Pagerank

De pagerank is in het verleden ontwikkeld door Larry Page en Sergey Brin die Google hebben opgericht. De naam verwijst naar Larry Page en de Google Pagerank is een handelsmerk van de zoekmachine. Er wordt met het algoritme een numerieke waarde aan afzonderlijke webpagina’s toegekend.

Mate van populariteit

De populariteit van een website of webpagina is van groot belang voor Google en een site zal stijgen in de resultaten van de zoekmachine als blijkt dat de populariteit enorm groot is. De mate van populariteit wordt onder meer afgeleid aan de hand van het aantal inkomende links van andere websites die eveneens een autoriteit zijn.

Het gaat er niet om door link building zoveel mogelijk links te verzamelen, want de pagerank van de website waar de link naar een site vandaan komt, is belangrijker dan de kwantiteit van backlinks.

Het is een van de vele algoritmes die mede de positie van de website in de resultaten van de zoekmachine bepaalt. De Google pagerank die wordt toegekend aan een site varieert van 1 tot en met 10.
Een link van de ene pagina naar de pagina van een andere website wordt door Google als een stem beschouwd. Er zijn belangrijker en minder belangrijke stemmen. De belangrijkheid van de webpagina waar de link vandaan komt, speelt namelijk een grote rol.

De pagerank van een website kan met behulp van de Toolbar Pagerank achterhaald worden en er vindt ongeveer drie tot vier keer per jaar een update plaats. Met betrekking tot de zoekmachine optimalisatie kan geprobeerd worden om de Google pagerank te verhogen. Het is belangrijk om regelmatig waardevolle content toe te voegen die door bezoekers van belang wordt geacht en daardoor gedeeld wordt. Zo ontstaan er organische links en dat kan van invloed zijn op de pagerank.
Reactie plaatsen