Zoekwoorden

Zoekwoorden vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie van een website en begint bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Het is namelijk belangrijk om erachter te komen wat bijvoorbeeld het zoekvolume is van een bepaald keyword om dat als uitgangspunt te nemen.

Er kan op meerdere manieren gezocht worden naar geschikte keywords, bijvoorbeeld door te brainstormen. Vervolgens kan de zoekwoordplanner gebruikt worden om informatie te verkrijgen over onder meer het zoekvolume.

Overigens is het grootste zoekvolume niet altijd het meest interessant, want het woord dient uiteraard wel relevant en zo min mogelijk concurrerend te zijn om succes te hebben. In dat kader kan er dan gezocht worden op longtail woorden die minder concurrerend zijn.

Gebruikers van de zoekmachine

Gebruikers van de zoekmachine vullen in de zoekbalk een zoekwoord in. Er zijn keywords die door een grote groep mensen wordt gebruikt. Dat zijn zogenoemde shorttail keywords. Er zijn ook zoekwoorden die uit een combinatie van keywords bestaan en door slechts een beperkte groep gebruikt worden.

Voor de zoekmachine optimalisatie kunnen beide soorten keywords uiteraard gebruikt worden, waarbij de keuze voor shorttail onder meer afhankelijk is van de mate van concurrentie. Bij het zelf maken van een website spelen zoekwoorden een belangrijke rol, want daarop worden de webpagina’s gebaseerd.

Positie in de zoekmachine

Zoekwoorden vormen een belangrijk uitgangspunt voor de positie van een webpagina in de zoekmachine. Het is de basis waarop bijvoorbeeld een content strategie wordt samengesteld.

Een zoekwoord komt onder meer terug in de title tag en meta description, maar ook in de inhoud van een tekst en in de beschrijving van bijvoorbeeld een afbeelding op filmpje. Op die manier kan iedere webpagina rondom het zoekwoord geoptimaliseerd worden.
Reactie plaatsen