B2B online marketing

 B2B online marketing

B2B online marketing advies, strategie en ontzorging!

B2B online marketing op topniveau

Wil je meer leads genereren of de naamsbekendheid van jouw B2B bedrijf vergroten? Dan ben je bij de specialisten van Ompro aan het juiste adres. Wij hebben jarenlange online marketing ervaring en boeken mooie resultaten voor onze b2b klanten. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Lees dan vooral verder.


Wat is online marketing voor b2b?


Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is een vorm van marketing waarbij jouw potentiële klanten via het wereldwijde web verleidt worden om contact met je op te nemen of direct online jouw product of dienst af te nemen. De marketing werkzaamheden kunnen plaatsvinden op je eigen website of via social media kanalen als LinkedIn en Facebook.


We maken onderscheid tussen b2c (business-to-consumer) en b2b (business-to-business). Waar b2c marketing gaat om het marketen van producten of diensten direct naar de consument, richt b2b marketing zich op het contact leggen en verkopen tussen bedrijven. In het kort draait b2b online marketing dus om leadgeneratie en sales via het internet.

Waarom investeren in B2B online marketing?

Verschil tussen b2c en b2b marketing


Er is een wezenlijk verschil in strategie en aanpak tussen b2c en b2b online marketing. Dit komt doordat de customer journey in b2b vaak langer is, de afzetmarkt kleiner, de doelgroep niet altijd beslissingsbevoegd is, de prijzen over het algemeen hoger en er veelal contractuele verplichtingen spelen. Door deze verschillen dient er in b2b marketing meer geïnvesteerd te worden in bewijs en vertrouwen.


Waarom investeren in b2b online marketing?


Online marketing heeft de afgelopen jaren een exponentiële groei meegemaakt. Steeds meer mensen gebruiken internet om informatie te vinden en producten en diensten aan te schaffen. Steeds meer fysieke winkels sluiten hun deuren, nieuwe bedrijven bestaan veelal enkel online en het verschil in bestedingen aan online marketing ten opzichte van traditionele media wordt elk jaar groter. De toekomst is online. Ook voor b2b!


Online marketing heeft dan ook een hoop interessante voordelen ten opzichte van traditionele marketing als print, radio en televisie:


  • Weinig marketing waste door afbakening en doelgerichte targeting
  • Relatief goedkoop, want alles gebeurt digitaal
  • Online marketing is meetbaar
  • Online marketing heeft een groot bereik
  • Online marketing activiteiten hebben een langere levensduur
  • Mogelijkheid om continu te testen wat wel en niet werkt
  • Real time bijsturen en aanpassingen mogelijk
  • Niche doelgroepen en specialisten zijn vindbaar en benaderbaar
  • Mogelijkheid om bezoekers nogmaals te bereiken door remarketing


Veel van bovenstaande voorbeelden zijn offline niet mogelijk. Probeer maar eens het aantal impressies of conversies te meten van een advertentie in de krant. Of de hoge productiekosten en lange aanlooptijd van een advertentie op televisie of in een tijdschrift te verminderen. Of een advertentie gaandeweg verbeteren omdat de resultaten tegenvallen. Bij offline marketing allemaal niet te doen, bij online marketing een fluitje van een cent.


Ompro voert al B2B online marketing campagnes uit voor advocatenkantoren, accountantskantoren, vertaalbureau's etc.

Wil je ook een succesvolle B2B online marketing campagne?

Welke online vormen van B2B marketing kan ik inzetten?

Online marketing bureau Ompro biedt verschillende diensten aan om de online zichtbaarheid van jouw b2b organisatie te vergroten. Afhankelijk wat voor jouw specifieke doel, doelgroep en onderneming het best werkt, kunnen we (een mix van) onderstaande kanalen inzetten:


Zoekmachine optimalisatie (SEO)


Door middel van zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO of Search Engine Optimization genoemd) zorgen we dat jouw webpagina’s hoog in de gratis organische zoekresultaten getoond worden wanneer gebruikers op zoek gaan naar de producten of diensten die jouw organisatie aanbiedt.


Door b2b content marketing slim in te zetten, zorgen we dat je niet alleen gevonden wordt op zoekwoorden met de intentie om een product of dienst af te nemen, maar ook wanneer mensen zoeken op problemen die jouw product of dienst kan oplossen.


Zoekmachine advertenties (SEA)


Bij de meeste zoekopdrachten worden boven de organische zoekresultaten betaalde advertenties getoond. Deze zoekmachine advertenties (ook wel SEA of Search Engine Advertising genoemd) kunnen eenvoudig ingekocht worden. Je betaalt per klik.


Een combinatie tussen SEO en SEA is een populaire keuze. De basis is namelijk hetzelfde: een uitgebreid zoekwoorden onderzoek en het maken van sterke landingspagina’s. Terwijl de pagina dan langzaam omhoog kruipt in de organische zoekresultaten, krijg je direct resultaat door de bezoekers via advertenties.


Linkbuilding


Ook in jouw branche of niche ben je waarschijnlijk niet de enige die investeert in SEO. Om te zorgen dat Google jouw webpagina’s een hogere positie geeft dan je concurrenten, zul je daarom aan de derde SEO pijler moeten werken: autoriteit. Dit doe je door middel van linkbuilding, het doelgericht genereren van waardevolle links naar jouw website.

Social media marketing


In tegenstelling tot SEA en SEO is social media marketing een vorm van push marketing. Je wacht niet tot de doelgroep op zoek gaat naar een probleem dat jij kunt oplossen, maar gaat voor een actieve benadering door middel van berichten en advertenties. 


Heb jij een zeer grote doelgroep of wil je een nieuw product verkopen, dan is social media marketing voor jou perfect.


Door elke campagne te analyseren en te optimaliseren worden de advertenties steeds doelgerichter en steeds effectiever. Zo wordt jouw budget optimaal besteed en verlagen we de cost per lead naar een absoluut minimum.


In B2B online marketing ligt de focus veelal op LinkedIn, maar ook via Facebook weten wij uitstekende resultaten te boeken.


E-mail marketing


E-mail is nog steeds een geweldige manier om jouw doelgroep te bereiken. Zeker in b2b, waar het aankooptraject over het algemeen langer is. 


Door het opbouwen (of het gebruiken van een bestaande) maillijst, werk je aan een duurzame relatie met jouw doelgroep. Met elke mailing ben je weer top of mind bij je doelgroep en laat je zien dat jij de autoriteit bent binnen jouw vakgebied. 


Met doelgerichte en gepersonaliseerde e-mail marketing maken we klanten van geïnteresseerden en ambassadeurs van bestaande klanten!

B2B online marketing strategie laten uitvoeren?

B2B marketing strategie in 4 stappen

Zoals je ziet is er binnen b2b online marketing veel mogelijk. De keuze welke kanalen in te zetten is echter altijd afhankelijk van jouw specifieke dienst, product, branche of niche. Op basis van onderstaande stappen, stellen we een doelgerichte b2b marketing strategie voor je op.


Stap 1: Analyse huidige situatie


De eerste stap is de huidige situatie onder de loep nemen. Wat doe je al aan (online) marketing, wat gaat goed, wat niet en waarom wel of niet? 


We analyseren je Google Analytics, Search Console, Ads account en je social media kanalen. Door je sterke punten uit te vergroten en je zwakke punten te verbeteren of te elimineren, ontdekken we al snel waar de kansen liggen.


Stap 2: Doelstellingen bepalen


Wat wil je bereiken met online marketing? De volgende stap is om je doelstellingen in kaart te brengen. Een tip is om doelstellingen SMART te maken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wat gaan we wanneer doen, hoe gaan we dit meten en is dit haalbaar? 


Een voorbeeld is ‘Vanaf december 2019 genereren we minstens 10 leads per maand door middel van online marketing.’


Stap 3: Online kanalen bepalen


Met de analyse van je huidige situatie, een onderzoek in de branche waar je je in begeeft en door onze jarenlange ervaring bepalen we welke mix van kanalen voor jou het meest effectief zal zijn.


Op basis van zoekwoorden onderzoek en een concurrentie-analyse bepalen we of SEO en SEA voor jouw product of dienst zinvol is. Door je doelgroep te onderzoeken, achterhalen we op welke social media kanalen zij actief en bereikbaar zijn.


Stap 4: Optimalisatie en implementatie


Tijd voor actie! Om zo effectief mogelijk te werk te gaan en zo snel mogelijk resultaat te boeken, beginnen we eerst met de optimalisatie van de website techniek en de aanwezige content. 


Wanneer de basis staat, starten met de uitrol van de overige online kanalen. Door constante monitoring, sturen we direct bij waar nodig. Zo behalen we een steeds meer rendement op jouw investering! Elke maand krijg je een rapportage met de voortgang en werkzaamheden.

B2B online marketing uitbesteden

Overtuigd van onze aanpak en klaar om jouw b2b online marketing een boost te geven? Met ruim 11 jaar praktijkervaring heeft online marketing bureau Ompro mooi rendement geboekt voor klanten in verschillende branches.


Gemiddeld verhogen we het aantal bezoekers in het eerste half jaar met 125%, het aantal leads met 85% en verlagen we de kosten per acquisitie met 35%. De kosten voor onze dienstverlening verdienen zich dan ook vrijwel altijd terug!


Wil je jouw b2b online marketing uitbesteden aan een ervaren bureau? Wil je meer bezoekers, meer leads, meer aanvragen en een grote naamsbekendheid voor jouw b2b onderneming? Neem dan contact met ons op!

Ja, ik graag mijn B2B online marketing uitbesteden!