Google Penguin is een van de Google updates met aanpassing van het algoritme. Net als andere updates, zoals Panda en Hummingbird kent ook deze toevoeging weer een geheel eigen doel. Het bestrijden van website spam is het voornaamste doel.
Onnatuurlijke manipulatie ter beïnvloeding van de zoekmachine wordt met de toevoeging aan het algoritme voorkomen. De techniek die daarvoor gebruikt wordt, is het herkennen van data patronen die spam kunnen traceren.
Spammen met zoekwoorden en links
Voor de aanpassing aan het algoritme was het nog zinvol om vooral veel zoekwoorden te gebruiken en links te spammen door deze bijvoorbeeld op slechte content farms te plaatsen.
Met de invoering van Google Penguin is daar een einde aan gekomen. De websites die door middel van zoekwoordspamming en linkspamming de zoekmachine optimalisatie wilden beïnvloeden zijn in de resultaten gedaald.
Verbeteren van gebruikerservaring
Veel van de Google updates zijn gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en daarom wordt ook veel aandacht geschonken aan het tonen van relevante en kwalitatief goede sites in de zoekresultaten.
Websites in de zoekresultaten die voornamelijk uit links bestaan of alleen maar advertenties te bieden hebben, worden door Google weinig waardevol beschouwd. Deze sites zorgen namelijk niet voor een goede gebruikerservaring.
Het is overigens niet zo dat de tekst op een websites geen interne links mag hebben, maar de tekst moet er niet vol mee zitten.
Andere punten die met de Googlen Penguin update zijn aangepakt, hebben betrekking op standaard signaturs en het misbruiken van domeinnamen die geoptimaliseerd zijn rond één keyword. Het gaat dan bijvoorbeeld om een combinatie van tientallen domeinnamen van één eigenaar die zich volledig richten op een specifiek zoekwoord.