Local SEO is een hot item. Dat is niet zo gek ook, omdat we steeds mobieler worden. In dit mobiele tijdperk heeft iedereen wel een smartphone. Waarschijnlijk heeft zelfs je oma er wel een. Daarnaast zijn we altijd en overal te bereiken. Of we nu thuis zijn na een lange dag werken of gezellig winkelen in de stad: stuur ons een appje en je hebt binnen no time antwoord.
Dat betekent ook dat we Google altijd en overal kunnen raadplegen. Stel dat je na die lange dag werken geen zin hebt om te koken en in Google zoekt naar de dichtstbijzijnde pizzeria. Of dat je tijdens het winkelen bedenkt dat je eigenlijk nog naar de juwelier moet, omdat je horloge net stil is gaan staan. Even googelen om een juwelier in de buurt te vinden is dan ook handig.
We doen steeds specifiekere zoekopdrachten waarna we ook zoekresultaten verwachten die relevant zijn in een bepaalde situatie. Google speelt hierop in, waardoor de zoekmachine steeds vaker lokale zoekresultaten toont.
Bovendien zijn mensen die lokaal zoeken actiegericht, omdat ze (snel) een winkel in de buurt nodig hebben. Daardoor hebben zij ook grotere aankoopbereidheid en converteren zij meer. Ondernemers en online marketeers hebben dan ook vaker hun pijlen gericht op local SEO, zoals dat dan mooi heet. Je moet er tenslotte wel in mee gaan als je de boot niet wilt missen.
Als je wilt beginnen met local SEO en je wilt in die boot stappen, dan is het goed om te weten wat eraan vooraf ging. Of misschien zit je al in de spreekwoordelijke bootje en kun je meer leren over hoe het werkt en wat je kunt optimaliseren. Daarom vind je in dit artikel de 5 handvatten om goed aan de slag te gaan met local SEO.
Handvat 1: wat ging er vooraf aan het tonen van lokale zoekresultaten?
In de loop der jaren heeft Google allerlei aanpassingen gedaan in het algoritme. Zo kan Google betere resultaten tonen aan gebruikers van de zoekmachine. Hierbij staat gebruiksgemak altijd centraal. Snel lokale informatie kunnen vinden hoort daarbij. Het kwam dus niet als verrassing dat een aantal updates specifiek gericht waren op lokale zoekresultaten.
De Venice update in 2012 was de eerste grote update voor local SEO. Sindsdien zijn zoekresultaten niet alleen afhankelijk van het land waarin je je bevond, maar ook de straal van je locatie.
Het was dan waarschijnlijk dat een bedrijf met verschillende vestigingen hoger ging ranken met landingspagina’s voor de vestigingen, in plaats van met de homepagina voor een belangrijk algemeen zoekwoord. Dat was best een grote verandering, maar visueel veranderde de resultatenpagina nog niet.
Dat werd anders na de komst van de Pigeon update in 2014. Er kwam meer ruimte op de resultatenpagina voor lokale resultaten. Met deze update kon Google afstanden beter inschatten en nauwkeuriger rankings bepalen. Bedrijven die echt lokaal actief waren, kregen hogere lokale rankings.
Anno 2017 weten we dat signalen van lokale bedrijfsactiviteit (zoals een pagina op Google Mijn Bedrijf) een belangrijke ranking factor is om gevonden te worden in Google. Dat blijkt uit onderzoek van Moz (Search Engine Ranking Factors 2015). Ook blijkt dat links van andere lokale websites van belang zijn (Local SEO Ranking Factors Study 2016).
Handvat 2: waar staan de lokale zoekresultaten in Google?
Lokale zoekresultaten worden getoond voor gebruikers die zoeken naar bedrijven of plaatsen in de buurt van hun locatie. Er zijn drie soorten lokale resultaten.
Allereerst kan er een kaart van Google Maps met resultaten getoond worden boven de reguliere organische zoekresultaten.
In Google Maps zelf staat het bedrijf ook op de kaart. Daarnaast wordt ook informatie van Google Mijn Bedrijf aan de rechterkant van de resultatenpagina weergegeven. Ten slotte maken de organische resultaten zelf ook deel uit van lokale zoekresultaten.
Google haalt de informatie voor deze lokale resultaten uit vier bronnen: jouzelf, de officiële website van je bedrijf, gebruikers van Google en externe bronnen. Maar twee hiervan heb je zelf in de hand, dus het is belangrijk om na te gaan wat bijvoorbeeld mensen zeggen in reviews of uploaden aan foto’s.
Ook is het van belang om externe websites zoals die van social media in de gaten te houden. Goed om te weten is dat Google+ het eigen sociale netwerk is van Google, dus uiteraard laat de zoekmachine activiteit hierop ook meewegen in de resultaten. Onderneem actie als je iets ziet dat een goede ranking in de weg kan staan.
Handvat 3: wanneer toont Google lokale zoekresultaten?
Lokale zoekresultaten worden al vaak weergegeven. Wanneer ze precies te zien zijn, verschilt nog per zoekopdracht. Ze zijn uiteraard wel zichtbaar als er wordt gezocht naar een type bedrijf gevolgd door een plaatsnaam (zoals ‘restaurant Eindhoven’).
Mensen die generieke zoektermen gebruiken als ‘kapper’, ‘boekhouder’ of ‘supermarkt’ intypen, zijn duidelijk ook op zoek naar een bedrijf in de buurt. Dat heeft Google ook door. Met Google’s Venice en Pigeon update en het kunstmatige intelligentie systeem Google Rankbrain heeft de zoekmachine namelijk een grote stap gezet naar het begrijpen van zoekintenties van zoekers. Daarom toont Google voor zulke algemene zoektermen ook lokale zoekresultaten.
Ook wanneer mensen zoeken naar iets dat minder alledaags is (zoals ‘duivensport winkel’), dan weet Google ook dat het gaat om een zoekopdracht waarbij iemand op zoek is naar een winkel in de buurt. Verder laat Google ook natuurlijk lokale informatie zien als je specifiek naar een bedrijf op zoek bent en een zoekterm met de naam daarvan intypt.
Sommige zoektermen zijn nog te generiek voor Google om er een lokaal zoekresultaat voor weer te geven. Dit gaat ongetwijfeld veranderen in de toekomst, omdat de zoekmachine continu werkt aan het algoritme om aan gebruikers de meest relevante resultaten te tonen.
Voor nu werkt het in ieder geval goed om er specifieke landingspagina’s voor aan te maken. Die kunnen dan ingericht zijn voor een bepaald zoekwoord met aanduiding van een locatie.
Handvat 4: Hoe bepaalt Google de ranking van lokale resultaten?
Het algoritme van Google bepaalt op basis van drie factoren wat de beste lokale resultaten zijn. Die factoren zijn relevantie, afstand en prominentie.
Relevantie is hiervan misschien wel de belangrijkste factor, omdat de zoekmachine dit doorgaans hoog in het vaandel heeft staan. Een resultaat is relevant als het overeenkomsten vertoont met wat iemand zoekt. Zelf kun je volledige, recente en gedetailleerde informatie van je bedrijf geven om ervoor te zorgen dat Google je resultaat eerder als relevant kan beschouwen.
Daarnaast doet afstand er natuurlijk ook toe voor lokale zoekresultaten. Het algoritme berekent wat de afstand is tussen een bedrijf en de locatie van de gebruiker. Als die locatie niet bekend is, dan gaat Google uit van informatie die de zoekmachine van de gebruiker heeft (het IP adres is bijvoorbeeld een indicatie van de locatie).
Verder speelt prominentie ook een rol. Met andere woorden, hoe bekend is een bedrijf? Google’s uitgangspunt is om prominente bedrijven in de ‘offline wereld’ ook online een prominente plek te geven in de zoekresultaten.
Zo krijgen bekende gebouwen, hotels of winkels eerder een goede ranking in lokale resultaten dan kleinere, onbekende organisaties. Ook zijn online elementen zoals links en reviews relevant om prominentie te bepalen.
Deze onderdelen worden gecombineerd om de beste lokale resultaten weer te geven. Afstand is niet altijd van doorslaggevend belang in de ranking van lokale resultaten. Het kan dus zo zijn dat een bedrijf hoger scoort vanwege zijn hoge relevantie voor de gebruiker, hoewel het wel verder gelegen is dan een ander (minder relevant) bedrijf.
Handvat 5: hoe ben je beter zichtbaar in lokale resultaten?
Er zijn veel tips die je kunnen helpen om beter te ranken voor lokale zoekopdrachten. Hieronder geven we de 4 absolute must-do’s die je moet uitvoeren als je lokaal beter vindbaar wilt worden. Dan heb je in ieder geval een goede start om later nog meer te gaan optimaliseren voor local SEO.
1 Maak je fysieke adres zichtbaar
Als je wilt dat lokale zoekers jouw bedrijf kunnen vinden, dan is het natuurlijk belangrijk dat ze weten waar je bent. Het is dan ook logisch om je NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) op je website te vermelden. Misschien klinkt dit als een open deur, maar je zult je verbazen over hoeveel bedrijven dit eigenlijk nog niet doen. Let er maar eens op.
Het adres moet het liefst zo lokaal mogelijk zijn. Met andere woorden, het adres moet zo dicht mogelijk bij de plek zijn waarvoor je zichtbaar wilt zijn in de lokale resultaten. Als je bijvoorbeeld een drukkerij hebt in Den Haag, dan is het zo goed als onmogelijk om in de resultaten voor Zwolle opgenomen te worden.
Natuurlijk verschilt dat ook per branche. Als je specialistisch werk doet en je hebt weinig concurrenten, dan kun je misschien wel verschijnen in lokale zoekresultaten van een andere plaats. Een zoekopdracht in Google met de zoekterm ‘modeltrein winkel Eindhoven’ geeft bijvoorbeeld ook winkels weer uit Waalwijk en ’s-Hertogenbosch. Dan is de regio die relevant is gewoon wat groter. Het is maar net wat jij en Google als ‘lokaal’ beschouwen.
Daarnaast is het ook raadzaam om je locatie letterlijk op de kaart te zetten. Voeg een kaart toe van Google Maps op je website (in ieder geval op de contactpagina). Zo kunnen bezoekers gelijk zien waar je bedrijf zich bevindt op de kaart. Een nieuwe kaart maken kun je eenvoudig doen via Google My Maps.
Zie bijvoorbeeld hoe Ompro dat gebruik op de contactpagina.
Zorg dat niet alleen mensen het herkennen als contactgegevens, maar Google ook. Daarvoor kun je de informatie een speciaal label meegeven, ook wel markups genoemd. Deze markups meegeven kun je ook wel tegenkomen als term ‘Microdata’.
Het idee is dat je content zo kunt structureren en het begrijpelijk maakt voor Google. Op die manier kan de content ook al weergegeven worden in je zoekresultaat, zodat je resultaat meer opvalt dan die van andere websites. Zo kun je dan weer meer bezoekers naar je website trekken.
Bovendien helpt het noemen van je NAW-gegevens ook om betrouwbaarder over te komen. Zeg nou zelf: je hebt niet veel vertrouwen in een bedrijf die zich professioneel probeert voor te doen op een website, maar waarvan de contactgegevens onmogelijk te vinden zijn.
2 Maak een bedrijfspagina aan voor Google Mijn Bedrijf (of check of het actueel is)
De volgende stap is een officiële pagina aanmaken en onderhouden voor Google Mijn Bedrijf. Deze dienst van Google kun je ook tegenkomen als Google Plus of Google My Business. Je kunt handmatig 10 bedrijven instellen per locatie.
Bekijk hier de Google Mijn bedrijf vermelding van Ompro.
Daarna kun je meer bedrijven toevoegen op een snellere manier, namelijk door een CSV bestand up to loaden of een API te gebruiken. Het is raadzaam om een plaatsnaam in de titel van de Google My Business pagina te zetten, want dat is ook weer een signaal voor Google vanaf welke locatie je opereert.
De bedrijfsvermelding in Google Mijn Bedrijf is gratis. Het is een mogelijkheid om zoekers in Google een zo volledig mogelijk beeld van je bedrijf te kunnen geven. Geef gedetailleerde informatie zoals openingstijden, telefoonnummer en een routebeschrijving door. Voor SEO geldt dat hoe rijker de content is, hoe beter je kunt ranken.
Voor local SEO is dit net zo. Je kunt je bedrijf dus nog beter profileren en laten scoren door afbeeldingen, branches, reviews en nieuws te vermelden. Let er natuurlijk wel op dat deze informatie overeenkomt met wat je op je eigen website hebt gezet, om conflicten te voorkomen. Daarna verifieer je dat dat inderdaad jouw bedrijf is. Dan krijg je een brief of belletje van Google.
De informatie die je doorgeeft, kan al op de pagina met zoekresultaten worden weergegeven. Op deze manier kunnen zoekers snel informatie vinden, dus het is erg gebruiksvriendelijk om dit soort informatie door te geven aan Google Mijn Bedrijf.
Zoals je misschien weet, is Google fan van gebruiksvriendelijke initiatieven (lees ook het blog over SEO en gebruiksvriendelijkheid). Als Google ergens fan van is en jij past dat toe, dan word je daarvoor beloond en krijg je wellicht een prominente plek in de lokale zoekresultaten. Ook dat draagt bij aan de betrouwbaarheid.
Als je het maximale uit Google Mijn Bedrijf wilt halen, dan kun je de bedrijfspagina koppelen aan de website. Dit doe je door de bedrijfspagina als publisher te vermelden in de broncode van de website. Hiervoor gebruik je de URL met de eigenschap rel = publisher.
3 Schrijf lokale content
Daarnaast is het logischerwijs ook belangrijk om op de webpagina’s lokale informatie te geven. Gebruik lokale zoektermen met plaatsnaam en zet die ook op plekken waar je normaal ook zoektermen plaatst (zoals in de titel van de pagina, H1, URL, etc.).
Geef ook informatie waar mensen in de buurt behoefte aan hebben. Vermeld bijvoorbeeld waar mensen hun auto kunnen parkeren, wat de openingstijden zijn, welke promoties er zijn in de vestiging en wat er op de agenda staat. Deze informatie is voor elke vestiging anders. Als je dus meerdere vestigingen hebt en je vindt het lastig om voor elke vestigingspagina unieke content te schrijven, dan kun je steeds dit soort informatie geven om toch unieke teksten te genereren.
4 Verzamel lokale backlinks
Ten slotte kun je ook lokale backlinks gaan verzamelen van bijvoorbeeld bedrijvengidsen en directories. Dat zijn links van lokale ondernemingen, van bijvoorbeeld de gemeente, de ondernemersvereniging of een sportvereniging. Voor local SEO is het waardevol om die te verzamelen, omdat je voor Google je locatie zo nog eens benadrukt en je relevantie kan verhogen.
Ga aan de slag met local SEO
Zorgen dat je website goed rankt in lokale zoekresultaten is populair. Terecht, want dat is de koers die Google gaat varen. Lokale zoekresultaten zijn de toekomst. Als je hoog wilt scoren in lokale zoekresultaten, dan gaat het er uiteindelijk om dat Google je bedrijf kan begrijpen. Deze local SEO uitbesteden is een goed idee, dan wordt dit werk gedaan door echte specialisten op het gebied van SEO.
Geef zoveel mogelijk informatie, zodat Google ook zoveel mogelijk van je bedrijf weet. Dan kan er des te meer informatie al weergegeven worden in het zoekresultaat. Maar belangrijker nog, dan kan Google ook makkelijker bepalen of je resultaat relevant is voor een zoekopdracht.
Nu je deze handvatten hebt, kun je aan de slag om local SEO richting te geven. Want helaas kun je geen betere positie aanvragen of kopen bij Google. Wie weet kun je in de toekomst ook gaan adverteren voor lokale zoekresultaten, net zoals SEA nu al bestaat voor reguliere zoekresultaten. Wel biedt het ‘positiesysteem’ iedereen gelijke kansen, aldus Google. Dat dan weer wel.
Heb je vragen, opmerkingen of misschien al mooie resultaten geboekt met local SEO? Deel ze hieronder, we zien ze tegemoet!