Vraag & Antwoord Webinars; goed voor SEO?
Cookie erbij?
Vraag & Antwoord Webinars; goed voor SEO?
19 november 2014 
in SEO

Vraag & Antwoord Webinars; goed voor SEO?

Wil jij je website hoger in Google, en wil je dit op een manier doen die nog bijna niemand toepast?

Dan kun je er eens over nadenken om een Vraag en Antwoord Webinar te organiseren.

Een Vraag en Antwoord Webinar is namelijk enorm goed voor een sterkere positie in Google, en je bouwt ook aan je expert-status én je kweekt vertrouwen bij je doelgroepen.

In dit artikel zal ik je vertellen waarom en hoe je het beste een Vraag en Antwoord Webinar kunt organiseren.

Wat is een Vraag en Antwoord Webinar?

Voor de mensen die (nog) niet weten wat een Vraag en Antwoord Webinar is, zal ik eerst even een korte introductie geven.

Een Vraag en Antwoord Webinar is eigenlijk precies hetzelfde als wat de naam al doet vermoeden; in het webinar kunnen mensen hun vragen stellen, en jij antwoord die vragen.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de vragen over het onderwerp gaan waarin jij bent gespecialiseerd.

Door vragen van kijkers te beantwoorden, bouw jij autoriteit op (jij laat zien dat je een expert bent), en kweek je vertrouwen én een band bij je doelgroep.

Waarom is een Vraag en Antwoord Webinar goed voor je positie in Google?

Naast het feit dat een Vraag en Antwoord webinar enorm goed is voor je autoriteit en vertrouwen, is het ook enorm goed voor je positie in Google; als je het goed aanpakt natuurlijk.

Wanneer ik een Vraag en Antwoord Webinar organiseer, is het de bedoeling dat de kijkers hun vragen via de reacties op mijn website (in het desbetreffende artikel) plaatsen.

reacties vraag en antwoord webinar

Hierdoor wordt er dus super veel (relevante) content op je website geplaatst.

Dit pakt Google natuurlijk ook op ;-)

Stel dat er bijvoorbeeld rond de dertig vragen worden gesteld, en elke vraag is zo’n vijftig woorden lang, dan is dat dus 1500 woorden aan relevante content!

Content Creatie 2.0

Het mooie van al deze content is dat je het zelf niet hoeft te typen. Dit doet je doelgroep.

Al deze extra content is super relevant aan jouw website.

Gaat jouw website bijvoorbeeld over Zoekmachine Optimalisatie, organiseer dan een Vraag en Antwoord webinar waarin deelnemers al hun vragen omtrent Zoekmachine Optimalisatie kunnen stellen.

Je website wordt dan ‘gebombardeerd’ met woorden en zinnen als “hoe kom ik hoger in Google” en “wat is een title-tag”.

Ook zul je zien dat deelnemers op elkaar gaan reageren, waardoor ze elkaar helpen. Super waardevol!

Op de automatische piloot interne links bouwen

Google zal niet alleen de extra content opmerken (en je website hiervoor belonen), wanneer je een plugin hebt geïnstalleerd waarmee automatisch interne links worden aangemaakt, bouw je dus op de automatische piloot het linkprofiel van je website op.

Om even op de bovenstaande voorbeelden terug te komen:

Stel, iemand plaats een reactie waar het woord “title-tag” in voor komt. Wanneer je een pagina op je website hebt staan die hier dieper op in gaat, kun je aangeven dat elke keer wanneer er het woord “title-tag” op je website gebruikt word, dit automatisch gelinkt word naar de pagina over dit onderwerp.

Wanneer je een Vraag en Antwoord Webinar organiseert, zullen er ongetwijfeld een aantal ‘vaktermen’ gebruikt worden die dus automatisch gelinkt kunnen worden.

Dit is niet alleen waardevol voor je bezoeker (die kan tenslotte doorklikken voor meer informatie over dit onderwerp), maar ook Google geeft hier extra waarde aan.

Hoe organiseer je een goed Vraag en Antwoord Webinar?

Hopelijk zie je in dat het organiseren van een Vraag en Antwoord Webinar super veel voordelen heeft en enorm waardevol is.

Wanneer je nu zelf een Vraag en Antwoord Webinar wilt organiseren, is het belangrijk dat je dit goed aanpakt.

Kondig het webinar niet al te lang van te voren aan

Een fout die veel gemaakt wordt bij het organiseren van webinars is de organisator deze te vroeg aankondigt.

Het beste is om het webinar slechts 2 of 3 dagen van te voren aan te kondigen.

De reden hiervoor is dat mensen het anders gaan vergeten.

Wanneer je het webinar aankondigt, maak dan een blogpost met daarin de aankondiging, de registratielink en de mogelijkheid om alvast reacties te stellen.

Maak hier één centrale blogpost voor.

Beloon kijkers die vragen stellen

Je wilt hebben dat zoveel mogelijk mensen vragen gaan stellen. Hoe meer reacties, hoe meer content, en hoe beter dit is voor je positie in Google.

Het is daarom belangrijk dat je de kijkers die vragen stellen een soort van beloning geeft.

Je kunt ze bijvoorbeeld een gratis video toesturen – met daarin een super waardevolle tip.

Ook beantwoord je de vragen die het eerst gesteld worden als eerste, waardoor mensen dus zo snel mogelijk hun vraag willen stellen, wat ook weer zorgt voor social proof.

Hou de interactie via je blog

Wanneer je het webinar via GoToWebinar (de webinar software die ik gebruik en ook aanraad) organiseert, zul je zien dat mensen gaan reageren via de chat van GoToWebinar.

Dit moet je niet hebben ;-)

Laat daarom tijdens het webinar goed weten dat je alleen maar de reacties die via de blogpost gesteld worden beantwoord. Dit kun je natuurlijk ook in de chat aangeven. Plaats hierbij een link naar de betreffende blogpost.

Neem het webinar op

Het is echt super belangrijk om het webinar op te nemen; vergeet dit dan ook niet.

De informatie die je tijdens het webinar geeft, is natuurlijk super waardevol. Mensen worden hierdoor geholpen.

Wanneer je het webinar opneemt, kun je de video op je YouTube-account uploaden, wat ook weer voor autoriteit op YouTube zorgt.

Vaak duurt een Vraag en Antwoord Webinar ongeveer een uur; dus dat is een uur aan extra relevante content.

Je kunt de opname natuurlijk ook altijd op je website zetten.

Succes!

Hopelijk ben je door het lezen van dit artikel geïnspireerd om zelf een Vraag en Antwoord Webinar te organiseren.

Wanneer je nog nooit een Vraag en Antwoord Webinar hebt georganiseerd, is dit natuurlijk een beetje eng, maar je zult merken dat je er snel genoeg handigheid en plezier in krijgt.

Het is dus niet nodig om bang te zijn ;-)

Jij geeft gratis waardevolle informatie, en dat wordt altijd gewaardeerd.

Ik wil je dan ook uitdagen om binnen 7 dagen een Vraag en Antwoord Webinar te organiseren.

De meeste mensen zullen na het lezen van dit artikel zichzelf voornemen om ooit in de toekomst dit een keer te gaan doen, maar besef goed dat van uitstel afstel komt.

Ik wil je in ieder geval super veel succes én plezier wensen bij het organiseren van jouw Vraag en Antwoord Webinar!

Mocht je vragen hebben stel ze dan hieronder :-)

Door Tom Hees op 21 November 2014

Jacko, je geeft aan dat je GoToWebinar aanraadt. Ik vroeg af waarom je dat aanraadt? Waarom niet Google Hangouts bijvoorbeeld? Alvast dank voor je antwoordt!

Door Jacko Meijaard op 22 November 2014

Hey Tom! Bedankt voor je reactie :-)! GoToWebinar werkt simpelweg het fijnste en het meest stabiele van allemaal. Daarnaast zit er bij Google Hangouts on Air een grote vertraging, waardoor het 'gesprek' niet echt soepel loopt. Succes!

Door Tom Hees op 24 November 2014

Bedankt voor je antwoord, daar kan ik wat mee!

Door Gerard de Bie op 24 November 2014

Ik gebruik al een tijdje Hangouts en de vertraging is herkenbaar. Goede tip om pas een paar dagen van te voren het webinar aan te kondigen. Nu doe ik dat ruim een week ervoor al. Heb je verder nog een goede tip hoe ik meer deelnemers naar het webinar kan krijgen?

Door Jacko Meijaard op 25 November 2014

Hey Gerard! Een week van te voren het webinar aankondiging is - naar mijn mening - té lang van te voren. Veel mensen zullen het vergeten; als je ze niet goed herinnert. Wat je kunt doen is je deelnemers - via de bedankt-pagina - aansporen om het webinar in hun agenda te zetten. Ook is het verstandig om je deelnemers een dag en een paar uur van te voren te herinneren voor het webinar. Tegenwoordig gebruik ik steeds meer Facebook advertising om meer aanmelders voor mijn webinar te hebben. Wat je ook kunt proberen is om de niet-aanmelders van je mailinglijst nog een aantal keer te mailen. Je zult zien dat je last-minute nog super veel aanmeldingen krijgt. Succes!

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact