Google Guaranteed is weer het bewijs dat Google blijft zich ontwikkelen om voor zowel adverteerders als consumenten een zo’n aantrekkelijk mogelijk platform te blijven. Google lijkt nu zijn zinnen te hebben gezet op Google Mijn Bedrijf. Dat Google Mijn Bedrijf onmisbaar is in elke strategie hebben we al eens besproken in deze blog. Belangrijk is daarbij dat voordelen voor de adverteerder ook voordelen heeft voor de consument. Er moet altijd een wisselwerking zijn tussen deze twee, want het een kan niet zonder het ander. Google heeft afgelopen jaar geëxperimenteerd om te onderzoek wat het effect is op het koopgedrag wanneer bedrijven geverifieerd zijn en erkend door Google. In Noord-Amerika loopt dit experiment al. Lees verder om te weten te komen wat dit voor jou kan betekenen.
Wat is Google Guaranteed?
Google Guaranteed is een erkenning vanuit Google dat je als bedrijf gecertificeerd bent als volwaardig ondernemer en voldoet aan strenge eisen en richtlijnen. De consument is tot 2000,- dollar gedekt m.b.t. diensten die worden afgenomen bij aaneengesloten partner. Maar het is meer dan alleen een badge die toegevoegd wordt aan je profiel. Jouw bedrijf wordt weergegeven in plaats van het zoekwoord. Er is een koppeling gemaakt met Google Local Services en erkent bedrijven met zekerheidsgarantie. Sterker nog, Google biedt klanten de (levenslange) garantie over de kwaliteit, dat betekent concreet dat Google (tot 2000,- dollar) terugbetaald wanneer de consument niet tevreden is over de dienstverlening. Het is dus veel meer dan alleen een ‘badge’. Dat moet ook wel, want er zijn kosten aan verbonden. Daarover later meer.
Wat is Google Screening
Google Screening is een screening die de zakelijke en financiële dienstverlening moet ondergaan om erkenning te krijgen (en dus voorrang) voor Google. Bezoekers weten hierdoor dat de partij met wie ze zaken willen doen, voldoet aan strenge eisen en richtlijnen vanuit Google. Vergelijkbaar met Google Guaranteed maar daarentegen meer gericht op de zakelijke dienstverlening zoals juridisch, vastgoed en financiële sector. In tegenstelling tot Google Guaranteed wordt de persoon zelf hierbij ook gescreend en moet er aan diverse voorwaarden worden voldaan, zoals minimaal een 3.0 beoordeling. Ten slotte staat Google Screened ook niet garant voor de dienstverlening. Het is dus (zoals de benaming zelf aangeeft) enkel een screening.
Wat kost Google Guaranteed het en wat levert het op?
De kosten (zover bekend) zijn 50,- dollar per maand, mits je natuurlijk hebt voldaan aan alle voorwaarden en eisen om dergelijke certificering te bemachtigen. Dat is voor kleine onderneming een (relatief) hoge prijs. Het is nog onduidelijk of dit de CTR zal verhogen en in welke mate, maar dit is wel aannemelijk. Of dit dan terug te verdienen is, zal berekend moeten worden.
Wat zegt Google hierover?
Google statement is dat ze altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om het platform interessanter te maken voor alle partijen. Verder melden ze dat ze momenteel niks te vermelden hebben en dat het dus nog om een experiment gaat. De vraag is dus nog even of het wereldwijd uitgerold gaat worden. Er zijn wel vele andere interessante onderwerpen actueel en die bij kunnen dragen aan je online succes. Lees vooral andere recente artikelen op onze blog.
Wat zegt dit over de toekomst?
Google is duidelijk bezig om de dienstverlening met betrekking tot organische zoekresultaten i.c.m. Google Mijn Bedrijf te verbeteren. Het is aannemelijk dat we de komende tijd kunnen we meer experimenten kunnen verwachten die jouw bedrijf organisch beter kan laten scoren. Zorg dat je tegen die tijd klaar bent met je organisch positie op Google. Uiteraard kunnen onze SEO specialisten daar mee helpen. ;).