Page content

5 redenen waarom je bedrijf Google plus (+1) zou moeten gebruiken

article content

5 redenen waarom je bedrijf Google plus (+1) zou moeten gebruiken

Google Plus (+1) het social netwerk van Google lijkt een zeer belangrijk netwerk te worden voor zakelijk gebruik.

Momenteel loopt het marktaandeel van Google+ in Nederland nog achter bij de grote concurrenten Facebook en Twitter maar dit gaat de komende jaren veranderen.

Er zijn veel redenen waarom je bedrijf Google plus (+1) zou moeten gebruiken, in dit artikel worden de vijf belangrijkste redenen toegelicht.

Volgens onderzoek van Newcom zal in 2014 zal het aantal Google Plus gebruikers in Nederland toenemen van 2,0 miljoen in 2013 naar 3,3 miljoen in 2014. Kortom het aantal gebruikers op Google+ neemt behoorlijk toe.

Google lijkt vastbesloten en wil met Google Plus het beste social media netwerk worden. Naar verwachting zal Google+ veel invloed gaan hebben op de rankings van je website in de zoekmachines. Voor u dus alle reden om zakelijk in te gaan zetten op Google+

Heb je nog geen idee hoe een Plus profiel eruit ziet dan hier een link naar mijn G+ profiel. Neem ook even een kijkje op de Ompro G+ bedrijfspagina.

1. Hoger in Google

Social media signalen zijn tegenwoordig een zeer belangrijke (ranking)factor om te bepalen wat de positie van een website in Google is. Daar waar op Facebook de likes belangrijk zijn, geldt dat bij Google voor de +1.

Als bezoekers op je website een pagina plussen (+1), dan zal die betreffende webpagina een hoger rankingpotentieel krijgen.

Om te zorgen dat bezoekers jouw content gaan plussen kun je een +1 knop op je website plaatsen. Bezoekers die daarop klikken, duiden daarmee aan dat een bepaalde webpagina interessant wordt bevonden en tevens wordt de pagina gedeeld met hun sociale netwerk.

Hieronder zie je een voorbeeld van die +1 knop en andere social media knoppen, vind je dit artikel nou interessant dan mag je dit uiteraard delen via je sociale netwerk 😉

Een artikel gaat natuurlijk niet altijd beter scoren in Google als deze wordt geplust en gedeeld via Google+. De zoekmachine Google kijkt heel strikt naar zowel de reputatie van de auteur (Author Rank) van het artikel als naar de persoon die het artikel plust of deelt.

Ter illustratie:

Je hebt een website over fietsen en schrijft een artikel over “heren fietsen”. Omdat je vaker blogt over fietsen (gerelateerd aan heren fietsen) zal het artikel over heren fietsen beter scoren, dan wanneer je regelmatig blogte over een ander onderwerp.Nu hebben twee bezoekers het artikel geplust.

  • Bezoeker 1: is een fietsliefhebber en is regelmatig actief op diverse fiets blogs en staat in contact met andere fietsliefhebbers.
  • Bezoeker 2: heeft nauwelijks iets te maken met fietsen maar vind het artikel wel interessant.

Het mag duidelijk zijn dat wanneer bezoeker 1 het artikel plust de “waarde” hoger is dan wanneer bezoeker 2 plust omdat bezoeker 1 een reputatie heeft op het gebied van fietsen.

Kortom, met behulp van Google+ kan jouw website hoger in Google komen.

2. Meer opvallen in de zoekresultaten (auteursfoto)

Je hebt het vast al eens gezien, foto’s van auteurs in de zoekresultaten van Google. Dit wordt een zogenaamde Google auteursfoto genoemd. De auteursfoto is een foto van de auteur die het betreffende artikel heeft geschreven. google authorship

Het toevoegen van een auteursfoto heeft een aantal belangrijke voordelen: Update juli 2014: Google verwijdert de auteursfoto uit de zoekresultaten.

  • Het zoekresultaat valt meer op en er zal vaker op worden doorgeklikt omdat er naast het zoekresultaat een foto wordt afgebeeld. (gevolg: hogere conversie)
  • De foto naast het zoekresultaat wekt vertrouwen omdat men kan zien wie de auteur van het artikel is.

Voor het toevoegen van een auteursfoto voor jouw website dien je eerst een Google Plus account aan te maken en vervolgens een verzoek te doen voor het Google Auteurschap (Authorship).

Hier vindt je een uitgebreid stappenplan om een Auteursfoto toe te voegen aan je website.

3. Lokale vindbaarheid in Google Maps

Een andere reden om Google plus bedrijfsmatig te gebruiken is dat je jouw bedrijf via Google Maps op de kaart kan zetten, dit is een onderdeel van Lokale SEO. Je bedrijf wordt dan getoond op de kaart als er gebruik wordt gemaakt van de routeplanner voor de betreffende regio.

Dit kan met behulp van Google Plus Lokaal en dit biedt meerdere mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken. Zo kan er op de bedrijfspagina een foto’s worden geplaatst, video worden geüpload en kunnen gebruikers een review achterlaten.google maps lokaal

Voorheen had je voor een lokale vermelding Google Places nodig maar tegenwoordig is dit geïntegreerd in Google+.

Als je al een Places vermelding hebt dan hoef je alleen een G+ pagina aan te maken. Vul daar alle gegevens in zoals bijvoorbeeld het telefoonnummer en de categorie en Google+ zal de gegevens van de lokale Google Plus pagina en de vermelding in Places koppelen.

Heb je nog géén Google Places vermelding of Google Plus pagina dan kun je een nieuwe lokale G+ vermelding aanmaken. Na het opgeven van gegevens dien je de pagina te verifiëren per telefoon of per post. Daarna kun je foto’s, video’s, evenementen en andere extra gegevens toevoegen.

4. Communiceren en informatie delen via Hangouts

Een van de features van het sociale netwerk is Google Hangouts. Dit is een live video chat feature die je zelf kunt aanmaken maar ook aan kunt deelnemen. Aan een video sessie kunnen tot 10 mensen deelnemen.

Google Hangouts is zowel privé als zakelijk te gebruiken. Privé zou je kunnen video chatten met je vrienden of familie om gewoon bij te praten of om een familiedag te organiseren. Zakelijk kun je onder meer videovergaderen met medewerkers, maar ook bijvoorbeeld een klant behulpzaam te woord staan met het oplossen van problemen.

google hangouts

Verder kan de functie gebruikt worden om informatie te delen via updates en is het mogelijk om openbare opdrachten via zoekopdrachten terug te vinden.

Indien er van kringen gebruik wordt gemaakt, waarbij gebruikers ingedeeld zijn in een groep kunnen daarop afgestemde berichten naar toe worden verzonden.

5. Relaties onderbrengen in verschillende groepen

Een andere belangrijke feature is het segmenteren van relaties in zogenaamde Kringen.  Personen die zijn toegevoegd aan een bepaalde kring krijgen alléén de inhoud te zien die door jou wordt gedeeld, niets anders. Enkele voorbeelden voor kringen:

  • Collega’s
  • Suspects
  • Prospects
  • Klanten

Door gebruik te maken van het indelen in kringen kun je bijvoorbeeld trouwe klanten gericht een aanbieding doen, waar de overige groepen geen bericht van krijgen.

Google Plus account aanmaken?

Om een Google plus profiel aan te maken dien je eerst in bezit te zijn van een Google account. Volg de stappen en verder in het proces kun je een Google Plus account aanmaken.

Heb je al een Google account dan kun je hier een Google Plus profiel aan te maken.

Comment Section

4 reacties op “5 redenen waarom je bedrijf Google plus (+1) zou moeten gebruiken


Door roel kremer op 23 september 2014

dit ziet er best aardig uit maar er staat niets over prive gebruikers in!
is Google + daarvoor niet nuttig?



Door P.Winter op 5 december 2014

Ik kan nergens de kosten vinden om je bedrijf te promoten op Google+.
Kunt u mij vertellen wat die zijn?


Door Mark van Tuel op 8 december 2014

Dit is helemaal afhankelijk van het bestaande netwerk op Google+, de doelgroep, de doelstellingen etc. Wil je het volledig uitbesteden of zelf ook het e.e.a. zelf doen in eigen beheer. Ieder bedrijf en iedere website is weer anders.

Plaats een reactie


*