Hoe Google Penguin 4.0 linkbuilding verandert en wat jij kunt doen
in SEO

Hoe Google Penguin 4.0 linkbuilding verandert en wat jij kunt doen

Google Penguin 4.0 – Google heeft in september 2016 een nieuwe update in het algoritme doorgevoerd. Dit keer was het de beurt aan het Penguin algoritme. Dit algoritme heeft betrekking op het backlink profiel van websites en webwinkels en zag het licht in 2012. Deze techniek gaat na hoe links verzameld worden en van welke websites ze komen. Het is in alle landen en talen uitgerold en heeft in vijf jaar tijd allerlei updates gekregen.

Daarvan is Penguin 4.0 de laatste. Met de nieuwe update kan Google consequenter controleren of linkbuilding wel op een eerlijke en natuurlijke wijze gebeurt. Zo kan het zogeheten linkspam voorkomen worden. Ook kan de zoekmachine zo beter de autoriteit van een website bepalen. Hiermee weet Google ook in hoeverre een website aanspraak kan maken op hoge posities in Google.

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Wil je met je website hoog in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van Google staan, dan ontkom je hier simpelweg niet aan. In dat geval is het raadzaam om te weten wat Penguin 4.0 inhoudt. We willen je ook een idee geven over eerdere verwante algoritmes die Google heeft ontwikkeld. Daarna nemen we je mee in de verschillende Penguin versies die zijn uitgerold. In vogelvlucht wel te verstaan (dit vonden wij wel een leuke woordspeling, niet? 😊).

Ook raden we aan dat je weet wat je het best kunt doen nu deze update is uitgerold. Je leest het in dit artikel, waarna je gelijk aan de slag kunt met je aangescherpte linkbuilding skills.

Wat Google heeft met dieren

Google geeft algoritmes allerlei namen van dieren. Elk algoritme is in het leven geroepen om na te gaan of websites voldoen aan de voorgeschreven richtlijnen van Google. Hierbij neemt elk algoritme een bepaald onderdeel voor zijn rekening.

Zo was er in 2011 een algoritme met de naam Panda. Hiermee bepaalt Google de kwaliteit van de content op een website. Het maakt deel uit van het ‘core algoritme’ van Google. Dit betekent dat het een rol speelt in het overkoepelende algoritme van ruim 200 factoren om de ranking te bepalen.

Daarna deed de Penguin zijn intrede in 2012. Het zorgde toen voor een schok in online marketing land. De gevestigde manier van linkbuilding werd opeens op zijn kop gezet en afgestraft. Op een makkelijke manier links verzamelen zat er niet meer bij. Sindsdien draait steeds meer om kwalitatieve links krijgen en die moet je website verdienen.

google update dieren

Daarnaast was er in 2013 ook een algoritme genaamd Hummingbird (kolibrie). Dit algoritme is ontwikkeld om gebruikers betere antwoorden te kunnen geven op hun zoekopdracht in Google. Google zou vanaf dat moment beter ‘als een mens’ de zoekintentie van gebruikers kunnen begrijpen. Het was de voorloper van het kunstmatige intelligentie systeem RankBrain.

In 2014 werd Google Pigeon (duif) uitgerold. Hiermee kregen gebruikers betere lokale zoekopdrachten te zien. Er werden namelijk geen ‘harde’ geografische grenzen meer afgebakend.

De keuze voor deze namen is niet toevallig. Het komt ook niet zomaar voort uit het feit dat Google van dieren zou houden. Een andere reden die iets aannemelijker is, is dat Google namen kiest die mensen bijblijven. Dat is Google bij ons in ieder geval wel gelukt. De knappe koppen bij Google hadden er ook weinig zeggende technische namen aan kunnen geven, maar dan vinden wij persoonlijk deze dierennamen wel leuker. Android doet dit ook bij haar versies besturingssystemen. Denk bijvoorbeeld aan Lollipop, Marsmallow en Nougat. Het is toch leuk dat een technische aangelegenheid in een leuk jasje is gestoken.

Tot zover in het kort het dierenrijk van Google. Laten we eens kijken wat het Penguin algoritme inhoudt.

Van Penguin 1.0 tot Penguin 4.0

Zo lang als dat Google bestaat, streeft de zoekmachine naar een duidelijk doel. Dat is haar gebruikers zoekresultaten voorschotelen die zo relevant mogelijk zijn. Dat doet Google het liefst binnen een zo kort mogelijke tijd. Aangezien er steeds meer informatie online verschijnt, werkt Google continu aan de algoritmes om te bepalen wanneer welke informatie relevant genoeg is.

