Je hebt vast wel eens gehoord van de term “domein autoriteit” of “domain authority” (afgekort: DA). Ieder bedrijf wil graag gezien worden als een autoriteit in hun markt.
Wanneer je autoritair bent in jouw vakgebied dan ben je mogelijk een van de grotere spelers. Hetzelfde wil je uiteraard bereiken met je website. Het zou toch prachtig zijn als de autoriteit van je bedrijf gelijk of hoger is als de autoriteit van je website.
Domein autoriteit is een zeer belangrijke factor voor het vak zoekmachine optimalisatie. De autoriteit van je domein zegt eigenlijk hoe goed je website scoort in Google ten opzichte van je concurrenten.
Dus op welke vlakken heeft jouw website een betere reputatie dan de andere websites in de zoekresultaten. Hoe beter de domain authority des te hoger scoor je in de zoekmachines.
Het is dus geen op zichzelf staande eenheid maar een die vergeleken wordt met anderen. De berekening vindt plaats op basis van tientallen factoren.
Hoe wordt de autoriteit van een website bepaald?
Zoals al eerder vermeld wordt de autoriteit van je website bepaald op basis van diverse factoren. De belangrijkste factoren zijn het aantal backlinks en de reputatie, relevantie en opbouw van die backlinks. Dus het gaat om zogenaamde “dofollow” links die verwijzen naar jouw website en er wordt tevens gekeken naar:
- Wat is de reputatie van de backlink?
- Hoe relevant is de backlink? (bloggen jullie over hetzelfde of overlapt het)
- Diversiteit van de domeinen
- Natuurlijke opbouw (verspreid over de tijd)
- Naar welke pagina’s wordt gelinkt?
Vroeger (eind ’90, begin ’00) kon je eenvoudig je autoriteit opkrikken door het zoeken naar zogenaamd “high Pagerank sites” ofwel websites met een hoge Pagerank (afgekort: PR).
Als het lukte om een backlink te krijgen van een Pagerank 8 website dan was de kans groot dat jouw Pagerank steeg naar 6 of 7. Bij de introductie van Pagerank werd er nog niet gekeken naar de relevantie van backlinks, enkele jaren daarna wel.
Diversiteit
Tegenwoordig is het vele malen lastiger om de domein autoriteit te verhogen. Waar vroeger nog enkele hoge PR backlinks nodig waren, is de diversiteit van het backlink profiel nu heer en meester.
Wanneer je het aantal backlinks checkt met de Open Site Explorer dan zie je bijvoorbeeld staan “942 links van 89 domeinen”. Hoe diverser het domein aanbod des te beter is het voor de DA.
“Tegenwoordig is het vele malen lastiger om de domein autoriteit te verhogen.”
Veel links in korte tijd
Daarnaast is ook de spreiding van het backlink profiel belangrijk. Het is dus niet verstandig om in enkele dagen honderden of duizenden backlinks te realiseren van lage kwaliteit sites.
Google ziet dit als link spamming en is tegenwoordig uitstekend in staat om link spammers op te sporen op basis van historische data.
Naar welke pagina’s wordt gelinkt?
Soms willen webmasters scoren op drie of vier belangrijke zoekwoorden. Men plaatst vervolgens een waardevolle pagina geoptimaliseerd voor één van die betreffende zoekwoorden.
Om de pagina verder te laten stijgen voor dat zoekwoord worden er ook nog een aantal backlinks naartoe geplaatst.
Google merkt dat de website weliswaar 942 links heeft maar dat deze allemaal gericht zijn naar die drie of vier geoptimaliseerde pagina’s en niet naar de andere pagina’s op de website. Dat merken de zoekmachines natuurlijk ook op en wordt dan tevens gebruikt als signaal om de DA te bepalen.
Natuurlijk backlink profiel
Een natuurlijk opgebouwd backlink profiel is dus cruciaal voor een goede DA. In principe stopt dit proces nooit, wel kun je de focus verleggen. Zelf houd ik me nauwelijks bezig met link building omdat ik het niet leuk vind, het veel tijd kost en frustrerend kan zijn.
Benieuwd hoe linkbuilding in ieder geval niet moet?
Lees dan dit artikel over de 7 riskantste linkbuilding tactieken in 2015.
Wat ik wel doe is de focus leggen op het creëren van super waardevolle content met als doel de bezoeker zo goed mogelijk te helpen.
Ik ben ervan overtuigd dat de backlinks dan vanzelf komen. “Focus je liever op killer content, de backlinks komen dan vanzelf“.
Hulp nodig bij het creëren van content? Dit zijn de effectiefste content marketing trends voor 2015.
Hoe kun je jouw DA meten?
Wij meten de domein autoriteit altijd met de Moz toolbar, uiteraard zijn er ook andere alternatieven. De toolbar is eenvoudig te installeren voor Google Chrome en Firefox. Na het installeren is de toolbar actief en klaar voor gebruik.
Je kunt nu de DA zien van zowel je eigen website als die van je concurrenten. De DA wordt zichtbaar op de website zelf maar ook in de zoekresultaten onder ieder zoekresultaat. Hieronder de DA van Ompro.nl met de Moz toolbar (rood omcirkeld).
Het is tevens mogelijk om de zogenaamde page authority (PA) te meten, dit heeft betrekking op de autoriteit van een specifieke pagina.
De domain authority wordt weergegeven op een schaal van 1-100, waarbij 1 het laagste is en 100 het hoogste. Slechts enkele honderden websites hebben een DA van 100, dit is ongekend hoog.
De 1-100 is verdeeld op basis van logaritmische schaal. Dat houdt in dat het lastiger is om van een DA van 40 naar 50 te gaan dan van 10 naar 20. Hoe hoger de DA wordt des te lastiger.
Zo bouw je domein autoriteit op! (infographic)
Het opbouwen van domein autoriteit is dus uiterst belangrijk om hoger in Google te komen. Het is tevens een van de lastigste en meest tijdrovende onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Een hogere DA kan ervoor zorgen dat je meer gerichte bezoekers trekt en meer omzet krijgt.
Om je een stap in de goede richting te helpen hebben we hieronder een handige infographic geplaatst.
De infographic hieronder is afkomstig van Rohit Palit en gaat over: How to increase the domain authority of your site.
*Lezersvraag: Hoe belangrijk vind jij domein autoriteit? Laat je reactie achter hieronder*
*Lezersvraag: Hoe belangrijk vind jij domein autoriteit? Laat je reactie achter hieronder*
Soerin van der Aa
op 10 Oct 2014Mark van Tuel
op 10 Oct 2014Soerin van der Aa
op 13 Oct 2014Taobao
op 03 Sep 2015Rick van de Graaf
op 07 Oct 2015