arrow_drop_up arrow_drop_down
24 november 2014 
in SEO

7 Linkbuilding tactieken die té riskant zijn in 2015 [infographic]

Ik hoop NIET dat jij één van deze linkbuilding tactieken gebruikt? Doe je dit wel, dan loop je een gigantisch risico!

Je posities in Google lopen gevaar én je loopt het risico op reputatie schade.

Laten we eerlijk zijn. In 90% van de gevallen is linkbuilding sowieso al een riskante bezigheid.

Dat is nou precies wat Google niet wil! Ook benieuwd welke tactieken het riskantst zijn?

De term zegt het al “links bouwen”. En vaak uit zich dat in het geforceerd backlinks creëren.

In navolging op de infographics, hoe bouw je je domein autoriteit op? én content marketing trends voor 2015.

Volgt nu dit artikel. Ehhh, waar waren we ook alweer gebleven… O ja, riskante linkbuilding.

Laten we gelijk beginnen bij de eerste tactiek.

Je kunt ook direct naar de infographic gaan.

Betaalde links (betalen voor backlinks)

Betaalde backlinks zijn links waarvoor geld betaald is maar dat zal je vast niet verbazen 😉 Deze techniek wordt nog steeds grootschalig toegepast.

Hoe werkt dit principe?

Website A wil een backlink kopen op website B die verwijst naar website A. Dit kan van alles zijn, een tekst link, banner, sitewide link etc.

B plaatst de link naar A op zijn website en ontvangt hier een vergoeding voor, vaak is dat geld.

betaalde links

Je zou zeggen, niets mis mee. Voor wat, hoort wat! Maar….

Google is fel tegen het kopen en verkopen van dofollow (volgbaar voor Google) links met als doel om hoger in Google te komen. Als  er dan betaald wordt voor een link moet deze nofollow (niet volgbaar) zijn.

In deze video legt Matt Cutts exact uit wat volgens Google betaalde links zijn.

Ze hebben zelfs een formulier in de Google Webmaster Tools waarbij je betaalde links kunt melden.

Waarom is dit dan zo risicovol voor mijn website?

Google wil dus niet hebben dat er wordt betaald voor backlinks die dofollow zijn.

Het volgende gebeurt als Google opmerkt dat er sprake is van betaalde links:

If you receive a warning for selling links that pass PageRank in Google’s Webmaster Tools, you’ll see a notification message to look for “possibly artificial or unnatural links on your site pointing to other sites that could be intended to manipulate PageRank.” That’s an indication that your site has lost trust in Google’s index.

Je website loopt reputatieschade op in Google waardoor je rankings wegzakken. Top 10 posities zakken verder weg en je bezoekersaantallen dalen. Google wordt steeds beter in het herkennen van betaalde links. Dus je bent gewaarschuwd 😉

Article directories

Vroeger een goede manier om backlinks te krijgen die ook werkte. Je schreef een artikel over een onderwerp, plaatste die op een article directory website.

Om het geheel af te maken voegde je een paar backlinks toe, eitje toch?

Article directory backlinks

Article directories hadden over het algemeen een goede website reputatie en daardoor waren de backlinks ook redelijk waardevol.

Tegenwoordig zijn backlinks van article directories waardeloos! Sterker nog, ze schaden eerder je website dan dat ze goed doen.

Waarom dan? Zoals bij alles dat op een bepaald moment “goed werkt” wordt ook hiervan misbruik gemaakt. Spammen, spammen en nog eens spammen…

Gekopieerde content, slechte kwaliteit, korte artikelen etc. etc.

Deze sites hebben hierdoor met name de afgelopen jaren enorme reputatie schade opgelopen.

Maar waarom schadelijk dan? 

Het zijn géén waardevolle backlinks! Vaak zijn ze ook niet relevant én ze bevatten veel gekopieerde content. Google ziet ze als uitschot. Als ze dus naar jouw website verwijzen dan loop je risico op reputatie schade.

Web directories

We hebben het hierover de bekende “directories”. Verreweg de bekendste en waardevolste is DMOZ.org en je hebt ook nog de Yahoo directory.

Maar er bestaan ook Nederlandse varianten (dochter pagina’s) zoals Startpagina.nl of Startkabel.nl. Je kent ze vast wel…startpagina directory

Vroeger, de enige manier om te zoeken op het internet en waardevol. Tegenwoordig, een museum.

De afgelopen 5-7 jaar is de factor “content” steeds belangrijker geworden om bovenaan in Google te komen.

Directories hebben nauwelijks content en bestaan vrijwel alleen uit links. Dit is ook tevens de reden dat links van directories niet veel waard meer zijn.

Hoe link kunnen backlinks van directories zijn?

Behoorlijk link, zeker als je de slechtste gebruikt. In Nederland zijn er nog twee directories (die ik al eerder noemde) die nog de moeite waard zijn om je website aan te melden. Zorg dan wel dat je je site aanmeldt bij een relevante pagina.

Aanmelden bij andere lage kwaliteit directories kun je beter vermijden.

Forum profiel links

Je maakt een profiel aan op een forum en zet daar je backlink in en klaar is kees. Niet actief deelnemen op het forum, nee niks.

Maar…., wel weer een backlinkje erbij.

Vroeger werkte het inderdaad zo,  maar Google is nu prima in staat om te zien dat dit zeer matige backlinks zijn.

Forum links zijn niet verkeerd, mits je ze op juiste manier gebruikt. Als je actief deelneemt op een forum dan is er uiteraard niets mis met een profile link.

Maak je tientallen profielen aan op diverse fora en sites dan ben je verkeerd bezig.

Google merkt dan wel degelijk op dat er een groot aantal “waardeloze” backlinks verwijzen naar je website en dit kan je website schaden.

Hou je het bij 3-4 fora waar je echt participeert dan is het uiteraard geen probleem.

Link Wheels

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies wist wat een link wheel is dus heb ik het even opgezocht 😉

En wat blijkt, ik wist wat het was maar alleen niet dat het zo werd genoemd.

Link wheel

Link wheels zijn pagina’s die zijn aangemaakt op zogenaamde web 2.0 sites (Squidoo, Blogger, Hubpages Tumbler etc.) en die verbonden zijn met elkaar.

De pagina’s zijn allemaal geoptimaliseerd voor het belangrijkste zoekwoord en linken naar één hoofddomein.

Zeer schadelijk als je het mij vraagt. Hetzelfde principe als article directories omdat er vaak sprake was van lage kwaliteit content, gekopieerde content en korte artikelen.

Gehuurde backlink (footer of sidebar)

Ruimte huren op een website. Voor een maand of voor een jaar… Het maakt niet uit, huren is huren. Hiervoor geldt hetzelfde als voor het kopen van links. Geld in ruil voor een link terug. Zie hierboven “betaalde links”.

Blog netwerk

Een netwerk van een aantal blogs die collectief met elkaar gelinkt zijn.

Blogs van diverse eigenaren, maar het kunnen ook blogs zijn van dezelfde eigenaar.

Hierbij is relevantie heel belangrijk. Zijn de blogs die met elkaar gelinkt zijn relevant voor elkaar? De onderwerpen moeten overeenkomen of er moet een overlap zijn.

Zo niet, dan kan het schadelijk zijn voor je website. Krijg je een link van een blog netwerk die gelinkt is met niet relevante blogs, dan kan het tricky zijn.

Daarnaast heb je ook niet altijd inzicht in de kwaliteit van die individuele blogs.

Link building survey van Moz

De 7 riskante linkbuilding tactieken die hierboven besproken zijn komen uit de infographic van Moz.

Zij voeren jaarlijks een onderzoek uit over linkbuilding en verwerken de resultaten in een infographic. Die vind je hieronder.

*Wat is volgens jou de meest risicovolle linkbuilding tactiek? Laat dat hieronder weten!*

linkbuilding onderzoek infographic

Kees

Door

Kees

op 5 November 2014

Wat een onzin is dit. Als dit allemaal niet zou kunnen, dan zouden links vrijwel niet eens meer bestaan. Al deze link soorten werken nog prima, blijkbaar hebben jullie geen enkele praktijkervaring toont wel weer aan en kopiëren jullie alles letterlijk van Moz.

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 5 November 2014

He Kees, leuk dat je reageert. Dit artikel insinueert ook niet dat de tactieken niet meer werken, integendeel. Sommige werken nog steeds mits je ze op de juiste manier gebruikt, maar dat staat ook beschreven in het artikel. We wijzen er vooral op dat deze technieken risicovol kunnen zijn, zeker als je ze op de verkeerde manier gebruikt. Als je een website wilt opzetten met een lange termijn visie dan zal je toch echt het merendeel van deze technieken moeten vermijden. Maar dat is mijn visie ;-) Ik ben overigens wel benieuwd welke techniek volgens jou het beste werkt?

