Heb jij te maken gekregen met dalende rankings in de zoekmachine? Of zijn de bezoekersaantallen van je website gedaald? Ontdek wat de redenen daarvan kunnen zijn en zorg dat je website weer hoger komt in de zoekresultaten.
Het is nooit met zekerheid te zeggen waarom je website plotseling wegzakt in de organische zoekresultaten van Google. Toch zijn er een aantal voor de hand liggende redenen waar je je website aan moet toetsen…
Verandering in algoritme na Google update
Een plotseling daling van de ranking kan veroorzaakt worden door een veelvoorkomende reden en dat is een wijziging in het algoritme na een Google update. Google is constant bezig om websites te beoordelen op kwaliteit en autoriteit. Door middel van regelmatige updates van het algoritme proberen ze gebruikers nog relevantere en concretere zoekresultaten te verschaffen.
Google heeft altijd al updates uitgerold maar deze hadden vaak nauwelijks impact op grote schaal. De eerste “echte” noemenswaardige update werd in februari 2011 uitgerold en die kreeg de naam Google Panda. Het doel van de Panda update was om lage kwaliteit websites een lagere positie in de zoekresultaten te geven zodat websites van hogere kwaliteit zouden stijgen in de zoekmachine. De panda updates hadden op grote schaal effect.
Na vele uitbreidingen van de panda update werd er in april 2012 een andere Google update uitgerold namelijk de Google Penguin update. Het doel van deze updates was een eind te maken aan spamachtige SEO activiteiten, over-optimalisatie van links en onnatuurlijke linkprofielen.
Na diverse Penguin updates werd in september 2013 de volgende en sinds 2009 de grootste Google Update uitgerold genaamd Hummingbird (vertaald: kolibrie).
De Hummingbird update heeft als doel om de gebruiker en de betekenis van zoekwoorden beter te begrijpen. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op het zoekwoord “advocaat” dan wil je (in de meeste gevallen) een advocaat in jouw omgeving. Google kijkt in dit geval naar jouw locatie en laat zo veel mogelijk zoekresultaten zien van advocaten in jouw omgeving.
Hoe weet je of je getroffen bent?
Getroffen door Panda update: De meeste Panda updates zijn doorgevoerd tussen februari 2011 en september 2014. De laatste grote update was de Panda 4.1 update. Is jouw website onverwachts gedaald de afgelopen maanden, dan is de kans klein dat het aan Google Panda ligt. Vond de daling vóór september 2014 plaats dan zou het de Google Panda kunnen zijn.
Als je getroffen bent door een Panda update wil dit niet zeggen dat je een “penalty” krijgt van Google, dit is iets anders. Een penalty is een handmatige actie van het webspam team van Google, daar komen we verder in dit artikel nog op terug.
Getroffen door Penguin update: Is jouw website het afgelopen jaar van het ene op het andere moment hoge posities in Google verloren zonder dat er grote dingen aan je website veranderd zijn. Dan zou het kunnen zijn dat de daling van jouw website een gevolg is van de Penguin update.
Als je getroffen bent kan het ook zijn dat Google in Google Webmaster Tools een melding of bericht plaats dat je website “onnatuurlijke links” of “unnatural links pointing to your website” “bevat. Ook benieuwd hoe je backlinks met natuurlijke anker teksten optimaliseert?
De invloed van de Penguin update is merkbaar sinds 24 april 2012. Is je website voor die tijd betroffen dan zou het de Panda update kunnen zijn.
Hoe herstel je ervan?
Herstellen van Panda: Ben je getroffen door Panda dan heeft je website teveel pagina’s van lage kwaliteit en dit heeft consequenties voor je hele website (niet alleen enkele pagina’s). Dit bekent niet dat je website verdwijnt uit Google index. Om te herstellen is het essentieel dat je lage kwaliteit pagina zodanig verbeterd dat het top pagina’s worden.
De kwaliteit van de pagina’s dient zodanig te zijn dat de bezoeker er ook daadwerkelijk mee geholpen word. Helaas kom je regelmatig pagina’s tegen die alleen worden opgezet als landingspagina en die nauwelijks op de bezoeker gericht zijn. Een goed artikel dient helder en to the point te zijn en te bestaan uit diverse soorten media (multimediaal: tekst, afbeeldingen, video, documenten etc.)
Herstellen van Penguin: Zorg ervoor dat je een natuurlijk profiel hebt. Met een natuurlijk linkprofiel bedoelen we dat de links afkomstig zijn van diverse bronnen (blogs, forums etc.) en dat ze over een verspreidde periode zijn ontstaan. Daarnaast dien je te kijken naar de anker teksten (vetaald: anchor texts) van zowel de interne links als de externe backlinks.
De ankerteksten moeten variërend zijn en dienen niet te zijn over-geoptimaliseerd, m.a.w. niet 100 backlinks met eenzelfde anker tekst maar varieer hiermee, enkelvoud, meervoud, varianten van zoekwoorden, synoniemen etc. Dit geldt voor zowel de interne links als de externe backlinks. Het doel is om onnatuurlijke “SEO trucjes” te elimineren. Doe alleen aan kwalitatieve en relevante linkbuilding.
Hoe voorkom je dat je getroffen wordt?
Google algoritme updates zullen altijd blijven bestaan en worden uitgerold. Sommige haten de Google updates maar ik ben er blij mee… Door Google updates worden SEO trucjes afgestraft en zullen hoge kwaliteit websites aan het langste eind trekken.
Om te zorgen dat jouw website niet getroffen wordt door toekomstige updates dien je echt voor je bezoekers te schrijven en ze zo goed en volledig mogelijk te informeren. Creëer artikelen die multimediaal zijn d.w.z dat tekst ondersteund wordt met afbeeldingen, video, documenten etc. Daarnaast is het verstandig om een keer de richtlijnen van Google door te nemen en die ter harte te nemen.
Penalty van Google
Krijg je te maken met een penalty van Google, dan kun je ervan uitgaan dat je website sterk gedaald is in de zoekresultaten. De zoekmachine treedt streng op tegen het optimaliseren van websites, waarbij de richtlijnen van Google worden overtreden. Als je een penalty krijgt, dan ligt dat vrijwel altijd aan jezelf en je hebt het ook zelf in de hand om het weer op te lossen. Onderstaande toepassingen kunnen een penalty veroorzaken.
- Het gebruik van dubbele content (duplicate content)
- Het creëren van veel onnatuurlijke backlinks (slechte backlinks)
- Verborgen tekst (black hat SEO)
- Domeinfabrieken met crosslinks
Ook websites met een lage kwaliteit content, waarbij er sprake is van keyword stuffing in combinatie met een grote hoeveelheid affiliate links kunnen voor een penalty in aanmerking komen.
Heb je een penalty gekregen, zorg dan dat je eerst ontdekt in welke opzichten de website niet aan de richtlijnen van Google voldoet en los de problemen dan een voor een op.
Denk je dat na alle aanpassingen volgens de richtlijnen van Google je website weer kan worden opgenomen in Google, dan dien je via Google Webmaster Tools een verzoek tot reconsideration te doen. Google beoordeeld dan of je website weer opnieuw kan worden opgenomen in de index. Zorg ervoor dat je voor het indienen van het verzoek er zeker van bent dat alle “knelpunten” zijn opgelost.
Malware op je website
Op het moment dat Google doorkrijgt dat je website over malware (kwaadaardige software) beschikt, dan merk je dat aan een snelle daling van bezoekers op je website. De zoekmachine zal namelijk er alles aan doen om te voorkomen dat bezoekers op een website met malware terechtkomen. Je kunt kijken of dit het geval is door via Google Webmaster tools naar het kopje Malware te gaan om te onderzoeken welke pagina’s van je website met malware zijn geïnfecteerd.
Je kunt het probleem dan oplossen door met malware besmette pagina’s te verwijderen. Heb je dat gedaan, dan kun je een reconsideration request indienen. Overigens gaat het hier niet om een directe daling in de resultaten, maar het geeft wel hetzelfde effect, namelijk een drastische terugloop van bezoekers op je website.
Overige redenen voor een dalende ranking
Bovengenoemde redenen komen vaak voor als oorzaak voor een dalende positie, maar er zijn nog een aantal redenen te bedenken. Zo komt het bij een nieuwe website of vernieuwde website vaak voor dat er snel een hoge positie wordt behaald, maar dat er ook weer snel sprake is van een daling.
Een andere oorzaak van een daling kan nog zijn dat er sprake is van het verlies aan linkpopulariteit en autoriteit. Indien een externe kwalitatieve link op een website met autoriteit altijd veel verkeer op heeft geleverd, maar ineens wordt verwijderd door de externe partij, dan kan dat een devaluatie tot gevolg hebben.
Ook technische problemen kunnen een oorzaak zijn, zoals in het geval dat de zoekmachine problemen heeft om je website te bereiken als gevolg van een server probleem. Gebroken links zijn evenmin bevorderlijk voor het behouden van een hoge positie net als dat je robots.txt file wellicht het bezoek van de zoekmachine op je website tegenhoudt.
Bovengenoemde oorzaken kunnen worden aangepakt om de daling van je website in de zoekresultaten weer ongedaan te maken. Het is in ieder geval belangrijk om alle redenen bij langs te gaan, want er kan uiteraard een combinatie van oorzaken aan de daling in de resultaten van de zoekmachine ten grondslag liggen.
paul
op 20 Jun 2014Mark van Tuel
op 20 Jun 2014John
op 14 Sep 2015Karim
op 29 Aug 2016