Webshops: 10 snelle SEO-tips voor de feestdagen
in SEO

Webshops: 10 snelle SEO-tips voor de feestdagen

Nog vóór de feestdagen stijgen in Google. Welke webshop-eigenaar wil dat nou niet? Nederland kent vele webshops en het is dan ook belangrijk voor de omzet om goed gevonden te worden in organische resultaten van Google. Herkenbare problemen van een webshop-eigenaar zijn: te weinig bezoekers of te weinig omzet.

Alleen het verhogen van het aantal bezoekers lost het probleem in de meeste gevallen niet op. Het is belangrijk om gerichte bezoekers te trekken, het liefst met een koopintentie. Je kunt duizenden bezoekers per dag hebben, maar als er geen verkopen uit voortkomen dan is dat een gemiste kans.

In dit artikel geef ik 10 praktische SEO-tips hoe je nog in de decembermaand je webshop een SEO-boost kunt geven. Natuurlijk zijn de tips ook gericht op de lange termijn, maar wij snappen dat juist de feestdagen extra omzet kunnen opleveren. Zorg dat jouw webshop beter te vinden is en het jaar zal een stuk winstgevender afgesloten worden. Ik zet de tips voor je op een rij.

1. Maximaliseer het aantal doorklikken via Google met snippet-optimalisatie

De snippet is belangrijk. Dit is het zoekresultaat van je webshop dat getoond wordt in Google als iemand zoekt op een bepaalde zoekterm. De snippet moet dus informatie voor Google bevatten. Denk hierbij aan zoektermen. Daarbij moet de tekst interessant en aantrekkelijk zijn voor de lezer. Dit is immers de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de link. Om de snippet te bewerken moet je de metatitel en de meta-omschrijving aanpassen.

Stap 1

Verwerk vooraan in de meta title en meta description de belangrijkste zoekterm. Het liefst een zoekterm met een koopintentie (hier gaan we later dieper op in)

Stap 2

Maak jouw snippet zo aantrekkelijk mogelijk, zodat bezoekers er ook daadwerkelijk op klikken. Zorg dat deze eruit knalt! Enkele voorbeelden:

  • Douchecabine kopen tegen de laagste prijs!
  • Douchecabine kopen! Keuze uit 1.600+ douchecabines
  • Douchecabine kopen? Gratis verzenden en retourneren

Dit voorbeeld was voor een categorie, maar je kunt dit ook op productniveau toepassen:

  • Sealskin Get Wet C205 douchecabine kopen!
  • Sealskin Get Wet C205 douchecabine kopen – Voordeligste prijs!
  • Sealskin Get Wet C205 kopen – Gratis retourneren

Een snippet is nooit klaar. Trends veranderen en dus ook zoekopdrachten. Kijk dan ook regelmatig of de zoektermen nog passend zijn en of er nog voldoende zoekvolume op is. Dit kun je onder andere met de Google Keyword-tool doen of andere SEO-tools zoals KWfinder of Semrush.

Zijn de keywords niet meer passend of zie je keywords met een hoger zoekvolume? Pas dan de meta-titel en de meta-omschrijving aan. De informatie in de snippet wordt dan aangepast. Deze techniek is het meest effectief voor pagina’s die al redelijk scoren. Bijvoorbeeld in top 20 van Google. Deze pagina’s kun je vinden door gebruik te maken van SEO-tools, zoals Searchmetrics of de eerder genoemde Semrush.

Een snippet is nooit klaar. Trends veranderen en dus ook zoekopdrachten.

Met deze tools kun je een uitdraai maken van alle zoektermen waarvoor je webshop scoort in Google inclusief bijbehorende posities en zoekvolume. Het laat ook aan Google zien dat jouw webshop constant in ontwikkeling en actief is.

Snippet in Google

Voorbeeld van een Snippet

2. Optimaliseer de categorieën voor zoektermen met een koopintentie

De categorieën afstemmen op conversiegerichte zoektermen kan een boost geven aan je omzet. Hier geef je aan welke soort producten in een bepaalde categorie te vinden zijn. Het is daarom belangrijk om de categorieën goed te optimaliseren voor zoektermen met een koopintentie, zo kun je relatief eenvoudig je omzet verhogen!

Stel je hebt een webshop in sanitair met daarin een categorie douchecabines. Natuurlijk is het mooi om te scoren op een generieke zoekterm zoals “douchecabine”. De zoekintentie van deze zoekterm is erg breed. Is de zoeker zich aan het oriënteren, wil hij een showroom bezoeken of wil douchecabine kopen? Als je de categorie optimaliseert voor zoektermen zoals: douchecabine kopen, douchecabine bestellen, douchecabine online kopen dan scoor je niet alleen sneller hoger in de zoekresultaten, maar is de kans de zoeler overgaat tot aankoop aanzienlijk hoger. Ofwel het conversiepercentage is hoger.

Er zijn veel manieren om categorie teksten te optimaliseren. Wij hanteren vaak de onderstaande richtlijnen :

  • Verwerk de zoekterm vooraan in de titel
  • Verwerk de zoekterm vooraan in de meta title
  • Verwerk de zoekterm vooraan in de meta description
  • Verwerk de zoekterm vooraan in de 1e zin (bij voorkeur in de eerste 3 woorden)
  • Verwerk de zoekterm verspreid op de pagina (begin, midden, eind)
  • Verwerk de zoekterm 3-5 keer in de tekst, indien mogelijk uiteraard
  • Verwerk de zoekterm ten minste 1 keer in een H2 tussenkop

Naast de optimalisatie voor SEO is het van belang dat de tekst die je schrijft voor de categoriepagina uniek is. Schrijf een tekst die goed leesbaar is. Kijk niet alleen naar de eisen van Google, maar ook naar de bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan waardevolle informatie, zoals de voordelen van de artikelen of sterke punten van het merk.

Linkbuilding is een zeer belangrijk onderdeel van SEO. Linkbuilding is het verkrijgen van links op andere websites naar jouw webshop. Backlinks kunnen verwijzen naar de homepage, maar ook naar dieper gelegen pagina’s. Backlinks naar dieper gelegen pagina’s worden ook wel deeplinks genoemd. Beide soorten links zijn belangrijk. Dieper gelegen pagina’s hebben wel minder SEO-waarde dan bijvoorbeeld een homepage.

Wil je een (sub)categorie of product een extra boost geven ga dan werken met deeplinks naar die pagina’s. Zorg ervoor dat relevante externe websites linken naar die dieper gelegen pagina’s. Doordat er waarde vloeit van een externe website naar die diepere pagina, zal de pagina-autoriteit toenemen. Dit heeft een positieve invloed op de posities in Google.

deeplinks naar categorie en productpagina

4. De kracht van een homepage-tekst

De homepage is de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webshop. Een goed geoptimaliseerde homepage-tekst kan wonderen doen voor je SEO. In deze tekst beschrijf je de hoofdonderwerpen en/of categorieën van de webshop als tussenkoppen. Daarin verwerk je relevante links naar de meest populaire categorieën en producten.

Doordat deze links omringd zijn door relevante content en gelinkt worden vanaf de homepage, geeft dit een boost voor de posities van die categorieën en producten. Overdrijf niet met het aantal links, want dan vermindert het effect. Dit komt omdat de ratio (hoeveelheid tekst/interne links) uit zijn verband is. Tussen de 5 tot 10 interne links is voldoende.

Een goed geoptimaliseerde homepage-tekst kan wonderen doen voor je SEO.

Hoe lang moet deze tekst dan zijn? Dat verschilt per webshop en branche, maar als je 300 tot 600 woorden aanhoudt dan zit je in de meeste gevallen goed. Naast het feit dat deze tekst goed is voor SEO, heeft het ook een informerende functie voor bezoekers. Vanuit usability-oogpunt zorgt een homepagetekst ervoor dat bezoekers in één oogomslag meer kunnen lezen over je webshop en het assortiment. De homepagetekst is uitermate geschikt om belangrijke categorieën en best selling producten uit te lichten.

De footer is het onderste gedeelte van de webshop en is te zien op iedere pagina van de webshop. Op iedere productpagina en categorie is de footer te zien. Dat maakt het de uitgelezen kans om de interne linkstructuur te verbeteren. Je kunt de footer namelijk gebruiken om categorieën en producten die je hoger wil laten scoren in Google te boosten!

Terug naar ons voorbeeld over de ‘douchecabine’-categorie. Als we die categorie willen boosten dan verwerken we die link met een exacte ankertekst ‘douchecabine’ in de footer van onze webshop. Hierdoor komt de link met de exacte ankertekst voor op iedere pagina van de webshop. Dit heeft de volgende voordelen:

  1. Het maakt de navigatie makkelijker voor bezoekers, omdat ze de categorie kunnen bereiken via de footer
  2. Google ziet de pagina als belangrijke pagina, omdat deze vanaf iedere pagina gelinkt is

Footer SEO voorbeeld

Voorbeeld van een SEO geoptimaliseerde footer

6. Plaats een blog op de webshop

Maak een gedeelte op de webshop waar een blog te vinden is. De blog is op meerdere manieren interessant. Het is een mogelijkheid om extra informatie te plaatsen. Diverse producten en categorieën kunnen ook een boost krijgen. Een blog is interessant voor bezoekers en Google. Het is een manier om te laten zien dat je webshop in beweging is. Houd er wel rekening dat bloggen behoorlijk wat tijd kost.

Een blog hoeft niet altijd gericht te zijn op de verkoop. Er kan een blog geschreven worden over het gebruik van de producten tijdens de feestdagen. Dit is een actueel blog en levert bezoekers op die misschien niet de intentie hebben wat te kopen, maar juist door te linken naar de producten kan dit toch extra verkopen opleveren. Daarnaast levert dit ook weer een relevante interne link op naar het betreffende product en trekt het wellicht ook backlinks aan van andere websites.

Als je vaker blogt over een bepaalde categorie of product en daarnaartoe linkt, kan het ook een positieve invloed hebben op de posities in Google.

7. Herschrijf regelmatig de categoriepagina

Verderop in dit artikel kun je lezen over het herschrijven van de productteksten. Dit is belangrijk, maar niet alleen voor deze specifieke pagina’s. Ook voor de categoriepagina’s is het belangrijk dat deze actueel zijn. Hier kunnen bijvoorbeeld leuke acties vermeld worden. Als een fabrikant een actie heeft zoals een cashback, dan verwerk je dit in de categoriepagina. Dit is waardevolle informatie voor zowel de zoekmachines als de bezoekers. De kans is groot dat de bezoekers een zoekopdracht naar de cashback doen. Heeft jouw webshop een unieke tekst waar dit in verwerkt is, dan kun je op deze manier ook weer bezoekers naar de webshop leiden.

8. Gebruik social media om te boosten

Heb je een product- of categorietekst geactualiseerd, boost deze dan opnieuw via je socialmedia-kanalen. Dit doe je door opnieuw te delen via social media. Sociale signalen zijn voor Google een indicatie dat de betreffende pagina of categorie (nog steeds) waardevol is. Onderzoek wijst uit dat er een sterke correlatie is tussen de activiteit op social media en betere posities. Socialmedia-signalen hebben niet direct invloed op SEO, maar laten wel zien dat er beweging is op die pagina.

9. Stem productteksten af op de feestdagen

Unieke teksten zijn belangrijk, maar ook teksten die up-to-date zijn horen in je webshop. Daarom is het belangrijk om net als bij de keywords regelmatig te kijken of de teksten nog passend zijn. Je zou ook de actualiteit in de teksten kunnen verwerken. Wij hebben het in deze tekst over de feestdagen. Dit is een thema wat je ook uitstekend in de teksten kunt verwerken.

Verkoop je pannen en keukengerei, dan is het raadzaam om de teksten aan te passen. Je vermeldt dat de pannen en het gerei bij uitstek geschikt zijn voor het kerstdiner. Dit doe je niet alleen voor de zoekmachines, maar de klanten vinden dit interessant.

Veel mensen gaan voor de kerstdagen op zoek naar nieuwe spullen. Staat er bij een pan vermeld dat deze uitermate geschikt is voor het kerstdiner dan geeft dit direct de informatie waar de bezoeker naar op zoek is. Bij bezoekers kunnen de teksten gebruikt worden om ze te overtuigen om een aankoop te doen.

10. Google (snel) op de hoogte stellen van veranderingen

Kerst is al snel en je wil zoekmachines zoals Google dan ook snel laten weten dat je de webshop ruim voor Kerst hebt aangepast. Doe je niets, dan zal Google de veranderingen ook zien. Toch kan dit enkele dagen of zelfs weken duren. Om direct te laten weten dat er een verandering is aan een pagina kun je ‘fetchen’ als Google. Je geeft dan aan dat een pagina of een product een verandering heeft ondergaan.

Fetchen als Google

Fetchen als Google

Doe dit wel alleen bij waardevolle veranderingen. Is de hele pagina herschreven voor de feestdagen, dan is dit een verandering die door Google gezien moet worden. Daar kun je Fetch voor gebruiken. Is er een spelfout weggehaald, dan zal dit vanzelf door Google worden gezien, daar hoeft de Fetch niet voor gebruikt te worden. Wekelijks kun je tot 500 keer de fetchen als functionaliteit van Google gebruiken.

Klaar voor de feestdagen

Met deze SEO-tips is jouw webshop klaar voor de feestdagen. Het zijn een aantal veranderingen, maar deze zullen zeker effect hebben. Dit toont ook aan dat SEO niet alleen op de langere termijn effectief is. Ook op de korte termijn kan er winst worden behaald. Ik wens je fijne feestdagen en wens je veel klanten en verkopen toe!

Dit artikel is ook geplaatst op Frankwatching.com

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact