Nofollow houdt in dat er aan de zoekmachine kenbaar wordt gemaakt dat een specifieke link op een wegpagina niet gevolgd mag worden. Als deze optie niet wordt gebruikt, dan de googlebot tijdens het crawlen alle links volgen om deze te kunnen indexeren.
Vroeger en nu
In het verleden werd er ook al gebruik gemaakt van het kenmerk om geen externe links te volgen, maar dat kon vroeger alleen op paginaniveau. Dat had tot gevolg dat geen van de links op een pagina werd gevolgd.
Tegenwoordig kan de toepassing rel="nofollow" opgenomen worden om een link niet volgen. Overigens kan ook van de optie gebruik worden gemaakt om opdracht te geven aan de googlebot om een externe link wel te volgen. In dat geval wordt de term dofollow benut.
Beleid van Google
Google hanteert een beleid ten aanzien van de term nofollow die in bepaalde situaties toegepast kan worden. Indien er bijvoorbeeld niet ingestaan kan worden voor de inhoud van websites waarnaar verwezen wordt, dan kan aan de robots duidelijk gemaakt worden dat de externe link niet moet worden gevolgd.
Een andere reden om een link niet te volgen is als er sprake is van een betaalde link. Het is Google zelf die aanraadt om dergelijke links van de toepassing rel="nofollow" te voorzien.
Verder geldt nog dat er bij nofollow ook rekening gehouden kan worden met de prioriteitsbepaling voor het crawlen. Zo wordt het voor de zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld weinig zinvol geacht om een link te volgen, waar bezoekers de gelegenheid krijgen om zich in te loggen of aan te melden.