Keyword stuffing is het herhaaldelijk opnemen van het zoekwoord in een tekst, maar in die mate dat het niet prettig leesbaar is voor bezoekers. Het letterlijk volproppen van een tekst met daarin het belangrijkste keyword kon in het verleden nog wel resultaat opleveren, maar tegenwoordig is het zeer slecht voor de zoekmachine optimalisatie.
Strategisch omgaan met zoekwoorden
Keyword stuffing wordt tegenwoordig eerder in de hoek geplaatst van black hat seo, waarbij de toepassing van deze techniek in strijd is met de richtlijnen van Google. Het is aan te raden om strategisch om te gaan met zoekwoorden in een tekst door deze op de juiste positie te plaatsen.
Eerst is het echter van belang om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren, waarbij het belangrijkste keyword als uitgangspunt voor de tekst wordt genomen. De tekst kan rond het zoekwoord gebouwd worden, waarbij er niet direct rekening hoeft te geworden gehouden met de keyword density. Dat is het percentage dat aangeeft hoe vaak het woord in de tekst voorkomt.
Waarde aan bezoekers bieden
Het is van belang om waarde aan bezoekers te bieden en uiteraard ook om een tekst voor de zoekmachine te optimaliseren. Er kunnen daarbij twee vliegen in één klap geslagen worden.
De zoekwoorden kunnen het beste in de titel en minimaal in één tussenkopje worden opgenomen. De bezoekers kunnen zo snel de tekst scannen en de robots van Google kunnen zo de inhoud bepalen. Het belangrijkste keyword kan vervolgens strategisch in het begin, midden en eind van de tekst worden geplaatst.
De leesbaarheid van een tekst met waardevolle inhoud wordt tegenwoordig belangrijker gevonden dan de keyword density. Het heeft dan ook geen enkele zin meer om aan keyword stuffing te doen, want dat zal de resultaten niet positief beïnvloeden.