arrow_drop_up arrow_drop_down
31 augustus 2013 
in SEO

De Google zoekwoordplanner incl. instructie video

De Zoekwoordplanner is de opvolger van Google keyword tool. Het nieuwe instrument kan uitstekend worden ingezet voor zoekwoorden onderzoek en andere zoekmachine optimalisatie doeleinden.

Ontdek waar de nieuwe tool voor kan worden gebruikt en wat de verschillen zijn met het toepassen van de traditionele tool voor zoekwoorden onderzoek.

De nieuwe tool kan gezien worden als een instrument dat de functies van het hulpprogramma voor zoekwoorden en de functies van verkeersschatter als het ware combineert.

Waar kun je de zoekwoordplanner voor gebruiken?

Net als de oude tool is het nieuwe instrument te gebruiken voor zoekwoorden onderzoek, optimaliseren van websites of natuurlijk voor een Google Adwords campagne.

De zoekwoordplanner kan onder meer worden gebruikt om nieuwe ideeën op te doen voor zoekwoorden om zo gericht rond een keyword een websitepagina te creëren. De nieuwe tool biedt tevens de gelegenheid om een lijst te laten weergeven waarop de potentiële prestaties van de keywords staan vermeld.

3 opties zoekwoordplanner

Een andere functionaliteit van de planner is dat er verschillende zoekwoordenlijsten samengevoegd kunnen worden, zodat een nieuwe zoekwoordenlijst gecreëerd kan worden.

Wat zijn de verschillen met de oude Google keyword tool?

Op dit moment is het hulpprogramma voor zoekwoorden niet meer te gebruiken, maar biedt de nieuwe keyword tool uitkomst. Er zijn een aantal verschillen te ontdekken tussen beide instrumenten, die hier besproken worden.

Exact zoeken

Een van de verschillende is dat er bij het nieuwe instrument uitsluitend historische statistieken beschikbaar zijn voor het exact zoeken. Bij het voormalige hulpprogramma werden standaard de gegevens voor breed zoeken getoond. Daarbij kreeg de gebruiker de mogelijkheid om voor andere zoektypen gegevens op te halen, zoals exact zoeken.

Het is nu mogelijk om een zoekwoord idee aan het plan toe te voegen, waarna de verkeersschattingen voor de zoektypen bekeken kunnen worden. Er wordt dan een zeer nauwkeurige schatting gepresenteerd van het te verwachten verkeer per zoektype.

Verkeersschattingen

Momenteel wordt aan een extra functionaliteit gewerkt, waardoor het mogelijk zal worden om verkeerschattingen te bekijken per mobiel apparaat, zoals per tablet of per smartphone.

Zoekvolume mobiele apparaten

Ook zijn de zoekvolume gegevens voor exacte keywords in de oude tool lager is dan het aantal gemiddelde zoekvolume gegevens in de nieuwe zoekwoordplanner. Dat komt doordat de vertoning van gegevens in het nieuwe instrument het aantal zoekopdrachten van alle apparaten toont, dus ook van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones.

Gegevenskolommen

De gegevenskolommen zijn eveneens veranderd. Er is nu een kolom met “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” die de twee kolommen ‘Lokale maandelijkse zoekopdrachten en Wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten’ heeft vervangen.

nieuwe kolommen zoekwoordplanner

 

Voor de kolom “Advertentieaandeel” is de nieuwe kolom ‘Vertoningspercentage van advertentie’ in de plaats gekomen. Verder is het zoeknetwerk van Google vervangen door de netwerkoptie, die gevonden kan worden in de targetinstellingen. De kolommen ‘Overgenomen van webpagina en Lokale zoektrends’ zijn niet meer beschikbaar.

targeting plaats provincie land

De informatie uit kolommen die verdwenen zijn, kan nog wel gevonden worden via “Gem. maandelijkse zoekopdrachten” en als de historische statistieken van de zoekwoordplanner gedownload worden.

Zoekwoorden onderzoek met de zoekwoordplanner?

De zoekwoordplanner is in eerste instantie opgezet om een Google Adwords campagne te ontwikkelen, maar kan uiteraard net als de vorige tool voor zoekwoorden onderzoek of om een website te optimaliseren. Ook is het vaak de basis voor concurrentie onderzoek. (interessant artikel)

Om de nieuwe tool te gebruiken moet je over een Adwords account beschikken. Wie daar nog niet over beschikt, dient er eerste een Adwords account te creëren.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PM9MmyAO2BQ[/youtube]

Zoeken naar ideeën

Om te zoeken naar inspiratie voor keywords om een zoekwoordenlijst uit te breiden kan via het dropdownmenu “Hulpprogramma’s en analyse” de zoekwoordplanner geselecteerd worden.

zoekwoordplanner openen

Vervolgens klik je op “Zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen“, waarna het zoekgedeelte zich zal uitvouwen.

Vervolgens kun je woorden of woordgroepen opgeven, de url van een pagina invoeren of een relevantie categorie opgeven.

De tool biedt in het kort dan ook drie mogelijkheden om te brainstormen over nieuwe keywords.

zoekwoorden onderzoek met de zoekwoordplanner

  1. Per zoekwoord
  2. Via een bestemmingspagina
  3. Per productcategorie

De voorstellen kunnen vervolgens worden opgevraagd via “Ideeën opvragen“, waarna er een beoordeling van de zoekwoorden kan plaatsvinden op een van de tabbladen, zoals Zoekwoord ideeën.

Daarna kan een zoekwoordvoorstel toegevoegd worden aan je plan en na het voltooien daarvan wordt de mogelijkheid geboden om een grafiek te zien met schattingen voor het dagelijks verkeer.

De grafiek wordt vertoond door op “Schattingen ophalen en plan controleren” te klikken.

Invoeren van zoekwoorden

Het is mogelijk om een lijst met zoekwoorden handmatig in te voeren of deze als een CVS bestand te gaan uploaden. Op die manier krijg je inzicht in de potentiële kracht van de zoekwoorden.

Bij het handmatig invoeren, kan er één keyword per regel worden opgegeven of elk zoekwoord moet door een komma gescheiden worden.

Via “Bestand kiezen” is het mogelijk om een bestand te uploaden.

Verkeerschattingen kunnen vervolgens worden opgehaald door op “Schattingen ophalen” te klikken. Er is tevens een optie om historische statistieken op te vragen, zodat inzicht kan worden verkregen in concurrentiegegevens of het zoekvolume per maand.

Inzicht krijgen in verkeerschattingen

Het inzicht krijgen in verkeerschattingen is ideaal om de potentie te kunnen beoordelen van uiteenlopende zoekwoorden.

De verkeerschattingen kunnen voor specifieke zoekwoorden opgehaald worden en in het eigen account worden opgeslagen.

Naast dat er een grafiek wordt getoond, kan er van de gelegenheid gebruik worden gemaakt om een meer gedetailleerde schatting te laten tonen in de tabel.

verkeerschattingen grafiek

In dat geval dient er een bod in de grafiek geselecteerd te worden.

De zoekwoorden kunnen na het beoordelen van de schattingen in het account worden opgeslagen via “Opslaan in het account“.

Tot slot

De Google zoekwoordplanner lijkt vooral bedoeld te zijn om Adwords campagnes te optimaliseren, maar met alle functionaliteiten biedt het instrument goede mogelijkheden voor het doen van zoekwoorden onderzoek en het optimaliseren van websites.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?