De waarde van backlinks is belangrijk voor de positie van je website in de zoekmachine. Hier kun je ontdekken waar je rekening mee moet houden met het bepalen van de waarde van inkomende links.
Er zijn allerlei manieren om externe links te verkrijgen, maar de zoekmachine kijkt niet zozeer naar de kwantiteit als wel naar de kwaliteit van de verkregen inkomende links naar je site. Niet iedere link naar je site is evenveel waard.
Hoe bepaal je de waarde?
Bij het bepalen van de waarde van links die naar je site verwijzen kun je met een groot aantal aspecten rekening houden. In de eerste plaats is de leeftijd en autoriteit van de website die een link naar je site heeft opgenomen belangrijk. Google kijkt namelijk naar de leeftijd, maar ook naar de autoriteit van een website.
De omvang van de website speelt ook een rol bij het bepalen van de waarde net als het aantal bezoekers, die er komen en de backlinks die de site zelf van andere websites heeft gekregen.
Verder speelt social media tegenwoordig ook een belangrijke rol voor het verkrijgen van links naar de site. De activiteiten van de websites die naar je linken is daarbij eveneens van invloed.
Natuurlijke backlinks
Je kunt zelf links aanvragen op websites waar door de zoekmachines waarde aan wordt toegekend, maar er bestaat ook een mogelijkheid om de aandacht te richten op het creëren van natuurlijke links.
Daar wordt door Google momenteel namelijk nog meer waarde aan gehecht. Dat komt doordat de zoekmachine kijkt naar wat de website voor bezoekers te betekenen heeft.
Als blijkt dat de inhoud van de website wordt gedeeld doordat anderen via een link naar je website verwijzen, dan gaat Google ervan uit dat de site interessante informatie te bieden heeft voor de bezoekers.
Je kunt zelf aan de hand van bovenstaande informatie de waarde van backlinks bepalen en de aandacht richten op linkbuilding, zodat een hogere positie in Google bereikt kan worden en er meer bezoekers naar de website komen.