White hat SEO voldoet aan de richtlijnen van Google om op een geoorloofde manier de positie in de zoekmachine te beïnvloeden. Het tegenovergestelde van deze vorm van zoekmachine optimalisatie is black hat SEO en dat kan door Google worden bestraft. Er is ook nog een tussenvorm en die wordt aangemerkt als grey hat SEO.
Website op bezoekers richten
Het is bekend dat Google vooral veel waarde hecht aan websites die zich op bezoekers richten en in die zin de site optimaliseren. Het ontwikkelen van een goede content strategie is daar een voorbeeld van. Net als het actief zijn op social media om op een interactieve wijze met de doelgroep in contact te zijn.
Het natuurlijk laten scoren van een website gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar richt zich echt op de lange termijn. Het duurt namelijk even voordat Google doorkrijgt dat een website autoriteit heeft verworven op een bepaald onderwerp.
Aandacht voor kwaliteit
Het is bij white hat SEO zeker van belang om aandacht te besteden aan de kwaliteit van een website. Daar valt niet alleen een waardevolle inhoud van een website onder, maar bijvoorbeeld ook de laadtijd van een site.
White hat SEO verdient zeker de voorkeur en niet in de laatste plaats doordat dan de richtlijnen van Google worden gevolgd. Bij black hat SEO lijkt de kans op succes op korte termijn aantrekkelijk, maar uiteindelijk zal deze techniek altijd de nodige consequenties kennen, zoals een penalty van Google.