Een zoekwoorden onderzoek vormt de basis voor het optimaliseren van een website voor de zoekmachine. Dat is belangrijk omdat een groot aantal mensen zoekwoorden gebruikt die in de zoekmachine worden ingevoerd en aan de hand daarvan een lijst met resultaten wordt getoond. Bezoekers kunnen bij het toepassen van de juiste keywords een website sneller vinden.
Eerst analyseren
Om te ontdekken welke zoekwoorden veel gebruikt worden en wat het zoekwoord volume is, kan er van verschillende tools gebruik worden gemaakt, zoals een keyword tool. Er kan ook van de zoekwoordplanner van Google gebruik worden gemaakt om een keyword analyse te maken en inzicht te krijgen in het zoekgedrag van gebruikers van de zoekmachine.
Voor het beoordelen van het zoekvolume geldt overigens wel dat het uiteraard relevant moet zijn. Een website waar gras voor de verkoop wordt aangeboden, kan wellicht qua zoekvolume veel resultaat boeken op het woord gras, maar het is dan vaak beter om van longtail zoekwoorden gebruik te maken of een zoekwoord als ‘gras kopen’ toe te passen.
Om onderscheidend te zijn ten aanzien van de concurrentie kan aangeraden worden om in het zoekwoorden onderzoek niet alleen de shorttail keywords te betrekken, maar ook onderzoek te doen naar longtail combinaties.
Concurrentie in de zoekresultaten
Naast dat het belangrijk is om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, geldt ook de positie van de concurrentie in de resultaten van de zoekmachine bekeken kan worden. zo ontstaat er een vrij compleet beeld van de zoekwoorden die belangrijk zijn en waarop een website zich bijvoorbeeld ook nog kan onderscheiden.
Het onderzoeken van zoekwoorden kan voor de zoekmachine optimalisatie voor vrijwel iedere webpagina worden aangeraden.