De title tag is een belangrijk element van elke pagina van een website voor de zoekmachine optimalisatie. Bovendien wordt deze meta title getoond in de resultaten van de zoekmachine en kan deze een uitnodigend karakter hebben om gebruikers de website te laten bezoeken.
Zoekwoord in de title tag
Het opnemen van een zoekwoord in de titel is belangrijk, want zo wordt het een SEO title. Om de titel te optimaliseren is naast het opnemen van het zoekwoord ook de positie daarvan van belang. Aangeraden wordt om de title tag te beginnen met het keyword.
Verder wordt aangeraden om voor elke webpagina een unieke titel te schrijven. Om de hele titel te kunnen tonen in de zoekresultaten wordt een richtlijn gegeven om max. 65 karakters te gebruiken.
Titel met uitnodigend karakter
Het is belangrijk om rekening te houden met de zoekmachine optimalisatie, maar de page title dient ook nog een ander doel. Er kan namelijk met de korte titel inzicht gegeven in de inhoud van de webpagina.
Bezoekers kunnen op basis van een goede titel al snel concluderen of de website dat te bieden heeft wat er gezocht wordt. Er kan dan ook in de title tag gericht naar bezoekers worden geschreven. Het keyword geeft in het kort de inhoud alweer, maar er kan bijvoorbeeld ook een aanbieding of prijs worden genoemd als het om een product gaat. Ook het opnemen van de bedrijfsnaam of merknaam in de titel is een optie, want daarmee wordt direct de herkenbaarheid vergroot.