Above the fold

Above the fold is een begrip dat herleid kan worden naar de traditionele vouw van de krant. De informatie in dat deel is direct zichtbaar en trekt meteen de aandacht. Op digitaal gebied is de term van toepassing op het deel van de website die bezoekers als eerste te zien krijgen en dat doorgaans zeshonderd pixels beslaat.

Above the fold: Toen en nu

Voor de intrede van smartphones en tablets werd er getracht om zoveel mogelijk informatie in dit bovenste, gelijk zichtbare deel te tonen. De reden daarachter was dat veel bezoekers niet de moeite namen om verder te scrollen.

Tegenwoordig is het van belang dat bezoekers bij binnenkomst nieuwsgierig gemaakt worden en aangespoord worden om verder te lezen. De focus richt zich dan ook op het creƫren van informatie met een uitnodigend karakter.

Aandacht trekken met landingspagina

Bij een landingspagina is het eerste deel dat zichtbaar is bijvoorbeeld van groot belang. De inhoud above the fold bepaalt daar namelijk of bezoekers geneigd zijn om de rest van de informatie eveneens door te nemen.

Bezoekers die op een website komen, willen tegenwoordig graag meteen zien wat voor voordeel er voor hen te halen valt. Om deze reden is het van belang om bovenaan de bestemmingspagina de bezoeker meteen te confronteren met een aantrekkelijk voorstel, waar men niet omheen kan.

Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van tablets en smartphones is het van belang om de website voor alle toestellen geschikt te maken.

Rekening houden met above the fold is nog altijd van belang, waarbij alleen een verschuiving heeft plaatsgevonden naar beknopte informatie met een aantrekkelijk voorstel dat door bezoekers niet geweigerd kan worden.
Reactie plaatsen