Ook wilt doorgaans het gros van de website beheerders dat zijn website bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Er waren dan ook ‘trucs’ in omloop om hiervoor te zorgen. Mensen wisten deze handigheden dan ook te gebruiken. Of het nu linksom of rechtsom was, websites moesten bovenaan in de zoekmachine eindigen. Die waren niet lang niet allemaal gerechtvaardigd. Er werd dus misbruik gemaakt van de kennis die bestond om zichtbaar te zijn in Google. Met als gevolg dat gebruikers van Google misleid werden.

Dat zag Google ook. Wat betreft linkbuilding werden er bijvoorbeeld links gekocht. Of er werden links gemanipuleerd. Hierbij liet men websites die binnen handbereik waren, verwijzen naar een bepaalde website. Die websites binnen handbereik verklapten zichzelf doordat ze bijvoorbeeld hetzelfde IP-adres hadden. Een andere mogelijkheid was linkruil, waarbij twee websites elkaar een wederdienst zouden bewijzen. Deze pogingen probeerden de autoriteit van een website te verhogen, maar helemaal eerlijk en terecht was dat natuurlijk niet.

Daardoor voelde Google zich genoodzaakt om daar iets aan te doen. Websites van lage kwaliteit kregen lagere rankings en visa versa. Penguin 1.0 werd in 2012 geïntroduceerd om misbruik met linkbuilding tegen te gaan. Sindsdien zijn er nieuwe updates doorgevoerd: Penguin 1.0, 1.1, 1.2, 2.0, 2.1, 3.0 en 4.0. Bij deze laatste update was het trouwens wel de laatste keer dat Google de update bekend heeft gemaakt. Dat komt doordat Penguin 4.0 realtime is. Maar wat betekent dat dan precies?

Penguin 4.0 is realtime: continue beoordelingen

Dit is misschien wel een van de meest opvallende onderdelen aan de 4.0 update. De update staat er bekend om, want de update wordt ook wel ‘real time Penguin update’ genoemd. Het realtime aspect betekent dat het Penguin algoritme nu continu websites beoordeelt op basis van hun linkbuilding.

Continu betekent in deze zin dat het elke keer gedaan kan worden wanneer Google een website crawlt (indexeert). Het is dus niet zo verwonderlijk dat Google geen updates meer aankondigt, als Google toch websites op elk moment beoordeelt op hun linkbuilding activiteiten. Bovendien is het zo dat website beheerders niet meer makkelijk een update kunnen omzeilen als ze überhaupt niet weten dat er een update aan komt.

Dat is natuurlijk aan een kant ook wel jammer. Google verklaart namelijk zelf dat algoritmes verbeterd blijven worden. Met andere woorden, het Penguin algoritme blijft ook door ontwikkeld worden, maar dan op de achtergrond. Google doet toch al zo geheimzinnig over hoe het algoritme werkt waarmee de zoekmachine bepaalt welke websites de hoogste rankings krijgen.

Voordat Penguin 4.0 werd uitgerold, werd het algoritme alleen zo nu en dan bijgewerkt. Dat gebeurde dus wanneer er een nieuwe update werd uitgebracht (zoals Penguin 1.1). Zo’n update kon resulteren in grote schommelingen in de rankings en dat zou je achteraf pas merken. Als het kwaad dus al geschied was. Hoewel een uitrol van een update wel werd aangekondigd, kon het effect groter zijn dan dat je zou denken. Zo konden de resultaten van je zoekresultaten zomaar van de een op de andere dag verslechteren.

Als je dan je linkbuilding zou verbeteren om het negatieve Penguin effect op te heffen, moest je in de regel moest je maandenlang wachten voordat je harde werk beloond zou worden. Dat kon ook zomaar langer dan een jaar zijn. Herstellen van een Penguin afstraffing kon namelijk pas bij een volgende beoordeling en die liet lang op zich wachten. De voorgangers van Penguin 4.0 waren dan ook best berucht.

SEO visibility drop penguin update

De nieuwste Penguin is ook eerlijker

Naast de realtime aanpassing, zijn er meer nieuwe aspecten doorgevoerd bij Penguin 4.0. Een daarvan is dat de update niet meer de hele website in zijn totaliteit beoordeelt. Dat doet het algoritme alleen voor bepaalde onderdelen. Google kan dit in het Engels mooi benoemen: ‘Penguin is now more granular’. Granular betekent in het Nederlands letterlijk ‘korrelig’.

