Google verwijdert auteursfoto uit de zoekresultaten, en nu?
in SEO

Google verwijdert auteursfoto uit de zoekresultaten, en nu?

Vorige week, 25 juni 2014 kondigde John Mueller via Google+ (hoofd van Google Trends) aan dat de Google Auteursfoto zal verdwijnen uit de zoekresultaten van Google.

De Google auteursfoto is onderdeel van het Google Authorship programma en daarmee kunnen Google Plus gebruikers hun profiel koppelen aan een artikel waar ze auteur van zijn. De auteursfoto (profielfoto van G+) werd vervolgens vertoond in de zoekresultaten, tot vorige week dus.

De auteursfoto gaf een mooie mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van concurrenten in de zoekresultaten tussen de resultaten zonder foto.

Waarom verdwijnen auteursfoto’s uit de zoekresultaten?

De belangrijkste reden die Google aandraagt is dat ze bezig zijn met het visueel opschonen van de zoekresultaten en om een betere mobiele ervaring te creëren. Foto’s in de zoekresultaten zouden met name op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets (te) veel ruimte in beslag nemen.

John Mueller Google verwijdert auteursfoto

John Mueller geeft ook aan dat de uitgevoerde experimenten aantonen, dat het klik gedrag van de vereenvoudigde snippet nagenoeg hetzelfde zijn als ervoor.

Wat verandert er in de zoekresultaten?

Google verwijdert twee belangrijke onderdelen uit de zoekresultaten, de auteursfoto zoals al eerder genoemd en de circle count (kringen indicator). De circle count gaf aan in hoeveel kringen de auteur was opgenomen. Hieronder een afbeelding hoe de snippet eruit zag met foto.

rich snippet met auteursfoto

En zo ziet het vereenvoudigde zoekresultaat zonder auteursfoto eruit…

zoekresultaat zonder auteursfoto

Veel webmasters zijn enigszins teleurgesteld omdat ze blij waren met de auteursfoto’s. Het maakte de zoekresultaten visueler en men had de overtuiging dat de foto’s zorgde voor een hogere click-through ratio ook al is dit nooit bewezen. Voor vele zoekopdrachten bevatte ieder zoekresultaat op den duur een auteursfoto dus je kunt je afvragen wat dan de toegevoegde waarde van auteursfoto’s nog is….

Persoonlijk denk ik dat de onderliggende gedachte om auteursfoto’s uit de zoekresultaten te verwijderen te maken heeft met de Google Adwords advertenties boven de zoekresultaten en wellicht ook ernaast. Adwords advertenties zijn nagenoeg identiek aan de gratis zoekresultaten maar doordat er foto’s naast de gratis resultaten stonden, leidde dit wellicht de aandacht af van de advertenties. (uiteraard is dit een kwestie van gissen)

Hoe weet ik of dit invloed heeft op mijn authorship CTR?

Als je al gebruik maakt van het Google auteurschap programma dan kun je de click-through ratio’s analyseren via de Google webmaster tools. Klik vervolgens op in de linkse sidebar op “Labs” –> “Auteursstatistieken”. Je ziet nu hoe vaak jouw auteursinformatie is verschenen in de zoekresultaten, hoe vaak deze vertoond is, hoe vaak erop geklikt is en wat de gemiddelde positie was.

authorship ctr statistieken

In het bovenstaande voorbeeld (van Ompro.nl) zie je dat de snippet ruim 170.000 keer is vertoond in die periode en dat er 5665 keer is geklikt. Omgerekend is dit een auteur click-through ratio van 5665/171.802*100= 3,30%.

Wil je nu weten wat de aanpassingen van het Google auteurschap voor invloed hebben op jouw website? Bereken dan de CTR (op dezelfde manier als hierboven) voor en na de verandering door het aanpassen van de data in het webmaster tools programma.

Houdt er wel rekening mee dat het verschil tussen een top 10 en top 5 positie in Google grote invloed heeft op de CTR.

De toekomst van het Google Auteurschap

Ondanks dat de Google auteursfoto’s niet meer worden weergegeven in de zoekresultaten zal het Google Auteurschap belangrijk blijven op verschillende vlakken. Zo wordt nog steeds de auteursnaam vertoond in de snippet wat zal bijdragen aan je Author Rank als auteur. Daarnaast zal Google constant door ontwikkelen aan een systeem om content van top auteurs hoger te laten scoren in Google en te belonen met andere privileges.

De toekomst van Google Plus is enigszins onzeker gezien het feit dat het sociale netwerk Google+ op een laag pitje heeft gezet. Hoe de opmaak van de zoekresultaten zich zal gaan ontwikkelen in combinatie met het auteurschap is eveneens onzeker.

Daarnaast mag het duidelijk zijn dat de inhoud en attractiviteit van title en description tag, na het verdwijnen van de auteursfoto nog belangrijker is geworden. Onlangs werd het optimaliseren van de snippet nog als tip aangedragen in dit artikel.

Lezersvragen: (Hieronder kun je reageren…)

  • Wat voor effect heeft het verdwijnen van de auteursfoto’s gehad op jouw website?
  • Hoe denk jij dat het auteurschap zich gaat ontwikkelen in de zoekresultaten?

Delen via social media wordt ook zeer gewaardeerd ;-)

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Joep Franssen
Door

Joep Franssen

op 02 Jul 2014

Ik ben ook zeer benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen aangezien Google natuurlijk niet stil gaat zitten. De privileges zijn zeker zichtbaar en ik heb het gevoel dat pagina's van auteurs met veel volgers automatisch sneller en hoger geranked wordt. Ik hoop dat Google hier niet mee gaat stoppen want dan graaft Google zelf het graf van G+.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 02 Jul 2014

He Joep,Bedankt voor je reactie! Auteurs met een goede reputatie scoren over het algemeen sneller en hoger in Google, dat komt omdat ze een goede Author Rank hebben. Kan me nauwelijks voorstellen dat Google hiermee stopt, aangezien dit een veel belovend algoritme is om de persoonlijke factor te laten gelden in de zoekmachine.

Bert Calatz
Door

Bert Calatz

op 02 Jul 2014

Dat Google de foto niet meer toont, evenals de kring informatie, lijkt mij een verstandige keuze. Het is tenslotte meer gadget dan echt relevant. Het zoekresultaat zal m.i. niet aangeklikt worden vanwege de foto of om de hoeveelheid kringen waarin de auteur zit. Men klikt omdat het onderwerp aanspreekt.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 03 Jul 2014

Bedankt voor je reactie Bert! Ben het absoluut met je eens dat de inhoud van de snippet het belangrijkst is en ook zal blijven. Denk overigens wel dat de "privileges" in zekere zin wel relevant zijn maar het meer een aanvullende (achtergrond) informatie voor de gebruiker.

Rowdy Groothedde
Door

Rowdy Groothedde

op 05 Jul 2014

Hoi Mark,Duidelijk uitgelegd artikel!Alleen een beetje jammer dat ik (eindelijk) een Auteursfoto en kringen heb verzameld, nu ze dit hebben geannuleerd in de zoekresultaten haha!.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 10 Oct 2014

Helaas Rowdy ;-)

Rosanne
Door

Rosanne

op 18 Aug 2014

Wij hadden inderdaad ook pas net de koppeling in orde gemaakt toen het bericht kwam dat Google er mee ging stoppen. Vooralsnog heeft het geen negatieve invloed gehad op de zoekresultaten, deze zijn alleen maar beter geworden. Uiteraard ook door het doorgaan met content marketing etc.

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 10 Oct 2014

Gelukkig maar Rosanne :)

Jules
Door

Jules

op 16 Sep 2014

Ik denk dat het markeren van informatie in Google Webmaster Tools een steeds belangrijkere rol gaat spelen in zoekresultaten van Google. Als je dat goed invult voor jouw organisatie, krijgt men in zoekresultaten veel relevantere informatie te zien dan een foto van de auteur van een artikel... Wat denk jij Mark?

Mark van Tuel
Door

Mark van Tuel

op 10 Oct 2014

Het markeren van informatie wordt inderdaad steeds belangrijker. Momenteel zijn er al drie standaarden (Microformats, Microdata en RDFa) waarmee je gegevens kunt markeren in Google. Deze standaarden bepalen vervolgens de inhoud van de "rich snippets" die nu al worden weergegeven in de zoekresultaten. Je hebt nu al rich snippets zoals recensies, bedrijven en organisaties, producten, personen, video's etc. etc. In de toekomst zal dit alleen maar toenemen en verfijnd worden.

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact