Een ranking factor wordt door Google gehanteerd om waarde toe te kennen aan de website op basis waarvan de vindbaarheid in de zoekmachine wordt bepaald. Er is niet slechts één factor die daarvoor wordt gebruikt, want Google hanteert meer dan 200 ranking factoren die al dan niet in onderling verband staan met elkaar.
Waarde van factoren
Door de grote hoeveelheid van ranking factoren die gebruikt worden, is het vanzelfsprekend dat aan het ene aspect meer waarde wordt toegekend dan aan het andere aspect.
De aspecten die een rol spelen voor de zoekmachine optimalisatie variëren van het toekennen van waarde als in een domeinnaam het keyword is opgenomen tot het aantal organische links.
De autoriteit van een website speelt een grote rol, maar ook de waarde die via sociale media wordt toegekend aan een webpagina. Dat kan bijvoorbeeld gemeten worden aan de hand van het aantal likes dat een webpagina op Facebook heeft gekregen.
HTTPS-verbinding voor organische zoekresultaten
Zo nu en dan komt er weer een ranking factor bij. In de maand augustus 2014 heeft Google bijvoorbeeld een officiële SEO factor toegekend in de vorm van een HTTPS-verbinding.
Dat heeft tot gevolg gehad dat beveiligde en versleutelde verbindingen nu als een signaal in het algoritme zijn opgenomen op basis waarvan de zoekresultaten gerangschikt worden. Dit is een van de ranking factoren die op zich maar op minder dan 1 procent van alle globale zoekopdrachten invloed heeft.
Google heeft echter laten weten dat het mogelijk is dat dit een van de ranking factoren is, die in de toekomst een belangrijker rol gaat spelen bij het rangschikken van de resultaten in de zoekmachine.