Waarom niet-geoptimaliseerde websites boven jou ranken in Google
in SEO

Waarom niet-geoptimaliseerde websites boven jou ranken in Google

Je werkt hard aan je online zichtbaarheid. Jij wilt bovenaan staan in Google. Hoe frustrerend is het dan dat er nog allerlei andere websites jouw toppositie in de weg staan? Heel frustrerend. Vooral als die websites er – op het eerste gezicht – niet geoptimaliseerd uitzien. In dit blog vertel ik je hoe dat kan.

Hoe Google werkt

Het Google algoritme bepaalt je ranking. Klinkt makkelijk, is het niet. Het Google algoritme omvat namelijk meer dan 200 verschillende ranking factoren. Een ingewikkelde wiskundige formule, waarvan Google de details helaas nooit precies heeft vrijgegeven. Hierdoor kan het dus zo zijn dat een website die – op het eerste gezicht – niet geoptimaliseerd is tóch boven jou rankt.

Het is maar net hoe jij ‘geoptimaliseerd’ definieert. Goede content van minimaal 300 woorden? Zeker waardevol. Maar er zijn dus nog minstens 200+ andere factoren die een rol spelen voor Google. En niet alles is even zichtbaar voor de normale websitebezoeker.

SEO Checklist

Om écht stappen te maken op het gebied van SEO, is het slim om niet teveel op de concurrentie te letten. Concentreer je op jouw eigen bedrijf en het verbeteren van jouw eigen website. Lever jij kwaliteit? Dan zal Google dit opmerken. En je bezoekers ook. De onderstaande 7 punten gaan je daar gegarandeerd bij helpen:

Website techniek

Een website kan nog zo goed geoptimaliseerd zijn, maar zonder de juiste techniek zal de website nooit hoog scoren in de zoekmachines. Een website met een schone HTML-code, een hoge page speed, die veilig omgaat met gebruikersgegevens én compatibel is voor mobiel scoort punten.

Website structuur

Structuur is belangrijk op je website. Zowel voor de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker, als voor Google. Maak niet teveel subcategorieën onder subcategorieën en zorg voor een sitemap. Denk na over de url’s van je pagina’s, gebruik ook daar zoekwoorden (en dus niet /productpage7829 of iets dergelijks).

Laat ook het ‘kruimelpad’ zien op de pagina. Daarnaast zijn paginatitels en subkopjes heel belangrijk, die maken content leesbaarder. Ook voor Google, mits je de nodige H1, H2 of H3 title tags toevoegt.

Content

Content moet uniek zijn. Duplicate content heeft negatieve invloed op je positie in Google. Bovendien moet content waardevol zijn: je teksten moeten antwoord geven op de vraag van de bezoeker. De lengte van het artikel is niet bepalend, maar de kwaliteit van de inhoud.

Hiervoor vergelijkt Google ook verschillende websites. Dus als jij een artikel van 500 woorden schrijft en jouw concurrent in 2000 woorden veel meer onderdelen van hetzelfde topic aanstipt, dan zal de concurrent waarschijnlijk boven jou gerankt worden.

Afbeeldingen

Gebruik visuele media, zoals afbeeldingen en filmpjes. Dat zorgt voor een lagere bouncerate en een langere tijd op de pagina. Het is belangrijk dat afbeeldingen niet te groot van formaat zijn en een ‘gewone naam’ hebben.

De naam die je camera geeft, zoals IMG7152, doet niets in Google. Dat geldt voor de bestandsnaam, maar ook voor de alt-tags van de afbeeldingen. Laat hier vooral het belangrijkste zoekwoord nog eens terugkomen.

Metadata

In de metatitel en -beschrijving – de korte tekstjes die je ziet op de zoekresultatenpagina – heb je een kleine ruimte om bezoekers naar binnen te ‘lokken’. Én om Google te pleasen. Hou het kort, zodat alle informatie zichtbaar is en gebruik ook hier je belangrijkste zoekwoord(en).

Linkbuilding

Zorg voor een kwalitatief linkprofiel. Linkbuilding heeft veel om het lijf. Zorg voor voldoende én kwalitatieve/relevante inkomende links naar je website. Zo stijgt je linkpopulariteit. Zelf linken naar kwalitatieve externe websites verbetert je betrouwbaarheid voor gebruikers. Google ziet dat je je bezoeker graag helpt met kwalitatieve informatie. Intern linken helpt ook, mits relevant. Het is gebruiksvriendelijk voor je bezoekers én je helpt meerdere pagina’s tegelijk omhoog in Google.

Domeinnaam

De leeftijd van het domeinnaam speelt ook mee. Dat is iets waar je helaas weinig aan kunt doen. Kom jij net kijken? Dan moet je domein nog betrouwbaarheid opbouwen. ‘Oude rotten in het vak’ krijgen dan mogelijk voorrang in de ranking. Als een website al langer draait, heeft dat natuurlijk meer voordelen. De makers hebben al langer de tijd om effectieve content te maken en linkpopulariteit op te bouwen.

Website analyse

Heb je Google Analytics al aan je website gekoppeld? Google Analytics is een tool waarmee je data kunt verzamelen en analyseren. Het is en onuitputtelijke en waardevolle bron van informatie. Misschien blijkt dat je niet helemaal de juiste doelgroep aanspreekt. Of hebben bezoekers een prangende vraag, waarop ze op jouw pagina geen antwoord vinden. Met een analysetool kom je erachter.

Schakel een SEO specialist in

Heb jij je website nagelopen met de checklist? En denk je dat je goed bezig bent, maar zie je dat nog niet terug in de ranking? Dan loont het de moeite om een SEO specialist eens naar je website te laten kijken. Kies je voor Ompro? Dan ben je verzekerd van resultaat, persoonlijke aandacht en vakmanschap.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact