De 3 pijlers van SEO – Ondanks dat er nergens regels zijn opgesteld waar je je als SEO specialist aan dient te houden, is SEO een stuk minder minder ingewikkeld dan je in eerste instantie zou denken. Eigenlijk zijn er maar drie pijlers waar je rekening mee dient te houden. In dit artikel leggen we de drie pijlers van SEO uit.
Wat is SEO?
In het kort draait SEO om hoge posities in Google verwerven voor relevante zoektermen met betrekking tot jouw online onderneming.
In de zoekresultaten van Google worden webpagina’s getoond die het beste antwoord geven op een specifieke zoekterm (en de achterliggende zoekintentie) die een gebruiker intypt in de zoekmachine. De volgorde die Google hanteert voor deze resultaten is niet alfabetisch of op datum van toevoeging, maar op basis van relevantie.
Over het algemeent geldt: hoe hoger jouw webpagina getoond wordt in de zoekresultaten, hoe meer bezoekers dit op zal leveren. Om gratis organisch verkeer via zoekmachines te genereren, zul je dus hoog moeten scoren op relevante termen. Door te investeren in SEO, ofwel Search Engine Optimization, werk je doelgericht aan hoge posities voor relevante zoektermen.
In tegenstelling tot vele andere vormen van online marketing, speelt SEO zich voor een groot deel af op de eigen website. Hierdoor heb je veel invloed op de resultaten!
Met SEO zorg je ervoor dat je eigen website beter vindbaar wordt, maar het uitvoeren van de optimalisatie is moeilijker dan verwacht. Daarom is SEO uitbesteden een uitstekend idee voor jouw website!
De 3 pijlers van SEO
Het is niet zo dat medewerkers van Google elke website handmatig bekijken en zo beoordelen hoe hoog deze gepositioneerd moeten worden in de zoekresultaten. Hier heeft Google een algoritme voor, bestaande uit honderden verschillende ranking factoren.
De ranking factoren waarmee Google webpagina’s beoordeeld staan nergens gepubliceerd. Om manipulatie te voorkomen houden ze deze strikt geheim. Wel geven ze advies.
Door goed naar de guidelines te kijken, de Twitteraccounts van bekende Googlers te volgen en door experimentjes uit te voeren, weten SEO specialisten inmiddels wel grotendeels wat Google belangrijk vindt.
In het kort is dit samen te vatten in drie SEO pijlers:
We zullen hieronder elke pijler uitleggen en enkele voorbeelden geven waar je aan kan denken bij deze SEO pijler.
SEO Pijler #1: Techniek
De eerste SEO pijler heeft betrekking tot de technische staat van een website. Techniek vormt de basis van goede SEO. Als organisatie (of SEO specialist) heb je dit vrijwel volledig zelf in hand en noemen dit daarom on-site SEO.
SEO draait om het leveren van de juiste informatie en een fijne gebruikerservaring. Wanneer we dit vertalen naar techniek kunnen we denken aan zaken als een snelle laadtijd, responsive design, geen onnodige code, fijne leesbaarheid van de tekst en een veilige omgeving.
Snelle laadtijd
Een snelle laadtijd is enorm belangrijk. Druk je als gebruiker op een link in de zoekresultaten en duurt het lang voordat de pagina geladen is, dan is er een goede kans dat de gebruiker het tabblad wegklikt en een ander resultaat in de zoekmachine probeert. Google kijkt mee, ziet dat de gebruiker niet vindt wat hij zoekt en zal jouw pagina degraderen naar een lagere plaats in de zoekresultaten.
Via Twitter heeft John Mueller (bekende Googler) eens aangegeven dat een snelle laadtijd tussen de 2 en 3 seconden is. Met de gratis Google tool PageSpeed Insights kun je testen of jouw pagina hieraan voldoet.
Laden jouw webpagina’s (of je hele website) langzaam, dan zijn er een aantal zaken waar je naar kan kijken:
- 1. Verklein de afmetingen van afbeeldingen en verlaag de kwaliteit
- 2. Gebruik Gzip compressie om CSS, HTML, Java en andere code kleiner in bestandsgrootte te maken
- 3. Maak gebruik van browser caching
- 4. Link direct naar een andere webpagina, niet naar redirects
- 5. Gebruik lazy loading voor lange pagina’s met veel content
- 6. Kies voor snelle hosting, het liefst vanuit een land waar het merendeel van jouw bezoekers zich bevindt
Modern CMS
Goede website-techniek betekent ook dat er geen onnodige code in je website te vinden is, waardoor Google de site gemakkelijk kan crawlen. Voor een zo clean mogelijke website is een custom CMS aan te raden, wat speciaal ontwikkeld is voor jouw behoeften en wensen. Helaas hangt hier meestal wel een hoog prijskaartje aan en is een custom CMS minder wendbaar wanneer je behoeften veranderen.
Tegenwoordig wordt daarom veelal gebruik gemaakt van zogenaamde open source systemen zoals WordPress, Joomla of Magento. Deze populaire systemen zijn veilig en goed geprogrammeerd, met een relatief schone code. Daarnaast worden open source systemen constant doorontwikkeld en geüpdatet. Google houdt van website die constant in beweging en ontwikkeling zijn.
Op onze website gebruiken we WordPress zodat we constant zaken kunnen tweaken en optimaliseren, zonder dat we daarvoor steeds de hulp van een dure developer hoeven in te schakelen.
Responsive design
Met een responsive design wordt bedoeld dat een website op verschillende schermen een fijne gebruikerservaring tot gevolg heeft. De meest populaire schermen zijn die van mobiele telefoons, laptop schermen en desktop computers, maar we mogen ook tablets niet vergeten.
Gezien steeds meer gebruikers websites bezoeken via een mobiele telefoon heeft Google aangekondigd een mobile first indexering te gaan hanteren. In het kort houdt dit in dat een website via een mobiele telefoon perfect moet werken en dat daarna pas gekeken wordt of deze website ook via desktop een fijne gebruikservaring biedt.
In de praktijk raden we aan om voornamelijk naar de gebruikers van je eigen website te kijken. Zie je in Google Analytics dat jouw website voornamelijk bezocht wordt via één bepaald schermtype? Zorg dan dat jouw website er op dit scherm goed uitziet en focus je daarna pas op andere schermen.
404 foutmelding
Wanneer je als bezoeker op een link klikt en vervolgens een 404 pagina te zien krijgt, draagt dit niet bij aan een fijne gebruikerservaring. Lopen links op jouw website dood, dan zal Google dit ook merken. Wanneer Google jouw website crawlt, doet de robot dit namelijk door van link naar link te springen en zo jouw gehele website te bekijken.
Het is daarom enorm belangrijk om je website gezond te houden en te zorgen dat je geen interne of externe 404 foutmeldingen te zien krijgt wanneer je op een link klikt. Houdt daarom je website goed in de gaten en scan regelmatig op dode links.
Robots.txt
Het robots.txt bestand plaats je in de hoofdmap van je website en is dus direct achter de root te vinden. Op onze website is dat dus bijvoorbeeld ompro.nl/robots.txt.Het bestand is een plat tekstbestand met instructies voor zoekmachine robots als Google bot. Door middel van simpele stukjes code kun je aangeven welke pagina’s wel en welke niet geïndexeerd dienen te worden. Zo kun je Google een handje helpen met welke pagina’s belangrijk zijn en welke niet. Lees voor meer informatie hier wat Google zelf zegt over robots.txt.
SEO Pijler #2: Content
Naast een goede technische basis kan goede SEO ook niet zonder sterke content. Met content worden alle manieren van informatiedeling bedoeld. Dit kan in de vorm van een video, afbeelding, audio of tekst zijn. Bij SEO ligt het zwaartepunt bij tekst, aangezien zoekmachines dit het makkelijkst kunnen lezen.
Ook content is een vorm van on-page SEO, omdat je de uitvoering en kwaliteit ervan zelf in de hand hebt.
Relevante content
Ten eerste is het goed om je te richten op relevante content. Hiermee bedoelen we content die nauw verband houdt met het onderwerp van jouw onderneming, product of dienst.
Gaat jouw website over vervoersmiddelen, dan valt een webpagina over gezonde voeding behoorlijk uit de toon. Google zal de link ook niet kunnen leggen en hecht daardoor minder waarde aan jouw toevoeging.
Vraag je daarom bij elke nieuwe pagina af: sluit dit aan bij de rest van mijn website? Is deze content relevant?
Waardevolle content
Om hoog in Google te komen is één ding bijzonder belangrijk: het creëren van waardevolle content voor je bezoekers. Het klinkt gemakkelijk maar het tegendeel is waar. Want wat is waardevolle content?
Waardevolle content is content waar je bezoekers écht iets aan hebben. Niet een klein stukje nietszeggende tekst met het verzoek om contact op te nemen als je meer informatie wilt, maar een uitgebreid artikel waarin alle vragen van een bezoeker beantwoord wordt.
Wat waardevolle content is, kan per zoekopdracht verschillen. Dit heeft namelijk te maken met de zoekintentie, de onderliggende gedachte waarom een gebruiker een bepaald zoekwoord invult. De ene keer zal dit een stappenplan of een lijst met tips zijn, de andere keer een uitgebreide uitleg over een bepaalde term of een filosofische kijk op een bepaald onderwerp.
Leesbaarheid
Nu je begrijpt dat content relevant en waardevol moet zijn, is het ook belangrijk om de leesbaarheid in het vizier te houden. Een tekst waar alle zinnen op elkaar gepropt staan, met ellenlange alinea’s en een piepklein lettertype leest niet fijn.
Laat je tekst daarom ademen.
Voor je bezoekers is leesbaarheid een reden om meer van je content te consumeren en voor Google is dit een signaal dat jouw pagina antwoord biedt op de vraag van de bezoeker.
Gebruik daarom korte zinnen, opsommingen, witruimte, een leesbaar lettertype en tussenkopjes.
Koppen
Over tussenkoppen gesproken. De koppen die je op je webpagina’s gebruikt zijn ook enorm belangrijk voor je SEO!
Op iedere pagina plaats je één H1 kop, deze vat de pagina in één zin samen en bevat het belangrijkste zoekwoord waar je je gehele pagina op baseert.
Vervolgens breek je de verschillende secties van je webtekst op in verschillende H2 koppen. Deze breek je vervolgens weer op in H3 koppen, enzovoort.
Door je tekst onder te verdelen in verschillende koppen, geef je voor zowel de gebruiker als zoekmachines de hiërarchie van je pagina aan.
Afbeeldingen en video
Vond je het vroeger ook altijd leuk als je om de zoveel bladzijden een plaatje tegenkwam in een leesboek? Leuk voor de afwisseling en verdieping ten opzichte van de geschreven content. Ditzelfde principe gaat ook op voor online content!
Gebruik afbeeldingen en video om je teksten op te breken en verdieping te bieden. Zo verrijk je je content en vergroot je de gebruikservaring.
Sommige zaken zijn ook simpelweg beter uit te leggen met video en afbeeldingen dan met tekst. Denk bijvoorbeeld aan praktische zaken als laminaat leggen of een wand behangen.
Voeg daarom ook relevante afbeeldingen en video toe aan je content.
Meta-title en meta-description
Een stuk SEO content wat je niet direct terugziet op je pagina, is de meta-title en de meta-description. Dit is namelijk het stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten wanneer het jouw pagina toont.
Het lijkt niet veel, maar het is enorm belangrijk voor je SEO! De juiste meta-title en -description zorgen er namelijk voor dat bezoekers besluiten om op jouw resultaat te klikken en niet op die van de concurrent. Hebben ze daarna ook nog een fijne ervaring op jouw pagina en vinden ze wat ze zoeken, dan zal Google dit belonen met een hogere positie.
SEO Pijler: Autoriteit
De autoriteit van een website is de laatste van de drie SEO pijlers. Maar zeker niet de minst belangrijke! De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel websites linken naar een betreffende website en wat de kwaliteit en relevantie van die links is.
Welke websites naar jouw pagina’s linken, heb je niet zelf in de hand. Het is daarom een vorm van off-site SEO en wordt door specialisten vaak gezien als de moeilijkste van de drie pijlers.
Linkbuilding
Je website-techniek staat als een huis, je webteksten zijn geoptimaliseerd op relevante zoektermen en je content is beter dan alles wat er online over hetzelfde onderwerp te vinden is.
Maar toch toont Google de pagina’s van jouw concurrenten hoger in de zoekresultaten dan die van jou…
Waarschijnlijk heeft je website dan een autoriteitsprobleem. Dat betekent dat er meer websites naar de pagina’s van je concurrenten linken dan naar jouw webpagina’s. Om te zorgen dat Google jouw pagina’s verkiest boven die van je concurrenten, zul je daarom aan de slag moeten met het actief genereren van backlinks richting jouw website. Linkbuilding noemen we dat.
Natuurlijk linkprofiel
Wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding, is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Een website die (in de ogen van Google) een hoge autoriteit heeft, heeft allerlei soorten links richting zijn website gaan. Een website met een natuurlijk linkprofiel heeft zowel links van grote gevestigde websites die dagelijks door veel mensen bezocht worden, als links van kleinere websites, PBN’s en directory websites.
Daarnaast zijn ook verschillende type links belangrijk. Zo maken we onderscheid tussen in-content links (bijvoorbeeld een link in de tekst van een blogbericht), image links (klikbare afbeeldingen) en links op fora, in reactievelden en op social media. Ook hier is het belangrijk om een natuurlijke verdeling te organiseren.
Relevantie
Nog belangrijker dan links van hoge of lage kwaliteit is, ook op het gebied van autoriteit, de relevantie van de linkende pagina’s. Wanneer jouw website gaat over auto’s, is een link van de website van BMW zeer waardevol. Een link van een yoga-studio is daarentegen een stuk minder relevant.
Bij het genereren van links is het daarom altijd belangrijk om de bezoeker van de betreffende website in te denken: heeft deze persoon iets aan een link naar mijn website? Als het antwoord ja is, is dit zeer waarschijnlijk een waardevolle link.
Vergroot je online vindbaarheid
In dit artikel hebben we de drie pijlers van SEO uitgelegd en per onderdeel een aantal voorbeelden en tips gegeven. Wanneer je deze tips volgt, zullen bezoekers een fijne ervaring op jouw website hebben en zal Google je belonen met hogere posities.
Wil je hulp bij één van deze drie pijlers of wil je je in het algemeen aan de slag met zoekmachine optimalisatie, om jouw online vindbaarheid te vergroten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!