Een alt tag wordt gebruikt voor afbeeldingen met onpage optimalisatie als doel. Het alt attribute kan het beste omschreven worden als een label dat aan een afbeelding of foto op de website wordt toegekend.
Attributen kennen een bepaalde waarde aan afbeeldingen toe en deze wordt zowel door de webbrowser als de door de zoekmachine herkend.
Alt tag: hoog scoren in Google afbeeldingen
Wie hoog wil scoren in Google afbeeldingen zal op de juiste manier van de alt tag gebruik moeten maken. De zoekmachine vindt het belangrijk dat de inhoud van de tag zo precies mogelijk overeenkomt met de inhoud.
De tag zorgt er overigens ook voor dat een alternatieve tekst wordt getoond op het moment dat een afbeelding niet goed wordt geladen. Zo krijgen bezoekers toch een indruk waar de afbeelding betrekking op heeft.
Het is voor de zoekmachine optimalisatie belangrijk om met de toepassing van belangrijke zoekwoorden in het label rekening te houden.
Resultaten in Google afbeeldingen
Alt tags die op de juiste manier gebruikt worden, zijn goed voor de positie in de zoekresultaten. Het gaat dan vooral om de resultaten die getoond worden in Google afbeeldingen.
Om tot een juiste benaming te komen, kan er rekening worden gehouden met de wijze waarop gebruikers van Google zoeken. Gebruik de woorden die het meest voor de hand liggen en die van toepassing zijn op de inhoud.
Zoekmachines zijn in staat om afbeeldingen te indexeren en het is dan ook aan te raden om het bestand op de webserver te plaatsen in de categorie met images.
Het gebruikmaken van de alt tag is een extra kans om de website onpage te optimaliseren en als dat niet wordt toegepast of op een onjuiste manier, dan laat men daarmee een kans liggen om zoekwoorden extra onder de aandacht te brengen.