Google bedoelt hiermee dat specifieke webpagina’s beoordeeld worden. Oftewel, Google laat Penguin 4.0 nu afzonderlijk los op de verschillende webpagina’s van dezelfde website. Mocht de zoekmachine een pagina schuldig achten aan het hebben van verdachte onterechte links, dan heeft dat geen invloed meer op de hele website. Het kan hooguit gedeeltes van websites beïnvloeden. Dat is fijn, want zo kan de schade in ieder geval beperkt blijven.

Realtime, eerlijkere beoordelingen en … devaluaties

Penguin 4.0 heeft een derde vernieuwing. Dat zit hem in het feit hoe Google omgaat met links die niet voldoen aan de richtlijnen.

Voorheen ging een Penguin algoritme als volgt te werk. Het scande het linkbuilding profiel van een website om te controleren of daar geen verdachte activiteiten verband mee hielden. Als je website door de test kwam, dan zou je daar zo goed als niks van merken. Als je website niet voor de test zou slagen, dan zou je dat vast en zeker merken aan de rankings. In dat geval zou Penguin Google een seintje hebben gegeven om je website te bestraffen. Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, zou je complete website daar de nadelige gevolgen van hebben moeten inzien.

Nu is het zo dat Google met Penguin 4.0 links devalueert in plaats van bestraft als het linkbuilding profiel niet in orde is. Devalueren wil zeggen dat Google onbetrouwbare links negeert. Ze dragen niet meer bij aan rankings. Ze hebben simpelweg geen waarde meer.

Misschien denk je nu wel dat deze manier van ‘straffen’ je goed uitkomt. Het lijkt natuurlijk een vrijbrief te zijn om links te verzamelen naar je website, zonder dat je hoeft te letten op de kwaliteit ervan. Dat kwantiteit voor kwaliteit zou gaan, maar niets is minder waar. Google deelt nog steeds penalties uit aan websites in hun geheel. Dat doet Google als je het erg bont maakt. Dat wil zeggen dat je vaak en herhaald de richtlijnen overschrijdt. Dan wordt een medewerker van Google ingeschakeld om handmatig je rankings aan te passen. Dat wil je niet. Lees daarom verder over hoe je zulke penalties kunt voorkomen.

Deel van het core algoritme van Google Penguin

Dan is er nog iets waardoor Penguin 4.0 zo vernieuwend is in vergelijking met zijn voorgangers. Het hele Penguin algoritme maakt nu namelijk deel van het ‘core algoritme’. Google heeft het nieuws bekend gemaakt in september 2016 in een officiële bekendmaking op hun blog.

Het core algoritme is het veelbesproken alomvattende algoritme van Google dat de ranking van websites bepaalt. Het algoritme van Penguin speelt nu dus een rol bij élke zoekopdracht die iemand in Google doet. De vorige Penguin updates zouden een website hooguit maar één of enkele keren treffen. Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is om Penuin 4.0 in je voordeel te laten werken.

Het core algoritme heeft meer dan 200 factoren waarop de ranking gebaseerd wordt. Google is gewoonlijk geheimzinnig over welke factoren dit allemaal zouden zijn. Er speculeren op internet wel lijsten van deze factoren, maar dat blijven toch altijd speculaties. We weten nu dus wel met zekerheid te stellen dat Penguin 4.0 één van die factoren is. Dat is in ieder geval al 1 van de 200 factoren waarvan we weten dat die belangrijk is. Het is wel algemeen aangenomen in SEO land dat linkbuilding een grote rol speelt in rankings. Daarom is het van belang om te zorgen dat je linkbuilding profiel in orde is.

Hoe je je linkbuilding profiel in orde maakt volgens Penguin 4

Met Penguin 4.0 moet je dus nog steeds de kwaliteit van je links blijven bewaken. Eigenlijk gaat het erom dat je het hele linkbuilding profiel optimaliseert. Je kunt bijvoorbeeld nagaan welke links er naar je website verwijzen. Daarbij moet je op een aantal zaken denken. Denk bijvoorbeeld aan de autoriteit en de spam score van de bron. Ook kun je nagaan hoeveel links er van die websites komen. Hier kun je meer over lezen in een artikel dat we eerder hebben geschreven over gratis SEO tools. Een bekende tool is bijvoorbeeld Open Site Explorer van Moz.

Verder kun je ook de algemene richtlijnen van Google erbij pakken. Of duik wat specifieker in de wereld van richtlijnen rondom linkuitwisselingsprogramma’s. Misschien maak je je ongemerkt wel schuldig aan praktijken die Google liever niet ziet. Dat kunnen ook zomaar linkbuilding activiteiten zijn van jaren terug die je wellicht allang vergeten was. Hier een aantal linkbuilding tactieken die tegenwoordig veel te riskant zijn.

Als je ziet dat er een link is van lage kwaliteit, dan zal Google dat waarschijnlijk ook zien. Je hebt ze liever niet dan wel. Je kunt natuurlijk de beheerder van de verwijzende website vragen om de link naar je website te verwijderen. Maar in de praktijk zal daar weinig tot niets van komen. In dat geval doe je er verstandig aan om aan te geven bij Google dat je deze link niet meer mee wilt laten wegen.

Dit doe je door een zogenoemde disavow bestand aan te maken. Hiervoor kun je de procedure van Google volgen om inkomende links af te wijzen. Het draagt dan niet meer bij aan de rangschikking van je website in Google. Het kan dan in ieder geval ook geen negatieve invloed meer hebben op de rankings.

Ook kun je een kenmerk aan de link toevoegen, zodat het een nofollow link wordt. Dat is het kenmerk rel=“nofollow”. Zo volgt Google het pad van de link naar je website niet meer.

Een andere optie is het omleiden van links van lage kwaliteit naar een tussenliggende webpagina die geblokkeerd is voor zoekmachines. Dat kun je zo instellen met een robots.txt bestand.

Toch is zorgen voor goede content nog altijd de beste manier om aan goede links te komen. Inderdaad, het kost even tijd om te zorgen voor goede informatie op je website. Het is wel de moeite waard, omdat je daarna vanzelf meer links zal krijgen. Goede content wordt namelijk door Google opgemerkt, waardoor je hogere rankings krijgt. Gebruikers van internet zullen op hun beurt je content ook waarderen en een link naar je website opnemen. Zo is de cirkel weer rond en zorg je voor goede inkomende links. Google noemt dit de natuurlijke manier van werken aan linkbuilding. Blijf natuurlijk wel periodiek controleren of dat links zijn van goede kwaliteit.

Beter voorkomen dan genezen

Met Penguin 4.0 krijgen mensen die doen aan het zogeheten ‘white hat SEO’ ruim baan. White hat SEO houdt in dat je op een geoorloofde manier werkt aan betere rankings. Daarbij hoort bijvoorbeeld goede content publiceren, laadtijd versnellen en bezoekers voorzien in hun behoefte. Het tegenovergestelde van white hat SEO is webspam. Als Google spammy websites terecht wijst, dan maken ze automatisch meer ruimte voor goede websites. Goede websites krijgen dan vanzelf meer bezoekers via Google. Zorg dus dat je website of een deel daarvan niet in de spammy categorie valt.

Daarom is voorkomen beter dan genezen. Dit is een bekende uitspraak die vaak gebruikt wordt. Het is ook gewoon vaak waar, dus zo ook wanneer het gaat om linkbuilding. Zorg dat je goede content hebt en dat je slechte links naar je website eerder opspoort dan dat Google dat doet. Anders loop je achter de feiten aan en moet je lagere rankings onder ogen zien. Bekijk ook eens deze SEO trends.

Nu jij (of wij)

Linkbuilding is een belangrijk signaal voor Google om in te schatten hoe goed je website is. Met de nieuwe Penguin 4.0 update is het belang van goede linkbuilding alleen maar toegenomen. Het belang van goede links verzamelen en slechte links afwijzen mag je dus niet onderschatten. Of wel, maar dan nemen wij het graag van je over.

Als je ons inzet, dan krijg je een sterk linkbuilding profiel. Die gaan we vervolgens uitbouwen. Zo worden links die meer kwaad dan goed doen, eruit gehaald. Zonder dat je het weet, kun je ook slechte links erbij krijgen. We zitten er dicht op om deze links te verwijderen. We werken ook aan een duurzame linkbuilding strategie, zodat je ook nieuwe kwalitatieve links blijft krijgen.

Zie je door de links je linkbuilding profiel niet meer? En wil je je linkbuilding uitbesteden? Dan staan wij voor je klaar.  Stuur ons een mail of laat gerust een reactie hieronder achter, aan jou de keus!

Over de schrijver
Mark van Tuel is SEO specialist en eigenaar van Ompro.nl. Ompro helpt bedrijven en organisaties bij de online positionering in de organische zoekresultaten. Mark is een klassieke autodidact en deelt zijn kennis en experimenten via zijn blog.
Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact