Cookie erbij?

Page content

SEO tips voor 2015: Voorkom dat je gaat dalen!

article content

SEO tips voor 2015: Voorkom dat je gaat dalen!

Dus je wilt dat jouw website ook in 2015 hoog in Google “blijft scoren”…. Wie niet?

Gelukkig vind je hier precies waar je op moet letten 😉

Je wilt uiteraard niet dat je website gaat dalen en bezoekers verliest….

Het is toch heerlijk om de concurrentie een stapje voor te blijven. Of om je bezoekersaantallen binnen een jaar te verdubbelen!

Om te zorgen dat je site in het nieuwe jaar nog meer terrein gaat winnen in Google, hebben we voor jou de beste SEO tips voor 2015 op een rijtje gezet!

Google is constant bezig om een betere zoekmachine te worden. Ieder jaar worden er weer wijzigingen doorgevoerd die ervoor zorgen dat zoekmachine optimalisatie steeds een beetje anders wordt.

No worries! Bij Ompro.nl weten we welke kant het opgaat in 2015 en verder.

De SEO tips voor 2015:

Killer content is still  king

Kwalitatieve content blijft ook in 2015 een van de belangrijkste factoren om hoog in Google te scoren.

Daarmee bedoelen we niet zomaar een stuk content. Maar echte Killer Content!

Content waar bezoekers zo opgewonden van raken, dat ze het spontaan gaan delen 😉

Webpagina’s die gecreëerd zijn voor bezoekers en niet voor de zoekmachines. Checklists, stappenplannen, complete handleidingen, casestudy’s, e-Books etc. etc.

Hoe weet ik dan of mijn content goed genoeg is? Google is een meester in het beoordelen wat bezoekers van content vinden.

Dus blijft jouw website terrein winnen in Google dan zit je op het goede spoor. Maar… zet je een tandje erbij dan ga je pas echt stappen maken 😉

Denk verder dan alleen tekst

Webpagina’s bestaan vaak uit teksten die ondersteund zijn met afbeeldingen. Niets mis mee!

Maar trek het eens wat breder. Maak eens een keer instructievideo waar je laat zien hoe iets werkt. Online video is super krachtig.

Ik hoor je denken: “ik wil liever niet in beeld”. Geen zorgen! je hoeft niet in beeld, het mag uiteraard wel. Je kunt bijvoorbeeld je een zogenaamde screencast maken waarbij je je beeldscherm opneemt en men kan zien wat je doet.

In beeld komen komt natuurlijk sterker over, al is het maar even in het begin. Waar je uitlegt wat men in de video gaat leren. Ik moet eerlijk bekennen, het valt niet mee in het begin 😉 Hier een van mijn eerste video’s.

Je werkt op die manier aan je online positionering en wekt vertrouwen bij je doelgroep.

Vergeet niet om de video’s te optimaliseren.

Mobiel is de toekomst

Op Ompro.nl kijkt ca 20% van de bezoekers op een mobiel apparaat (smartphone of tablet). Wanneer je dus niet inzet op mobiel verkeer dan verlies je bezoekers.

Ik schreef al eerder een artikel over het belang van een mobiele website voor SEO.

full responsive design ompro.nl

Google vertoont sinds kort “mobile friendly labels” in de zoekresultaten. Dit label laat gebruikers zien of de website mobiel vriendelijk is.

Ben je ook benieuwd hoe goed jouw website presteert op mobiele apparaten dan kun je dat hier testen.

Scoort jouw website niet best dan raad ik je aan om hier zo spoedig mogelijk een agendapunt van te maken 😉

Size does matter

Size does matter en dat geldt ook zeker voor zoekwoord combinaties. Heb jij enig idee op welk soort zoektermen jouw doelgroep zoekt?

Eén woord? Een korte term? Een lange term? Een hele zin?

In Google zoekt 70% van de gebruikers op zogenaamde longtail zoektermen. Dat zijn zoekwoord combinaties bestaande uit 3 of meer woorden. Dat betekent dat slechts 30% van jouw doelgroep zoekt op de korte termen.

En als ik je vertel dat je voor lange zoektermen, sneller scoort, hoger in Google komt en betere conversies hebt. Waarom zou je je nog gaan richten op korte zoekwoorden? Lees meer over lange zoektermen strategie.

Eén sterk geheel

Wikipedia heeft intern linken tot een ware kunst verheven. Het maakt niet uit welke zoekterm je invoert in Google, Wikipedia staat vrijwel altijd in de top 3.

Dit komt mede door hun ijzersterke interne link structuur. Veel SEO deskundigen zijn er nog steeds van overtuigd dat backlinks heilig zijn. Uiteraard zijn goede backlinks nog steeds belangrijk, maar niet meer zo als ze dat enkele jaren geleden waren.

Tegenwoordig kun je met een goed doordachte interne link structuur meer bereiken dan met backlinks alleen. Je ziet in dit artikel ook dat ik iedere keer intern link naar relevante content binnen mijn eigen website.

Op die manier kun jij als lezer, je extra verdiepen en meer pagina’s bekijken.

Zorg er altijd voor dat je interne links optimaliseert.

Daag je bezoekers uit!

Daag je bezoekers uit om te reageren op je artikelen en om je content te delen (via social media).

Kortom, stimuleer de interactie! Google is gek op interactie. Je zult merken naarmate de interactie toeneemt, de website ook beter gaat presteren in Google.

Dit maakt het voor bezoekers ook leuker omdat ze zich meer verbonden en betrokken voelen. Daarnaast krijg jij gratis relevante content op je website.

Laten we zeggen dat je op een artikel gemiddeld 8 reacties krijgt, van ca. 50 woorden per stuk. Dat betekent dat je dan al 400 woorden aan extra content hebt op je website.

Terwijl je er praktisch niets voor hebt hoeven doen! Hoe fijn is dat?

Hier een voorbeeld hoe ik veel reacties heb gekregen in het verleden.

Je kunt ook een Q&A webinar organiseren.

Doordat de reacties dagelijks binnenstromen, is je site constant in beweging en er  wordt dagelijks “automatisch” nieuwe content toegevoegd.

Ook social media signalen zijn goed voor de posities van je website in Google. Hoe vaker je content gedeeld wordt des te beter.

Word de J.K. Rowling in jouw markt!

J.K. Rowling is de succesvolle schrijfster achter de ongekend populaire Harry Potter reeks. Zorg ervoor dat jij een top auteur wordt in je markt!

Google kijkt tegenwoordig niet meer alleen naar de reputatie van je website maar ook naar de reputatie van auteurs (het individu).

Wie blogt er op jouw site, welke connecties heeft de auteur, over welke onderwerpen blogt de auteur vaak? etc. etc.

De reputatie van een auteur wordt door SEO specialisten ook wel Author Rank genoemd. Bouw dus aan je reputatie.

Hier lees je hoe je je reputatie als auteur kunt opbouwen.

Word sterk, heel sterk!

Zorg dat jouw website, jouw brand, een super sterke reputatie krijgt. Alle eerder behandelde SEO tips dragen bij aan je website reputatie.

Voor Google is website reputatie hét belangrijkste criterium om te bepalen, welke site op de eerste plaats in Google komt.

Je kent misschien het gezegde:

Aan de top komen is knap, aan de top blijven is een nog grotere prestatie.

Een goede reputatie bouw je niet zomaar op en het opbouwen stopt nooit. Het kan altijd beter! Hier leer je hoe je de reputatie van je site kunt opbouwen.

Google only loves you when……..

En dan misschien nog wel de belangrijkste SEO tip voor 2015! Zie de onderstaande quote. Denk dus aan je bezoekers en niet te veel aan Google! Ik heb ook een video opgenomen waarin ik precies uitleg wat de SEO strategie voor 2015 is.

Mocht je zelf nog goede tips of vragen hebben? Of vind je het een goed artikel? Laat dan hieronder een reactie achter!

Google houdt van je website als de rest dat ook doet

Comment Section

7 reacties op “SEO tips voor 2015: Voorkom dat je gaat dalen!


Door Tom de Vaan op 11 december 2014

Bedankt voor de tips Mark! Ik ga ze zeker toepassen op mijn website.



Door Saskia ridder op 18 december 2014

Tip: word de jk Rowling schrijf je word met een d en niet met dt.. Andere kop idem dito. Verder informatief artikel!



Door Mark van Tuel op 12 januari 2015

Mooi verwoord Seph, manipulatie-mindset 😉 Toch denk ik niet dat het minder zal worden. Wel zal Google beter en beter in staat zijn om dit soort praktijken aan het licht te brengen en daar passende sancties aan te verbinden. Laten we hopen dat de manipulatie-mindset uiteindelijk veranderd in, hoe zullen we het noemen? Een bezoekers-mindset?


Door Marc op 15 januari 2015

Enorm bedankt voor de goede tips, ik zal het op mijn blog zeker toe gaan passen!

TOP!


Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.