Featured Snippets - Antwoorden in Google (SEO kans)
in SEO

Featured Snippets - Antwoorden in Google (SEO kans)

De Featured Snippets ofwel antwoorden in Google heb je niet kunnen missen. Of misschien ook wel, als je Google niet veel vragen hebt gesteld en je de aanpassing nog niet is opgevallen. Daar gaat in ieder geval snel verandering in komen als je gebruik wilt maken van deze SEO kans.

Met Featured Snippets word je zoekresultaat (en content) namelijk bovenaan andere organische zoekresultaten getoond. Hierdoor krijg je meer naamsbekendheid en word je gezien als autoriteit. Featured Snippets geven de beste content weer, dus je kunt ze zien als beloning voor je werk om goede content creëren.

In dit artikel leggen we in 8 vragen graag uit wat Featured Snippets zijn, waarom ze zo belangrijk zijn en hoe je ze krijgt. Op die manier kun ook jij ze in jouw voordeel gebruiken.

Featured Snippets zijn uitgelichte resultaten die bovenaan op de resultaten-pagina worden getoond. Google noemt Featured Snippets in het Nederlands ‘aanbevolen fragmenten’. Ze worden weergegeven wanneer een gebruiker letterlijk een vraag stelt in Google, zoals: ‘wat is een canonical code’. De fragmenten geven dan een samenvatting van het antwoord op de vraag.

Ze geven dus direct antwoord, zonder dat de zoeker door hoeft te klikken naar een website. De informatie uit het fragment is afkomstig is van externe websites. In het uitgelichte blok staat ook de titel, URL, link naar de pagina en eventueel een afbeelding van de pagina.

Featured Snippets Google

Alleen de geadverteerde resultaten staan nog boven de Featured Snippets. In werkelijkheid zullen die niet vaak samen met een uitgelicht fragment getoond worden. Het is namelijk niet logisch om te adverteren voor een zoekopdracht waarbij de zoeker puur en alleen naar informatie zoekt. Adverteerders adverteren liever voor zoekopdrachten waarbij er een duidelijke koopintentie is. Zulke zoekopdrachten zullen doorgaans niet als vraag gesteld worden, maar juist kort en bondig zoals ‘smartphone kopen zonder abonnement’.

Doordat Featured Snippets zo hoog op de resultatenpagina staan, wordt ook wel gezegd dat het resultaten zijn die op ‘positie 0’ staan. Je blik valt er direct op, dus ze trekken zonder twijfel de aandacht van de zoeker. Een resultaat is op positie 0 is dus nog beter zichtbaar dan op positie 1. Bovendien krijg je eigenlijk een extra positie met een Featured Snippet, omdat je normale zoekresultaat ook nog getoond wordt.

Google heeft als missie om alle informatie ter wereld te organiseren en toegankelijk en bruikbaar te maken. Hoe dan? De zoekmachine wil alleen de meest relevante zoekresultaten laten zien waarbij gebruiksgemak van de gebruiker centraal staat. Gebruiksgemak heeft te maken met efficiënt en effectief informatie kunnen vinden. Nuttige informatie vinden nog voordat je hoeft door te klikken naar een website hoort daar uiteraard bij.

Google had al eerder tools (snippets) als Knowledge Graph (Kenniskaart) ontwikkeld. Die werd in Nederland in 2013 geïmplementeerd. Dat waren ook een soort uitgelichte fragmenten. Ze worden trouwens nog steeds gebruikt. Met deze tools krijg je bijvoorbeeld direct te zien wat het weer is in Amsterdam of hoe laat het is aan de andere kant van de wereld. Toch kreeg je nog niet snel antwoord op een concrete vraag, over wat bijvoorbeeld een priemgetal is.

Featured snippet weer Amsterdam

Google wilde snel antwoorden kunnen geven op meer verschillende soorten vragen. Niet alleen het weer of de tijd moest snel getoond kunnen worden, maar dat moest ook mogelijk zijn voor het antwoord op praktisch elke vraag. Featured Snippets werden toen ontwikkeld. Het is het jongere broertje van Knowledge Graph.

In april 2016 heeft Google Featured Snippets officieel uitgerold in Nederland. Het was dus eigenlijk een logische vervolgstap na eerdere soortgelijke snippets. De zoekmachine had Featured Snippets al eerder doorgevoerd in andere landen zoals de Verenigde Staten en Engeland. De komst van Featured Snippets in Nederland is dan ook niet geheel onverwacht.

Hoewel Featured Snippets voortborduren op eerdere snippets, zijn Featured Snippets wel vernieuwend. De zoekmachine maakt een database aan waarin veel informatie werd opgeslagen voor de eerdere soort snippets van Google. De informatie van het uitgelichte fragment kwam uit die database. Wat nieuw is aan Featured Snippets, is dat het content is van derden.

Het is een nieuw fenomeen in Nederland dat de uitgelichte content afkomstig is van andere websites. Google kan dit zelf mooi bewoorden: de content wordt ‘geëxtraheerd’ uit een webpagina. Hierdoor is de komst van Featured Snippets een mooie SEO kans voor jou om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachine.

Bovendien is het niet zo dat het hoogste zoekresultaat automatisch ook wordt weergegeven als uitgelicht fragment. Vaak is dit een fragment van een van de hoogste vijf resultaten. Ook als je nog niet op de hoogste positie in Google staat, zijn Featured Snippets dus een mooie gelegenheid om meer online aandacht te krijgen.

Google gebruikt namelijk een ander algoritme voor Featured Snippets dan het algoritme waarmee de positie van zoekresultaten wordt bepaald. De intentie van de zoeker staat centraal, een aanpak die ook wel ‘conversational search’ wordt genoemd. Hiervoor heeft Google zelfs het bijzondere kunstmatige intelligentie systeem RankBrain opgezet.

Featured Snippets antwoord vraag

Daarnaast zijn Featured Snippets ook innovatief omdat je je content niet zelf kan markeren als aanbevolen fragment. Dat kon (en kan nog steeds) wel eenvoudig voor de tool Data Highlighter van Google. Deze tool is sinds 2014 in Nederland te gebruiken. Hiermee kun je zelf gestructureerde gegevens zoals data voor evenementen markeren.

Zoals gezegd, is je website met Featured Snippets goed zichtbaar op de resultatenpagina. Dat is een ding dat zeker is. Waar de meningen wel over verschillen, is of ze ook daadwerkelijk zorgen voor meer organisch verkeer op de website. Want als zoekers in Google al antwoord krijgen, zouden ze dan wel reden hebben om door te klikken naar de website? Featured Snippets hebben dan ook veel kritiek gehad.

Toch is het zo dat je meer organische bezoekers krijgt als je je content goed schrijft. Een case study van Search Engine Land heeft aangetoond dat een Featured Snippet voor een geoptimaliseerde pagina resulteerde in maar liefst 516% meer organische bezoekers. Bovendien nam CTR (Click Through Rate, oftewel de doorklik ratio) toe van 2% naar 8%. Best indrukwekkend toch?

Stel je eens voor dat je een woonwinkel hebt en je verkoopt online stof voor gordijnen. Een relevante zoekopdracht van de doelgroep zou kunnen zijn: ‘hoe meet ik gordijnen op’. Een uitgelicht fragment zou hier gelijk antwoord op kunnen geven. Wil je echter bezoekers trekken naar de webshop, dan zou je de gebruiker kunnen verleiden om door te lezen. Dan schrijf je de content met een ‘cliffhanger’. Het zou er bijvoorbeeld als volgt uit kunnen zien:

Hoe meet je gordijnen op?

Gordijnen opmeten is niet moeilijk, maar het moet wel precies gebeuren. Het bestaat uit drie stappen. Ten eerste neem je de breedte op, waarbij je aan beide kanten 20 cm optelt. Vervolgens bepaal je de hoogte door vanaf de rails te meten tot 1 of 5 cm boven de grond. Dit is afhankelijk van het type roede dat je hebt.

In dit voorbeeld wordt de zoeker verleid om door te klikken voor meer informatie. Op de website kan hij vervolgens verder lezen of hij nu tot 1 of 5 cm boven de grond moet meten. Door dus zo te schrijven dat je informatie belooft die precies van toepassing is voor iemands situatie, kun je meer organische bezoekers krijgen met een Featured Snippet.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, zijn dit wel bezoekers die een informatie zoekopdracht hebben uitgevoerd. Ze hebben nog weinig tot geen koopintentie. Wil je toch waarde uit het bezoek halen, zorg dan dat je iets interessants te bieden hebt: bijvoorbeeld een gratis e-book waarvoor bezoekers hun e-mail adres moeten invullen. Daarnaast krijg je natuurlijk ook naamsbekendheid bij zoekers die niet doorklikken, al dan niet bewust of onbewust.

Helaas kun je je pagina niet markeren als aanbevolen fragment. Dat brengt een uitdaging met zich mee. Toch is er ook goed nieuws, want er is een stappenplan waarmee je kans maakt op Featured Snippets. Met een goede aanpak kun je al ver komen. Gebruik hiervoor het volgende stappenplan.

  1. Bepaal relevante vragen

Als een gebruiker een vraagt stelt in Google, dan wordt het speciale algoritme van Google getriggerd. De zoekopdracht begint dan met een vraagwoord. Verplaats je in de doelgroep en probeer je voor te stellen welke (longtail) vragen ze kan hebben. Je zoektocht naar vragen kun je op dezelfde manier aanpakken als een zoekwoordonderzoek.

Daarbij zijn de tools Search Console en Keyword Planner van Google handig. Online kun je ook in Google zelf inspiratie opdoen, want daar worden bij elke zoekopdracht suggesties voorgesteld. De websites van Keywoord Tool en SEMrush (SEMrush is niet gratis) kunnen ook helpen om vragen te formuleren.

  1. Schrijf de content

Misschien vind je deze tweede stap een open deur. Dat mag. Maar wat wel belangrijk om te weten is, is dat je met een gedetailleerd antwoord meer kans maakt op een Featured Snippet. Houd het wel beknopt en maak de zoeker nieuwsgierig. Met deze kennis hebben wij het voorbeeld over gordijnen opmeten hierboven geschreven. Voeg ook een afbeelding toe, want die kan ook terug komen in het uitgelichte fragment. Die kan ervoor zorgen dat het fragment nog meer opvalt op de resultatenpagina. Maak trouwens een pagina aan per vraag die je beantwoordt.

Er is een sterke relevantie tussen de gestelde vraag in Google en de titel en koppen op een pagina. Daarom is het slim om de letterlijke vraag die je bij stap 1 hebt geformuleerd daar te noemen op de pagina. Je kunt er blogs aan wijden of zelfs een kennisbank (je eigen Wikipedia) aanmaken. Het is slim om de kennisbank in te delen in categorieën en subcategorieën. Zorg hierbij voor een goede interne structuur.

  1. Optimaliseer de techniek achter de content

Je wilt natuurlijk dat Google weet waar de pagina over gaat, zodat de zoekmachine kan bepalen of je een Featured Snippet krijgt. Daarvoor kun je gebruik maken van microdata en een goede HTML code. WordPress geeft standaard al een aantal algemene microgegevens mee, maar die kun je handmatig nog meer informatie meegeven. Verder kun je met de tool van W3C snel HTML fouten opsporen.

Je kunt makkelijk nagaan of je wellicht al een Featured Snippet hebt. Dat kun je checken via Search Console. Klik dan op Zoekverkeer à Zoekanalyse. Vervolgens kun je filteren op vraagwoorden. Het is handig om te weten dat er drie typen vraagwoorden zijn:

  • Vragende voornaamwoorden (zoals wie, wat en welke)
  • Vragende bijwoorden (zoals waar, wanneer en hoe)
  • Vragende voornaamwoordelijk bijwoorden (zoals waarmee en waarvan)

Het kan ook zijn dat je wel de potentie hebt om een uitgelicht fragment te krijgen, maar dat je het nog moet afleggen tegen een ander resultaat. Je kunt nagaan of dit het geval is door een zoekterm in te vullen, gevolgd door site: jewebsite.nl.

Nu Featured Snippets in Google nog geen jaar operationeel zijn, werken ze nog niet feilloos. Google heeft nog moeite met sommige vragen. Wanneer we intypen ‘wat is een exact match domain’, dan krijgen we daarvoor nog geen uitgelicht fragment te zien. Daarnaast lijken vragen die ingewikkelder te zijn, ook nog geen Featured Snippet te kunnen vertonen. ‘Wat is het effect van featured snippets in seo’ is bijvoorbeeld een zoekopdracht waar Google nog geen direct antwoord op kan geven.

Daarna zochten we in Google naar ‘wat is een zip code’. We kregen het volgende te zien.

Google Featured Snippets vraag antwoord

Het uitgelichte fragment laat hier tekst zien die niet bepaald antwoord op de vraag geeft. Er wordt juist een probleem beschreven dat je niet veel verder helpt.

Google heeft dus nog werk aan de winkel om de uitgelichte fragmenten te optimaliseren. Niet alleen voor beschrijvende antwoorden, maar ook antwoorden die een verband zoals een oorzaak-gevolg relatie aangeven. De zoekmachine gaat hier ongetwijfeld aan werken, omdat er continu ontwikkelingen zijn om een goede gebruiksvriendelijkheid te bieden.

Een onderzoek van Moz laat inderdaad zien dat Featured Snippets steeds vaker worden getoond. Hierbij zou Google in de toekomst ook producten en diensten kunnen gaan koppelen aan de gestelde vragen. Google is zich ook bewust dat de snippets nog niet optimaal werken, omdat je als zoeker feedback kunt geven.

In de landen waar Featured Snippets eerder verschenen zijn, is de ontwikkeling van snippets al een stap verder. Gebruikers van de zoekmachine krijgen daar ook bijvoorbeeld gerelateerde vragen voorgeschoteld. We verwachten dan ook dat deze functie wordt opgezet in ons land binnen afzienbare tijd.

Toen we zelf gingen zoeken in Google naar ‘weer Amsterdam’ in Google Chrome, viel ons trouwens nog iets op. We kregen zelfs te zien wat het weer op dat moment was in Amsterdam nog voordat we ernaar zochten in de zoekmachine. De term intypen in de navigatiebalk was al genoeg om antwoord te krijgen.

Suggestie Google adresbalk zoeken

De zoekmachine gaat dus steeds verder in het snel kunnen tonen van antwoorden. Met Featured Snippets hoefde je niet door te klikken naar een website, maar blijkbaar hoeven we straks niet eens meer op enter te drukken.

Featured Snippets: een betere plek kun je niet veroveren in Google. Google kan nu snel antwoord geven op allerlei verschillende vragen. Vooral voor longtail zoekopdrachten kun je goed zichtbaar worden in de zoekmachine. Dat is prettig, omdat dat soort zoekopdrachten een groot deel uitmaken van het totale zoekverkeer.

De verwachting is dat de ontwikkeling van de tool steeds verder zal gaan. Hoewel je afhankelijk bent van de zoekmachine om ook echt beloond te worden met een Featured Snippet, kun je beter nu al erop inzetten. Anders zou je straks zomaar de boot kunnen missen. Of liever gezegd, de bezoeker missen. Want dat is namelijk reëel als je website niet goed zichtbaar is in Google.

Hulp nodig?

Wil je deze materie liever overlaten aan een SEO bureau of heb je een duwtje in de goede richting nodig? Dan kun je bij ons aankloppen. Of eigenlijk hoeft dat niet eens, omdat onze deur toch al open staat. Kom gerust eens binnenlopen in ons kantoor of neem contact met ons op. We helpen je graag verder.

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact