste jaren op semantisch vlak veel geleerd, de zoekmachine legt tegenwoordig ook het verband met synoniemen en gerelateerde woorden. Ook weer fijn voor je lezer, die wil ook wat variatie!
6. Speel met multimedia
Mensen kijken graag naar visuele content. Klamp je niet krampachtig vast aan tekst. Tuurlijk, tekst is relevant én belangrijk voor SEO, maar je moet met de tijd mee. Google kan trouwens zelf (nog) geen filmpjes kijken (daar wordt wel aan gewerkt), dus vul voorlopig nauwkeurig metadata als ‘title’ en ‘description’ in als je aan de slag gaat met multimedia. Als je tekst en beeld slim combineert, is dat waardevol voor de eindgebruiker. En daar doe je het voor. Toch?
7. Betrokkenheid
Iedere keer dat een bezoeker tijd spendeert op jouw pagina en/of doorklikt, iets deelt, een reactie achterlaat of op een andere manier de interactie aangaat naar aanleiding van jouw content, dan toont dat betrokkenheid. En daar zijn zoekmachines dol op. Het geeft aan dat bezoekers iets van waarde hebben gevonden in je content, en waarschijnlijk ook dat je content overeenkwam met hun zoekopdracht.
Dat is natuurlijk hét ultieme doel voor iedere zoekmachine. Creëer betrokkenheid, door te zorgen dat je content aantrekkelijk en overzichtelijk is.
Creëer betrokkenheid, door te zorgen dat je content aantrekkelijk en overzichtelijk is.
8. Mobile responsiveness
Uiteraard moet je website vriendelijk zijn voor alle platforms. Ook de mobiele telefoon. Als je pagina’s niet snel genoeg laden op mobiele apparaten, dan kost je dit bezoekers. Niet alleen omdat zoekers voortijdig geërgerd afhaken, maar ook Google kijkt je er op aan als je website niet geoptimaliseerd is voor alle platforms.
9. Bronvermelding
Citeer je andere bronnen om jouw argument kracht bij te zetten? Zet er netjes een bronvermelding bij. Dat maakt je content alleen maar krachtiger, je laat namelijk zien dat je de lezer écht van dienst wil zijn met je tekst. Ook als ‘ie daarvoor naar een andere pagina doorklikt (tip: openen in een ander tabblad).
10. Wees uniek!
Kom met nieuwe informatie of unieke inzichten. Je kunt een blog of artikel van internet plukken en dat wat herschrijven, maar het helpt echt als je zelf iets moois én unieks maakt. Het toont je creativiteit én het laat zien dat je goed over een onderwerp hebt nagedacht. Bezoekers waarderen het dat je je best doet om iets bruikbaars en waardevols te delen.
Het rekening houden met al deze factoren om betere ranking in de zoekresultaten te behalen is erg complex. Het inschakelen van een SEO bureau zou hiervoor een uitstekende optie zijn.
Heb jij nog aanvullende tijdloze tips voor zoekmachinemarketing? Deel ze hieronder in de comments.
Dit artikel is ook geplaatst op Frankwatching.com