Nicky

Door

Nicky

op 9 December 2014

Interessant artikel! Met veel standpunten ben ik het met je eens. Voor de beste linkbuilding (of linkearning) technieken kun je inderdaad het beste de moz.com/blog raadplegen. Echter ben ik het niet helemaal eens met het puntje over Linkwheeling. Zoals jij het omschrijft neigt het erg naar Blackhat SEO. Het is inderdaad riskant (als je niet weet wat je doet, en zoals jij aangeeft; gebruik maakt van enigszins dezelfde content) maar kan zeer waardevol werken. Als je als SEO specialist je wat dieper verdiept in deze materie, kom je er vanzelf achter wat wel en wat niet werkt... Google is nog steeds een machine, en ja deze wordt inderdaad steeds slimmer (sneller dan menigeen denkt). Maar helemaal menselijk zal Google nooit kunnen worden.

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 9 December 2014

Bedankt Nicky! Moz.com is absoluut een goede bron om te raadplegen. En op zich is er niets mis met Web 2.0 sites, alleen hebben ze hun beste tijd gehad. Met name de laatste 2-3 jaren hebben sites zoals Squidoo en Hubpages veel terrein verloren in Google. Dat is uiteraard niet voor niets ;-) Link wheels neigen in mijn ogen naar Black hat SEO. De "link waarde" is praktisch verwaarloosbaar en het risico voor je eigen website is groot. Waarom zou je het risico dan nemen?

Nicky

Door

Nicky

op 9 December 2014

He Mark, Je hebt gelijk m.b.t. de verwaarloosbare linkjes van websites met een lage autoriteit. Maar wat nou als je websites in bezit hebt met een hoge Domain en Page Authority? Dan kan het zeer lucratief werken en de risico's kun je verkleinen door een aantal "trucjes" (ik noem het liever logische aanpassingen). Bovendien geloof ik niet dat Google een linkwheel (die in de basis goed opgezet is) die > 6 websites bevat kan detecteren d.m.v. de connecties.

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 9 December 2014

Zoals je het nu beschrijft is het meer een netwerk van websites die naar elkaar linken, daar is niets mis mee. Naast een hoge DA en PA is de relevantie van de links ook belangrijk. In het stukje over link wheels gaat het om een andere insteek. Stel: Je wilt beter gaan scoren met een pagina voor een bepaalde zoekterm. Je maakt op een aantal content 2.0 websites een pagina aan waar die zoekterm centraal staat. Tot slot plaats je een backlink vanaf die geoptimaliseerde content 2.0 pagina's naar de pagina die je hoger wilt laten scoren. Dat is het link wheel principe wat bedoelt wordt.

Will

Door

Will

op 7 February 2015

Ik lees hier dat artikel directory's schadelijk kunnen zijn voor een website maar hier ben ik het totaal mee oneens. Ik weet genoeg internet marketing bedrijven die erg goed zijn in linkbuilding en hier gebruik van maken. Ook staat er dat het bijna geen zin meer heeft terwijl deze bedrijven waar ik over praat toch echt websites op pagina 1 kunnen krijgen op competitieve zoek query's.

Erik Philippus

Door

Erik Philippus

op 15 July 2015

Ik onderschrijf bij Google ranking primair gaat om hoogwaardige content, en dat allen relevante links worden beloond. Maar dat je door dubieuze backlinking je positie zou verspelen, daar plaats ik toch wel vraagtekens bij. Want dan zouden mijn concurrenten een black-hat linking strategie op mijn website kunnen loslaten, waardoor ik volledig buiten mijn schuld zou zakken in de index?

Mark van Tuel

Door

Mark van Tuel

op 20 July 2015

Hoi Erik, Dank voor je reactie! In theorie is dat mogelijk in de praktijk werkt het anders. Om dit te voorkomen is de disavow tool ontwikkeld door Google. Hiermee kun je "dubieze" links die verwijzen naar je website uitsluiten. Google neemt die backlinks dan niet meer mee in de beoordeling van je website.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?